نگاه

صدیق عرصه های سیاسی و اجتماعی

مقام معظم رهبری در پیام تسلیت برای درگذشت مرحوم محمد نبی حبیبی نوشتند:ایشان از کارگزاران خدمتگزار نظام و فعالان صدیق عرصه‌های سیاسی و اجتماعی انقلاب بودند.رحمت و مغفرت الهی شامل حال آن مرحوم باد ان‌شاالله
حمیدرضا ترقی- مقام معظم رهبری در پیام تسلیت برای درگذشت مرحوم محمد نبی حبیبی نوشتند:ایشان از کارگزاران خدمتگزار نظام و فعالان صدیق عرصه‌های سیاسی و اجتماعی انقلاب بودند.رحمت و مغفرت الهی شامل حال آن مرحوم باد ان‌شاالله.10/11/97

یکسال از فقدان مرحوم محمد نبی حبیبی خد متگزاری مومن و با تقوا و مخلص و سخت کوش و با استقامت و هوشیار در مدیریت های اجرائی و فعالی صدیق در عرصه های سیاسی واجتماعی گذشت .

کارگزارانی در نظام جمهوری اسلامی به مدال خدمتگزاری از سوی رهبر معظم انثلاب نائل شده اند که درخدمت مخلصانه به مردم عزیز در سطوح مختلف از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده و مسئولیت خودررا به نحو شایسته ای

به انجام رسانده اند وخودرا نوکر ملت میدانند.

معظم له در تعریف خدمتگزاران نظام اسلامی می فرمایند:

وقتی ما گفتیم حکومت اسلامی، چیزهایی را در ..روش و منش کارگزار حکومت اسلامی، متعهد شده‌ایم. این حکومت اسلامی، معنای خاصی دارد. حکومت اسلامی، غیر از حکومت سلطنتی است؛ غیر از حکومت دنیایی است؛ غیر از حکومت طاغوتی است؛ غیر از سلطه‌ی بر مردم است؛ غیر از زندگی به صورت اغتنام فرصت شهوات است، برای کسانی که دستشان میرسد و میتوانند. حکومت اسلامی، یعنیکارگزارانش برای اسلام و خدا کار میکنند، نه برای خود.

ما باید خودمان را به معنای واقعی کلمه - نه به معنای تعارفی کلمه -خدمتگزارمردم بدانیم. ما در هر سطحی از سطوح که هستیم، باید این فکر را که: «از امکاناتی که در اختیار ماست، میتوانیم برای تأمین خواسته‌ها و هوسهای خود استفاده کنیم؛ پس بکنیم»، بکلی دور بیندازیم. مسؤولان کشور باید به معنای واقعی کلمه، از لحاظ زهد - یعنی بیرغبتی به زخارف دنیایی - سرمشق دیگران باشند؛ حد آن هم، حد ورع است.

کارگزارانحکومت اسلامی، از لحاظ ایمانی باید به سمت نمونه و الگو شدن پیش بروند؛ یعنی نمونه‌ی انسان متدینِ انقلابىِ مسلطِ بر نفس و عامل برای خدا باشند.

* نتیجه روحیه انقلابی مرحوم حبیبی در شیراز

مرحوم حبیبی حقیقتا کارگزاری خدمت گزار در دوران مسئولیتهای اجرایی اش در استانداری ها ، سازمان هواپیمائی کشور ، بنیادجانبازان ،شهرداری تهران و... بود .

تدین او موجب گردید در هیچ پستی از معیارهای اسلامی و دینی منحرف نشده وبر اصول ارزشی اسلام تاکید نماید .روحیه انقلابی او در شیراز درگیری های قومیتی و عشیره ای خانها را خاتمه داد.

تسلطش برنفس موجب گردید همیشه متواضع و فروتن بوده واز مشورت خواهی دریغ نکند

عامل بودنش برای خدا موجب شد از تهمتها و نامهربانیها و قدر ندانستنهای دیگران و حتی بعضی مافوقهایش گله نکند چون کارش را برای خدا انجام میداد .

* صدیق بودن حبیبی

صدّیق یعنی چه؟ صدّیق کسی است که آنچه را می‌اندیشد و میگوید، صادقانه در عمل آن را نشان دهد. هرچه این صدق بیشتر باشد، ارزش انسان بیشتر است؛ میشود صدّیق؛ «اولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین».امام خامنه ای

اگر کسی همواره در جاده صداقت گام بردارد و هیچ گاه از آن منحرف نشود, پس از مدتی در اثر هر مرتبه راستگویی و تمایل روحش به سمت خدا, اندک اندک به قرب الهی نزدیک می شود و به حالتی می رسد که کاملاً به طرف خدا متوجه می شود, به طوری که دیگر هیچ گونه انحرافی در وجود او یافت نمی شود ؛ یعنی حالت راستی کامل که به آن صدیق می گویند . این حالت در آیه ای از قرآن به خوبی نمود یافته است, آن جا که خداوندمی فرماید: (انی وجهت وجهی للذی فطرالسماوات و الارض ...) (سوره انعام, آیه 79)؛ تمام وجودم را به طرف خدا گردانم و متوجه کردم. شاید بتوان مطلب یاد شده را در نمونه ای چنین بیان کرد: فردی را تصور کنید که در یک روز آفتابی در سایه ای پشتش را به خورشید کرده و از آن بهره ای نمی برد. اما پس از مدتی چهره اش را آهسته آهسته به سمت این کره نورانی می گرداند و با هر بار چرخش کرده واز آن بیشتر بهره مند می شود تا جایی کاملاً رو به خورشید می ایستد وبه طور کامل از نور آن بهره مند می شود. صدیق نیز این چنین است و آن حالتی می باشد که انسان در اثر هر مرتبه راستگویی و قرار گرفتن در آستانه نور ذات اقدس الهی به آن نزدیک می شود, تا جایی که با همه وجود در معرض نور الهی قرار می گیرد. در حقیقت«صدیق» صفت کمالی می باشد که خداوند آن را در قرآن برای ستایش برخی پیامبران و بندگان خالصش به کار برده است:(و اذکر فی الکتاب ابراهیم انه کان صدیقاً نبیاً(. (سوره مریم, آیه 41 ) ( و اذکر فی الکتاب ادریس انه کان صدیقاً نبیاً ). (سوره مریم, آیه 56). خداوند همچنین در سوره مائده از حضرت مریم (س) با لفظ صدیقه یاد می کند: (... و امه صدیقه کانا یاکلان الطعام) (سوره مائده, آیه 75). ما در هر نماز(هنگام قرائت سوره حمد) از خدا می خواهیم, ما را به راه آنان که به آنها انعام کرده است, هدایت فرماید و او در قرآن این افراد را در چهار گروه معرفی می کند که«صادقین» از جمله آنها هستند: (فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء والصالحین) (سوره نساء, آیه 69). از مجموع این آیات در می یابیم: «صدیقین» مقام بلندی است پس از مراقبت و مداومت بر رفتار و گفتار نیک به آن می رسد و حالت خوشی است که در اثر قرار گرفتن همه وجود انسان در برابر خدا به دست می آید.

* آغاز فعالیت های سیاسی

حبیبی در عرصه اجتماعی خدمات فراوانی داشت که فعالیت های اجتماعی او در هیئت های اجرائی انتخابات و بنیاد بین المللی غدیر وهلال احمر هرکدام جلوه ای از صدیق بودن اورا نشان میدهد .

اما درعرصه سیاسی فعالیت ایشان از دوران مرحوم عسکر اولادی در حزب موتلفه اسلامی شروع شد .

انضباط تشکیلاتی ؛ التزام به تصمیم جمعی ،پرهیز از خود رایی وتفویض اختیار به زیر مجموعه و اعتماد به منصوبین در مسئولیتها از وی عنصری نمونه و سرمشق ساخته بود .

مرحوم حبیبی در کنش سیاسی بیرونی طرفدار جدی وحدت و همبستگی نیروهای اصولگرا و انقلابی و پرهیز از هرگونه رفتار و گفتار مغایر وحدت داشت و در کنش درونی ؛ شخصیتی مشورت پذیر ، عامل به تصمیم جمعی ولو مغایر با نظر خودش داشت .

او پس از درگذشت مرحوم عسگر اولادی که فصل الخطاب شورای مرکزی بود ؛ شورای حزب را فصل الخطاب می دانست و معتقد بود تصمیمات جمعی از خطای کمتری برخوردار است .

این ویؤگیها از مرحوم حبیبی شخصیتی ساخته بود که علما و مراجع تقلید همچون رهبر معظم انقلاب از وی به بعنوان عنصری :

خدمتگذار- فعال – صدیق – متدین – با تقوا – سخت کوش-مخلص –با استقامت –هوشیار – سیاستمدارمتین –انقلابی

نام ببرند .

امیداست پویندگان راه او همین خط صدق وتقوا و اخلاص ومشورت پذیری را دنبال نمایند انشالله

https://shoma-weekly.ir/u4k4nA