نگاه

ضرورت بهبود صادرات

در راستای بهبود صادرات و افزایش ، تصمیم جدید صندوق توسعه ملی برای کاهش نرخ سود تسهیلات صادرات به ۱۱ درصد در صورتی که وثیقه سنگین مطالبه نشود، می‌تواند مفید باشد.
اسدالله عسکراولادی- صادرات در کشور باید یک متولی واحد داشته باشد، در حال حاضر سازمان توسعه تجارت متولی صادرات در کشور است. بنابراین اگر بنا باشد هر وزارتخانه ای در بحث مدیریت صادرات دخالت کند کارها به سامان نخواهدبود.

به عنوان مثال پسته از محصولات صادراتی مهم کشور است و در اقتصاد کشور بسیار نقش آفرین است. در حال حاضر پسته در هفت استان کشور از قبیل کرمان، سمنان، یزد، خراسان جنوبی، قزوین، مرکزی و قم تولید می شود. دپوی پسته با هدف کمک به باغداران را اشتباهی بزرگ است و مساوی با از دست دادن بازارهای جهانی است. سه بازار مهم پسته در دنیا شامل ژانویه و عید پاک اروپایی ها و همچنین بازار ماه رمضان در کشور های عربی است از اینرو می طلبد این سه بازار در طول سال حفظ شود. برای حفظ بازار، پسته باید بصورت مرتب به بدنه بازارهای مصرف تزریق شود به سخن دیگر در تمامی قفسه های سوپر مارکت جهان هر روز باید پسته ایران وجود داشته باشد.

در راستای بهبود صادرات و افزایش ، تصمیم جدید صندوق توسعه ملی برای کاهش نرخ سود تسهیلات صادرات به ۱۱ درصد در صورتی که وثیقه سنگین مطالبه نشود، میتواند مفید باشد.

اما از آنجا که سه اصل موثر در صادرات شامل کیفیت، خوش قولی و رقابت است. نباید نحوه اعطای وام به صادرکنندگان به شکل رانت درآید، بلکه باید بر اساس عملکرد و معدل کار صادرکنندگان وام داده شود. مثلا باید حداقل معادل سه سال صادرات را در نظر بگیرند و بر اساس آن وام داده شود. اینکه کسی اصلا صادرات نداشته و میخواهد در آینده صادرات کند نباید شامل وام شود.

همچنین مسائل بانکی و نقل و انتقال پول به بازارهای هدف هنوز به راحتی امکانپذیر نیست و صرافهایی که وابسته به بانک مرکزی هستند هنوز به صورت شفاف با صادرکنندگان عمل نمیکنند و در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

موانع و مسائل مربوط به حمل و نقل تا حد زیادی در حال بر طرف شدن است اما همچنان نرخ ارز عاملی بازدارنده برای صادرکنندگان است که نمیتوانند برایش در آینده برنامهریزی کنند.

https://shoma-weekly.ir/AC4UzV