نگاه

ضرورت تحقیق در سبک زندگی

اگر جامعه بشر امروزی به دنبال آرامش و سعادت می‌گردد و در جستجوی یک سبک جدید زندگی می‌گردد باید در پیش‌فرض‌های خود تشکیک کرده و با اتصال به منابع متقن الهی یک سبک زندگی جدیدی را پی‌ریزی نماید.

حجت الاسلام و المسلمین بابایی - بشر امروزی که تمامی عالم را با سنگ محک خود میسنجد و خود را مدار جهان هستی گمان میکند، از این شکل زندگی سخت طاقتش طاق شده و به دنبال راه برون رفت از این تنگنا و شیوه و سبک جدیدی از نوع زندگی است.

انسانهایی که در این عصر زیست میکنند و خود را در میان تارهای تنیده شده تکنولوژی، پیچیدگیها، آداب و رسوم ناهمگون، خرافات، قوانین غیرفطری و نامأنوس و مجموعهای از اوهام محاصره شده میبینند بهشدت احساس نیاز میکنند تا نوع دیگری فکر کنند، ببینند و عمل نماید.

این سردرگمی نتیجه گرفتاری انسان در گرداب منیت و دوری از تعلیمات الهی است که در مکاتب وحیانی آمده است.

حذف خداوند از زندگی، عدم توجه به حقیقت عالم خصوصاً مفهوم خود انسان، عدم برداشت صحیح از رخدادهای  هستی، ناتوانی از درک عکسالعمل رفتار، عدم آگاهی از جاودانگی خود و دهها عامل دیگر از انسان این عصر، موجودی مسخ شده، حیران و پوچ و بیهدف ساخته است که از این حال خود مشمئز بوده و به دنبال راه چارهای میگردد که رنگ و بوی زندگی او را عوض کرده و نشاط واقعی به زندگیاش تزریق نماید.

تغییر زندگی خسته کننده امروزه بشر و تبدیل آن به یک زندگی پویا، هدفدار، متعالی و پرنشاط مستلزم تغییر در مبناها و نگرشهاست؛ بدین معنی که اگر نگرش انسانی این باشد که دنیا همین جهان موجود است و به عالمی فراتر از دنیا معتقد نباشد از او انتظار یک زندگی بیاضطراب بیمعناست چرا که او دائماً خود را متزلزل میبیند که هیچ تکیهگاهی ندارد.

تغییر در زندگی در ابتدا به بازخوانی و بازتعریف انسان از واژههایی مانند زندگی، انسان، جامعه، رشد و پیشرفت، هدف و... نیازمند است یعنی اگر انسان را فقط یک موجود مانند دیگر موجودات فرض کنیم که با مختصر هوش بالاتر به دنبال تأمین لذتهای خود است، یک شکل برنامهریزی برای زندگی لازم دارد و اگر او را موجود زندهای که هرگز نمیمیرد و فقط از عالمی به عالم برتر منتقل میشود بدانیم که سمت و سوی الهی داشته در این صورت برای او برنامه متناسب این تعریف لازم است.

انسانی که خود را و لذت خود را اصل میداند با انسانی که محور همهچیز را خالق هستی قلمداد میکند در اعمال و رفتار، در برنامهریزی، در قانونگذاری برای زندگی کاملاً متفاوت است.

پس نتیجه اینکه اگر جامعه بشر امروزی به دنبال آرامش و سعادت میگردد و در جستجوی یک سبک جدید زندگی میگردد باید در پیشفرضهای خود تشکیک کرده و با اتصال به منابع متقن الهی یک سبک زندگی جدیدی را پیریزی نماید.

https://shoma-weekly.ir/epfeZP