ادب و هنر

صاعقه‌ای از روی زمین

این کتاب یک منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می‌توان ده‌ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت‌شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت‌های حیرت‌انگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و باعظمت عملیاتی چون فتح‌المبین و بیت‌المقدس پدید آمده و برترین‌های هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعه نمایشگاه بی‌نظیر هنرهای انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد.
«این کتاب یک منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن میتوان دهها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبتشده در سراسر این کتاب، همان ظرافتهای حیرتانگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و باعظمت عملیاتی چون فتحالمبین و بیتالمقدس پدید آمده و برترینهای هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعه نمایشگاه بینظیر هنرهای انقلاب اسلامی، نشان میدهد.»  این بخشی از صحبت آقا در مورد کتاب است. همپای صاعقه، تالیف، حسین بهزاد و گل علی بابایی است که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.  این کتاب در سال 87 برای سومین بار تجدید چاپ گردید.

اسفند 1360 تا تیرماه 1361 سیری مهم و شاید ماندگار دارد، این کتاب به این برهه مهم می پردازد و موضوع
اصلی
اش  شکلگیری تیپ 27 محمد رسولالله(ص) است. عنوان «همپای صاعقه» برگرفته از وقایعی است که در فصل های مختلف کتاب به هنگام موشکافی و آنالیز سه عملیات با آن برخورد می کنید که این احساس ایجاد میشود که در هر عملیات رزمندگان اسلام همچون صاعقه با دشمن برخورد کردند. وجه تمایز اصلی این کتاب با سایر کتب دفاع مقدس در این است که شهدا روایتگر اصلی قصه جنگند، نه نویسنده. مکالمات لحظه به لحظه رزمندگان و فرماندهان اعم از تلفنی و پشت بی سیم و اتفاقاتی که افتاده همراه با مستندات آورده شده است اما همچون یک کتاب صرفا اسنادی خشک نیست و از قلم روانی برخوردار است. این اسناد به خوبی از بسیاری از واقعیات جنگ که کمتر دیده شده است، اطلاعات دست اولی در اختیار خواننده قرار میدهد. به عنوان نمونه در بخشی از کتاب از قول شهید حاج همت مینویسد: «قبل از جنگ برادران سپاه در مناطق غرب و جنوب به دفعات مکرر اخطار می کردند: عراق چند ماهی است که نیروهایش را در مرز جا به جا کرده است؛ اما هر بار که ما این مطالب را می گفتیم بنی صدر و عوامل دست نشانده او در ارتش می گفتند : چنین چیزی امکان ندارد . عراق غلط می کند به ایران حمله کند!»

یکی از چهرههای درخشان این کتاب، جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان است. مقطع مورد توجه کتاب، دوران فرماندهی متوسلیان در لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) است و از این جهت در جهت شناخت شیوه فرماندهی، اعتقادات
و ... او بسیار موثر است. به عنوان نمونه در بخشی از سخنرانی حاج احمد که در کتاب آمده است، گویای عمق اعتقاد وی به ولایت فقیه است « اصولا مبنای تبعیت پذیری چیست؟ مبنا امر ولایت است ،
یعنی اگر کسی این امر را رعایت نکند خارج از موازین ولایت فقیه قرار میگیرد و در نتیجه چنین فردی از حیث اعتقادی کافر است ، توجه می فرمایید؟ ...»

در جای جای این کتاب مکالمات بیسیم فرماندهان غیوری همچون جاویدالاثر متوسلیان و شهیدان همت، دستواره، وزوایی و ... موجود است. در این قسمت بخشهایی از مکالمات بیسیم وی و شهید دستواره را در هنگام آخر مرحله عملیات فتح المبین و فتح ارتفاعات برقازه در آخرین ساعات هشتم فروردین ۱۳۶۱ به نقل از صفحه 352 کتاب تقدیم میکنیم:

محسن وزوایی فرمانده گردان حبیب بن مظاهر خبر فتح منطقه برقازه و کوبیدن پرچم تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) بر قرارگاه تاکتیکی سپاه چهارم دشمن را از طریق بی سیم به  حاج احمد متوسلیان اعلام کرد:

وزوایی :احمد. احمد. وزوایی

حاج احمد: وزوایی بگو احمد هستم احمد

وزوایی: احمد جان صدای الله اکبر را می شنوی؟ کار برقازه تمام شد شنیدی؟ صدای الله اکبر بچه ها را می شنوی؟ الله اکبر.

حاج احمد: محسن محسن تکرار کن تکرار کن

وزوایی: احمد جان برقازه تمام شد. کارش تمام شد. بچهها دارند توی مقر اینها..

حاج احمد: آقا محسن زنده باشی.  برادر جان زنده باشی.

وزوایی: شما سفارش دیگری نداری؟

حاج احمد: ببین محسن. سریع آنجا را پاکسازی کنید. سریع. به بچههای خودتان هم آرایش بدهید... موفق باشید. خدا نگهدارتان تمام.

 

https://shoma-weekly.ir/sTtlkf