نگاه

ضرورت تغییر مسیر در بعد از برجام

مسیر را برای بعد از برجام عوض کنید. دشمن نمی‌تواند قطار انقلاب اسلامی ایران را به عقب برگرداند مگر اینکه لوکوموتیو را عقب قطار ببندند. اینکه برخی در داخل بخواهند اهرم فشار دشمن بشوند و بخواهند لوکوموتیو دشمن شوند که عقب قطار بسته بشود، راه را دارند بی‌راهه می‌روند و می‌خواهند ملت و کشور را به قهقرایی ببرند که ان شاالله موفق نخواهند شد.
دکتر صالح اسکندری- نکتهای را که هم مردم و هم دستگاه سیاست خارجی بایستی در نظر داشته باشند این است که این ارقام 6 میلیارد دلار و ارقامی که عنوان میشود، ارزش چوب حراجزدن به امنیت ملی کشور را ندارد و واقعا مردم هم امروز دیدند دولت آقای روحانی که برای حل مسائل بینالمللی ما بهخصوص در مسئله هستهای آغاز به کار کرد بعد از آزمون و خطاهای مختلفی که صورت گرفت نشان داد که این روند در سیاست خارجی منافع حداقلی برای ما دارد؛ ولی متاسفانه کشور را به اصطلاح آقایان خیلی سخت اداره می کنند آن هم با این روش، نهایتا میشود گفت منافع حداقلی برای کشور میتواند حاصل کند. لذا ما اگر بتوانیم در بین تدبیر و سیاست خارجی اقتدار و امنیت ملی را تقویت کنیم و بهخصوص در عرصههای میدانی بتوانیم اقتدار ایران را ثابت بکنیم خیلی بیشتر میتوانیم مواضع سیاسیمان را تامین کنیم. الان ما در شرایط حساس منطقهای هستیم. اتفاقاتی که در حلب و موصل و کوبانی و... رخ داد اینها اتفاقات دوری نیست ممکن است در مملکت ما هم بیفتد. یکی از پیکانهای اصلی هدف داعش ایران است و همین سر بریدنهایی که در مناطق رخ میدهد و خدایی نکرده اگر ما غفلت کنیم ممکن است در کشور ما هم رخ دهد. لذا با این سیاستی که در دستگاه وزارت خارجه ایران پیش گرفته شده با این تدابیر و سیاست که حتی نتوانستند موضوع سادهای مثل سفارت عربستان را مدیریت کنند که یکباره چند کشور قطع رابطه کردند. با این نوع تدابیر و با این دستگاه سیاست خارجی فشل که ما انتظار داشته باشیم که در مقابل دشمنان تا بن دندان مسلحی مثل داعش و همین ایالات متحده که ده تفنگدار را به آبهای ایران فرستاده است البته به قول حضرت امام هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.

لکن با این دستگاه سیاست خارجی و با این رویه فکر میکنم که ما مؤلفههای اقتدار خودمان را تضعیف میکنیم و درجه اقتدار خودمان را کاهش میدهیم و به آقایان، بهخصوص جناب دکتر ظریف توصیه میکنم نقدی مشفقانه و موعظهای حسنه اینکه شما به هرحال در برجام آزمون و خطا کردید و دو سال همان حرفهایی که قبلا در کتابهایتان میگفتید که دولت اصولگرایان میروند با غربیها حرف درشت میزنند و حرف درست نمیزنند! و ما میخواهیم حرف درست بزنیم. دو سال و نیم شما رفتید حرف درست زدید چه نتیجهای حاصل شد و چه دستاوردی برای کشور داشتید؟ جز اینکه امروز متاسفانه ما رقمی معادل سه و نیم میلیون بیکار در کشور داریم، یازده میلیون نفر حاشیهنشین در کشور داریم امروز دو و نیم میلیون معتاد داریم آمار طلاق در تهران رسیده به دو و هشت دهم درصد یعنی از هر سه ازدواج یکی منجر به طلاق شده است. همه اینها را هم پیوندش دادهاید به برجام که ما در 100 روز همه مشکلات را حل میکنیم. بیکاری را حل میکنیم. توقعاتی را در مردم بهوجود آوردید و دامن زدید به این توقعات که حل مسائل داخلی، اقتصادی و اجتماعی ما در پیوند مستقیم با آمریکا در پیوند با مسائل خارجی است. مردم و افکار عمومی را شرطی کردید که منتظر باشند که مثلا آقای اوباما در سخنرانی چه حرفی میزند و 1+5 چه میگوید. خوب نتیجه چه شد؟ آقایانی که ادعای ژنرالهای سیاسی و اقتصادی میکنند مدعی هستند که کار کارشناسی داریم میکنیم کار عالمانه میکنیم خوب شما چه دستاوردی داشتید؟ دستاوردی که آقای ظریف دفاع کند که من این بار را از دوش مملکت برداشتم. فقط بعد از برجام 25 تحریم دیگر به کشور تحمیل شد.

حالا از باب نقد مشفقانه عرض میکنم که مسیر را برای بعد از برجام عوض کنید. دشمن نمیتواند قطار انقلاب اسلامی ایران را به عقب برگرداند مگر اینکه لوکوموتیو را عقب قطار ببندند. اینکه برخی در داخل بخواهند اهرم فشار دشمن بشوند و بخواهند لوکوموتیو دشمن شوند که عقب قطار بسته بشود، راه را دارند بیراهه میروند و میخواهند ملت و کشور را به قهقرایی ببرند که ان شاالله موفق نخواهند شد.

https://shoma-weekly.ir/UY19Z2