نگاه

شهدای موتلفه تأثیرگذارترین عامل استمرار و ثبات دین

شهدای حزب موتلفه اسلامی با خون خود تأثیرگذارترین عامل در استمرار و ثبات دین در جامعه شدند شما از اول با جریان نهضت امام همراه بودید و موتلفه یکی از محورهای اصلی کار بود.
چندین هیئت مذهبی که جلسات مذهبی و هیئت های سینه زنی داشتند، در جریان مبارزه آمدند خدمت امام و آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردند و تصمیم گرفتند که با ائتلافی از چندین هیئت تشکل ایجاد کنند. امام هم موافقت کردند و چند روحانی مورد اعتماد خودشان را برای نظارت بر کار اینها و پاسخگویی سؤالات و تغذیه فکرشان انتخاب کردند، از آن جمله آقایان مطهری، بهشتی، انواری. کتاب انسان و سرنوشت آقای مطهری محصول درسهایی است که ایشان برای همین و جلسات دیگری از این قبیل آماده کرده بودند. من در جریان مبارزه از وجود چنین تشکلی اطلاع پیدا کردم. بعد از تبعید امام که ما آمدیم تهران کمکم از تشکیلات آنها اطلاعات بیشتری پیدا کردیم پس از تجدید حیاتشان در پی ضربه خوردن در جریان ۱۵ خرداد همکاری من با آنها بیشتر شد البته من مسئولیت تشکیلاتی نداشتم. بیشتر مورد مشورت قرار میگرفتم.

تبعید امام

بعد از تبعید امام فضای مبارزه سرد شد امکان ابراز احساسات به صورت ۱۵ خرداد نبود نیروها هم با استفاده از تجربههای آن جریان حاضر نبودند که تلفات بیحساب بدهند البته در قم فعالیتهایی شد که جمع ما در هدایت آن نقش داشت. در ماه رمضان با هماهنگی گروه ما و هیئتهای موتلفه بنا شد که در تهران مراکزی برای گرم شدن مبارزه و شکستن سکوت و خفقان ایجاد شود. برای مسجد جامع تهران و چند جای دیگر برنامهریزی شد در برنامهریزی آن مجالس من با همکاری شهید آقای مهدی عراقی حضور فعالی داشتم بنا شد افرادی را آماده کنیم برای سخنرانی در آن مجالس به صورتی که اگر یکی دستگیر شد دیگری برای مجلس آماده باشد. سه نفر را آماده کردیم که اگر در بدبینانهترین فرض هر روز هم یکی را میگرفتند جلسات تا آخر ماه رمضان ادامه پیدا میکرد.

جلسات خصوصیتر هم بود که سران و افراد مشخص مبارزه میآمدند در بعضی از این جلسات هم من صحبت میکردم.

این مجموعه برنامه ماه رمضان برنامه موفق و خوبی بود و توانست آن را بشکند. افرادی هم بودند که میخواستند کارهای تندتری انجام شود و ترور منصور و بازداشت شاخه نظامی موتلفه مبارزین آن ماه بود. شب بعد از حادثه شهید عراقی ضمن شرح ماجرا گفت که ممکن است ایشان را بگیرند چون افرادی را گرفته بودند و احتمال رسیدن به ایشان زیاد بود. شبها خانه خودشان نمیخوابیدند ولی چون خبری نشد رفتند به خانه.

هنگام سحر به ما خبر دستگیریشان را اطلاع دادند بعد از دستگیری آنها من هم احساس خطر میکردم چون با بعضی از دستگیرشدگان نزدیک بودم هرچند که در جریان مورد جزئیات مرکز برنامهریزی تیم عملیات و اطلاعات نداشتم...(1)

شهدای موتلفه تأثیرگذارترین عامل استمرار و ثبات دین

شهدای حزب موتلفه اسلامی با خون خود تأثیرگذارترین عامل در استمرار و ثبات دین در جامعه شدند شما از اول با جریان نهضت امام همراه بودید و موتلفه یکی از محورهای اصلی کار بود.

موتلفه از اول با نهضت امام همراه بود و یکی از محورهای اصلی کار بهحساب میآمد.

آنهایی که به ریشه وصلاند به فکر ضرر نیستند و با اخلاص وارد میشوند نمیشود در عملکرد موتلفه اسلامی موردی را پیدا کرد که سیاست گذشت و فداکاری نقض شده باشد.(2)

1-کتاب خاطرات مرحوم هاشمی

2- نشریه حزب موتلفه اسلامی

https://shoma-weekly.ir/3kiQjU