نگاه

شیپور؟ نه، کلیک جنگ زده شده است

شرکت «کاسپراسکای» یکی از بزرگترین شرکتهای تولید برنامه‌های ضد ویروس در جهان ضمن کشف ویروس flame (به معنای شعله) اعلام کرده است که این ویروس 20 برابر «استاکس نت» قدرت داشته و بسیار پیشرفته و هوشمند است
حسن باقری - چند ماه پس از کشف و خنثی سازی ویروس‌های «استاکس نت» و «دوکو» که علیه برنامه هسته‌ای کشورمان طراحی و منتشر شده بود، خبرگزاریها در چند روز گذشته از ساخت پیشرفته‌ترین سلاح سایبری جهان خبر دادند؛ خبر این بود: شرکت «کاسپراسکای» یکی از بزرگترین شرکتهای تولید برنامه‌های ضد ویروس در جهان ضمن کشف ویروس flame (به معنای شعله) اعلام کرده است که این ویروس 20 برابر «استاکس نت» قدرت داشته و بسیار پیشرفته و هوشمند است؛ این شرکت تصریح کرده بود که علاوه بر تفاوت ماهوی flame با استاکس نت، عملکرد این دو ویروس نیز از هم متفاوت است؛ بدین معنا که استاکس نت برای تخریب صنعتی ساخته شده بود در حالی که هدف اصلی flame جمع‌آوری اطلاعات است به عنوان مثال این ویروس می‌تواند از میکروفن رایانه به عنوان دستگاه استراق سمع استفاده نماید، از محتویات صفحه نمایش عکس بگیرد و واژه‌هایی را که کاربران تایپ می‌کنند، ثبت کند.
اما زمانی که استاکس نت کشف و خنثی شد، کارشناسان حوزه سایبر کشورمان با توجه به سطح بالای فن‌آوری این ویروس در نحوه تولید، انتشار واهداف آن که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود، اعلام کردند که استاکس نت، پروژه‌ای خارج ازتوان فنی و مالی افرادی مثل «هکر»ها بوده و در حقیقت یک رژیم پشت تولید آن قرار دارد.
شواهد نشان می‌داد که این نظریه برای flame نیز صدق می‌کند چرا که بر اساس برآوردها در ماههای اخیر هزاران رایانه در ایران، سوریه، لبنان، فلسطین و سودان بواسطه این ویروس آلوده شده و از همین رو است که «مک نت» کارشناس برجسته آمریکایی در حوزه سایبر به کنایه می‌گوید: «بیشتر اهداف این ویروس در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند بنابر این باید ببینیم چه دولتهایی به جمع‌آوری اطلاعات دفاع ملی از کشورهای منطقه علاقه دارند؟ او سپس خود به این سئوال چنین پاسخ می‌دهد:«اولین جایی که به ذهن می‌رسد اسرائیل و بعد آمریکا است».
این حدس و گمان البته خیلی زود به قطعیت رسید چرا که «موشه یعلون» معاون رئیس کابینه و وزیر امور راهبردی اسرائیل، هشتم خرداد ماه به صراحت تأکید کرد که اسرائیل این ویروس را ساخته است.
وی به رادیو نظامی اسرائیل گفت: «به نظر منطقی می‌آید که فرض کنیم هر کس که تهدید ایران را جدی تلقی می‌کند، تدابیر مختلف که شامل اینها (حملات سایبری مثل ویروس flame) می‌شود را برای صدمه زدن به ایران اتخاذ کند؛ اسرائیل دارای فن‌آوری پیشرفته رایانه ای بوده و ما افتخار می‌کنیم که این توانمندی انواع فرصتها را برای ما فراهم می‌کند».
با همه پیشرفته بودن flame اما کمتر از 24 ساعت بعد از خبر کشف آن، مرکز هماهنگی مبارزه با حملات سایبری در ایران اعلام کرد که «ویروس کشی» را تولید کرده که قادر است ویروس flame را شناسایی و نابود کند.
این خبر البته نشان داد که جمهوری اسلامی ایران بسیار زودتر از شرکت «کاسپراسکای» این ویروس را کشف کرده بوده است اما به دلیل ماهیت پنهان جنگ سایبری از اعلام آن خودداری کرده تا به اصطلاح سر فرصت و همانند دفعات قبل ضد ویروس مناسبی برای flameتولید کند که چنین هم می‌شود.
این مهم را می‌توان از اظهارات سردار غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیر عامل کشور دریافت، آنجا که بعد از خبر کشف flame، گفته بود: این ویروس نخستین بار در کشور، برخی از حوزه‌های نفتی را هدف قرار داد که با کمک ظرفیتهای علمی موجود در کشور، جمهوری اسلامی ایران توانست این ویروس را شناسایی و اقدامات لازم را به سرعت انجام دهد.
جلالی البته بر این نکته هم تأکید می‌کند که ویروس flame به دنبال اهداف حاکمیتی است. اما با اعلام این خبر طبیعتاً رسانه‌های بیگانه نیز مثل همیشه دست به کار شدند و البته باز مثل همیشه، خورشید غروب نکرده، به تناقض رسیدند؛ بدین معنا، در حالی که برخی از این رسانه‌ها تلاش می‌کردند تا این حمله سایبری را مؤفق قلمداد کرده و دستاوردهای سایبری کشورمان را زیر سئوال ببرند، دسته دیگر تلاش می‌کردند جمهوری اسلامی ایران را یک تهدید سایبری معرفی کنند؛ به عنوان مثال در حالی که تلویزیون صدای آمریکا می‌گوید: ایران در باره آسیب‌هایی که این ویروس سارق ایجاد کرده، اطلاعاتی ارائه نمی‌دهد» رادیو فردا مدعی می‌شود: «در زمینه توانایی سایبری، تهران سرگرم تقویت توانمندیهای خود است تا به آمریکا و همراهانش از طریق اینترنت حمله کند».
ذکر این نکته، ضروری است که این خط خبری که از رادیو فردا نقل شد، از ماهها پیش از انتشار ویروس flame به مراکز نفتی کشورمان توسط رسانه های بیگانه دنبال می‌شد که حاکی از زمینه‌سازی این رسانه‌ها برای اقدام تروریستی نظام سلطه است.
اما برای آشنایی از نقطه آغاز این توطئه، موضوع را از بی بی سی برایتان ذکر می‌کنیم که گفت: به گفته روزنامه نیویورک تایمز، باراک اوباما از همان ماههای اول ریاست جمهوری‌اش، خواستار سرعت بخشیدن به حملات سایبری علیه تأسیسات هسته ای ایران شده بود، این عملیات در زمان جرج بوش شروع شده بود اما آقای اوباما خواستار تشدید آن شد و...
و بالاخره اینکه جنگ سایبری نظام سلطه با نظام اسلامی تازه آغاز شده و ظاهراً راهی طولانی هم در پیش است اما همچنان که فرمانده معظم کل قوا در نخستین روز از آغاز سال جدید در مشهد مقدس فرمودند، از این پس جمهوری اسلامی ایران هر حمله بلکه هر تهدید دشمنان را در همان سطح پاسخ خواهد داد و لذا غرب، دیر یا زود پاسخی در خور دریافت خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/YfyUSq