ادب و هنر

ضعف تلویزیون در مدیریت سریال‌های نوروزی

متاسفانه با وجود مانورهای تبلیغاتی سیما در باره ساخت سریال‌های متعدد و زیبا برای نوروز، آنچه که در تعطیلات نوروزی دیدیم هم از نظر محتوا و هم از نظر ساختار، آثاری به شدت ضعیف بودند که رغبت چندانی را در تماشاگران برای دنبال کردن آن‌ها ایجاد نکرد

وقتی که در ایام نوروز و از شبکه  اول سیما سریالی تحت عنوان «کسی خوابه» پخش می‌شود که کلی از بازیگران اول آن فتحعلی اویسی است و در‌ همان حال نیز سریالی دیگر به نام «دست بالای دست» از شبکه سوم نمایش داده می‌شود که باز یکی از بازیگران اصلی آن همین جناب اویسی است و اتفاقآ هر دو نقش این بازیگر در دو سریال مذکور شباهت‌های فراوانی با هم دارند و این شباهت‌ها حتی به ادای دیالوگ‌ها و تکیه کلام‌های مشابه کشیده می‌شود، آیا حق نداریم که بگوییم مدیریتی برای هماهنگی در تهیه و پخش آثار تلویزیونی در رسانه ملی وجود ندارد.
متاسفانه با وجود مانورهای تبلیغاتی سیما در باره ساخت سریال‌های متعدد و زیبا برای نوروز، آنچه که در تعطیلات نوروزی دیدیم هم از نظر محتوا و هم از نظر ساختار، آثاری به شدت ضعیف بودند که رغبت چندانی را در تماشاگران برای دنبال کردن آن‌ها ایجاد نمی‌نمود.
یکی از سریال‌های به شدت ضعیف در تعطیلات نوروزی سریال «کسی خوابه» می‌باشد که به علت فقدان خط قصه و ساختار مغشوش بیشتر به یک جنگ شباهت داشت تا اثری که دارای فیلمنامه و داستان باشد؛ همین مسئله باعث سردرگمی مخاطب گردیده و تماشاگر در می‌ماند که با یک سریال روبروست یا یک برنامه با آیتم‌های مختلف نمایشی، هر چند که در این کار سعی شده تا از برنامه  نسبتأ موفق خنده بازار برداشت‌هایی صورت گیرد، اما کارگردان از این نکته  اساسی غفلت ورزیده که جنس و کارکرد یک سریال تلویریونی با یک برنامه ترکیبی سرگرم کننده تفاوت‌های اساسی و بنیادین دارد و نادیده گرفتن این اصل به تلف شدن سریال و رویگردانی تماشاگران منجر خواهد شد.
ای کاش جواد رضویان به‌ همان بازیگری خود در فیلم‌های ویدیویی و سینمایی بسنده می‌کرد و از خیر کارگردانی این سریال می‌گذشت.
یکی دیگر از مجموعه‌های تلویزیونی نوروز که از شبکه اول سیما به نمایش در امد، سریال «دست بالای دست» به کارگردانی محسن یوسفی بود. این مجموعه نیز به علت تکرار کلیشه‌ها و فیلمنامه‌ای ضعیف و بازی‌های آبکی بعضی از بازیگرانش نتوانست توفیقی در جذب مخاطب داشته باشد. آنچه که ما دیدیم، جز تکرار مکررات و شوخی‌های ضعیف چیزی نبود.
 همچنین در چینش بازیگران انتخاب بهاره افشاری یکی از انتخاب‌های بد این مجموعه محسوب می‌شود که به دلیل جنس بازی افشار که مناسب آثار کمدی و طنز نیست، بد جوری در ذوق می‌زد. صد البته فتحعلی اویسی و سایر بازیگران این مجموعه که سابقه حضور در فیلم‌ها و سریال‌های طنز زیادی را دارند نیز نتوانستند از کلیشه‌های قبلی خود فاصله گرفته و بازی نو و تازه‌ای از خود به نمایش گذارند. گرچه همزمان با نوروز همه چیز نو می‌شود، اما گویا رسانه ملی از این اصل طبیعت مستثنی است!؟


https://shoma-weekly.ir/a1zuAn