نگاه

صدای انفجار بادکنک بانک‌ها

اگر نظام بانکداری ما از این حالت بانکی و سوءاستفاده و سودهای بالا به سمت واقعیت برود، تعدادی از بانک‌های ما ضربه می‌خورند؛ یعنی سودشان کم می‌شود و باید خودشان را با واقعیت‌ها مواجه کنند. بالاخره باید این اتفاق بیفتد. هرچقدر دیرتر به این وضعیت رسیدگی شود، بادکنک فعالیت بانک‌ها بزرگ‌تر می‌شود و صدای انفجار آن بیشتر خواهد شد.
یحیی آل اسحاق- همیشه نظام بانکی به دو دلیل عمده در برابر تصمیمگیری برای کاهش نرخ سود مقاومت کرده است؛ اول اینکه سود بانکی یک محل درآمد بزرگ برای نظام بانکی بوده و بانکها عمدتا از معاملات پول، درآمد کسب کردهاند. از این رو باید در برابر این نوع تصمیمگیری مقاومت میکردند چراکه درآمد آنها را کاهش میدهد. دوم اینکه مؤسسات مالی و اعتباری که حولوحوش نظام بانکی هستند، نشان دادهاند انضباط لازم برای پایبندی به تصمیمات مبنی بر کاهش نرخ سود را نخواهند داشت. وقتی نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند، باید نرخ سود سپردهها هم پایین بیاید؛ یعنی بانکها باید سود کمتری به سپردههای مردم بپردازند. مشکل هم از همینجا شروع میشود چراکه فضای بازار پول کاملا به نفع مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و غیرمنضبط، که قانون نرخ سود را رعایت نمیکنند، خواهد شد و منابع از بانکها به سمت این مؤسسات کوچ خواهد کرد. به همین دلیل نظام بانکی همیشه مقابل این داستان مقاومت میکند حتی به قیمت ناهماهنگی در اقتصاد و ازبینرفتن حمایت از بخش تولید.

اگر نظام بانکداری ما از این حالت بانکی و سوءاستفاده و سودهای بالا به سمت واقعیت برود، تعدادی از بانکهای ما ضربه میخورند؛ یعنی سودشان کم میشود و باید خودشان را با واقعیتها مواجه کنند. بالاخره باید این اتفاق بیفتد. هرچقدر دیرتر به این وضعیت رسیدگی شود، بادکنک فعالیت بانکها بزرگتر میشود و صدای انفجار آن بیشتر خواهد شد. وقتی برجام اجرایی شود، بانکها و ارتباطات خارجی یکی از رقبای اصلی بانکهای ما خواهد بود. چطور میشود که یک طرف آب، سود یک درصد و سه درصد باشد اما اینطرف آب سود ١٥ و ٢٠ درصد باشد؟

وضعیت فعلی نیازمند جراحی است و جراحی هم سخت است اما بانکها باید این را به خود بقبولانند؛ اگر قبول نمیکنند باید به زور این را قبولاند و جراحی کرد. بانکها باید خود را اصلاح کنند؛ اگر اصلاح نکنند اصلاحشان میکنند! سازمان نظارت بر بانکها وجود دارد اما خود مردم هم هستند؛ مردم در مسئله خودرو تصمیمی گرفتند و بالاخره هم اثر کرد. بانکها باید هم حواسشان باشد.

https://shoma-weekly.ir/p3Aef8