ادب و هنر

صحیفۀ فاطمی برای نهمین بار تجدید چاپ شد

این اثر در شش بخش تنظیم شده است. در بخش اول، ادعیه ایام هفته و ماه آورده شده است. در بخش دوم، تعقیبات نمازهای یومیه ذکر شده است. ادعیه در حوائج و ادعیه‌های عمومی در بخش‌های سوم و چهارم آورده شده‌اند. نمازهای حضرت صدیقه طاهره (س) در بخش پنجم بیان شده‌اند. در بخش ششم نیز حدیث شریف کساء آورده شده است. در انتهای کتاب نیز، خطبه فدکیه به عنوان ضمیمه آمده است.
محمد حیدری- کتاب «صحیفه فاطمیه» برای نهمین بار از سوی نشر قرآن و اهل بیت نبوت تجدید چاپ شد. به گزارش خبرنگار فرهنگی «شما»، این کتاب مجموعهای از دعاهای منتسب به حضرت فاطمه زهرا(س) است که برای نهمین بار تجدید چاپ شده است. در مقدمه این کتاب آمده است: «هرگاه صحبت از دعا به میان میآید بیشتر به موضوع اظهار حاجت یا حوائجی خاص به درگاه خداوند به منظور برآورده شدن آنها توجه میشود و گویی همین بُعد از دعا برای دعا کننده کفایت میکند. اما با نگاهی به متن دعاهای موجود از ائمه اطهار، آنچه به روشنی به آن توجه شده، قرب به پروردگار متعال و دریافت ارزاق معنوی است.

از سویی دغدغههای اجتماعی و رسیدگی به مشکلات دیگران نیز از دیگر نکات مهمیاست که درباره دعا در اقوال ائمه به آن توجه شده است. در این راستا ادعیه و نمازهای حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان منبعی غنی میتواند مورد رجوع قرار گیرد. ادبیات ویژه، کم حجم بودن در عین جامعیت و گرهگشا بودن از ویژگیهای ممتاز ادعیه این وجود نورانی است. لذا بانوان برای تأمین توجه خود به خداوند در لابهلای مشغلههایشان و مردان برای تقویت توان اجتماعیشان نیازمند چنین فرهنگ غنیای هستند و این انگیزه اصلی در جمعآوری ادعیه و نمازهای حضرت در این مجموعه بوده است.»

در ادامه این گزارش آمده است که این اثر در شش بخش تنظیم شده است. در بخش اول، ادعیه ایام هفته و ماه آورده شده است. در بخش دوم، تعقیبات نمازهای یومیه ذکر شده است. ادعیه در حوائج و ادعیههای عمومی در بخشهای سوم و چهارم آورده شدهاند. نمازهای حضرت صدیقه طاهره (س) در بخش پنجم بیان شدهاند. در بخش ششم نیز حدیث شریف کساء آورده شده است. در انتهای کتاب نیز، خطبه فدکیه به عنوان ضمیمه آمده است. متن عربی دعاها و ادعیه در یک صفحه و ترجمه فارسی آنها در صفحه مقابل چاپ شده و منابع هر قسمت نیز در کنار متن عربی بیان شده است. چاپ نهم «صحیفه فاطمیه» در 5هزار نسخه منتشر شده و پیش از این تا چاپ هشتم 51800 نسخه از آن به فروش رفته است.

https://shoma-weekly.ir/hHfeJR