نگاه

شش اولویت امروز سیاست داخلی و خارجی

اولویتها و تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی باید سرلوحه کار دولتمردان قرار گیرد تا مسیر پیشرفت و عدالت براساس سیاستها ی ابلاغی معظم له فراهم گردد.
حمیدرضا ترقی- ما در آستانه‌ی چهل‌سالگی پیروزی انقلابیم؛ ما اولویّتهایی داریم: باید مدیریّت جهادی را بر دیوان‌سالاری‌های فرسوده ترجیح بدهیم؛ این یکی از اولویّتهای ما است؛ اصرار بر مدیریّت جهادی. مسئولین کشور در قوّه‌ی مجریّه، در قوّه‌‌‌ی قضائیّه، در بخشهای مختلف، مدیریّت جهادی را دنبال بکنند. مدیریّت جهادی به معنای بی‌انضباطی نیست؛ پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شب‌وروز نشناختن و دنبال کار را گرفتن، این معنای مدیریّت جهادی است.

در حوزه‌ی سیاست داخلی باید متن مردم را بر اقلّیّتهای حزبی و مجموعه‌های جناحی و مانند اینها ترجیح بدهیم؛ متن مردم مقدّمند بر همه؛ در باب خدمات بایستی مستضعفان را، مناطق مظلوم را، مناطق دورافتاده را، ترجیح بدهیم بر مرفّهین. خوشبختانه در طول این سالها خیلی از مناطقی که هرگز گذر آبادانی به آنجاها نمی‌افتاد، مورد توجّه قرار گرفته است؛ هم دستگاه‌های مسئول، هم حتّی دستگاه‌هایی که مستقیماً مسئول نیستند. سپاه پاسداران -فرض کنید در سیستان و بلوچستان- کارهای بزرگِ خدماتی انجام میدهد؛ بااینکه کارِ سپاه پاسداران کار خدماتی نیست امّا خدمات ارائه‌شده‌ی به مردم به وسیله‌ی سپاه در فلان منطقه‌ی محروم واقعاً چشمگیر است. این کارها هست و باید دنبال بشود؛ باید همه‌ی دستگاه‌های کشور، این اولویّت را رعایت کنند

در سیاستهای دفاعی کشور، همه‌ی شیوه‌ها و همه‌ی ابزارهایی که مورد نیاز امروز و فردای کشور است بایستی دنبال بشود و نوسازی بشود. ما یک لحظه نباید تردید بکنیم در اینکه کشور برای دفاع از خود باید به طرف هرچه احتیاج دارد حرکت کند، ولو همه‌ی دنیا مخالفش باشند. آن کسانی که خودشان با ابزارهای اتمی و هسته‌ایِ مهلکِ بشر، دائم بشر را دارند تهدید میکنند، حالا نشسته‌اند به موشکهای جمهوری اسلامی چسبیده‌اند که «چرا شما موشک میسازید»! خب به شما چه؟ وسیله‌ی دفاعی ما است، امکان دفاع کشور است، این ملّت باید از خودش بتواند دفاع کند. میگویند شما وسیله‌ی دفاعی نداشته باشید تا ما هرچه خواستیم به شما زور بگوییم، بگوییم! [البتّه] خود ما یک چیزهایی را حرام میدانیم و دنبال آنها نمیرویم -مثل وسایل هسته‌ای و کشتار جمعی؛ ما دنبال آنها نمیرویم- امّا در آنچه برای ما مورد نیاز است، تأمّل نمیکنیم، تردید نمیکنیم.

در سیاست خارجی، ترجیح شرق بر غرب، ترجیح همسایه بر دور، ترجیح ملّتها و کشورهایی که با ما وجه مشترکی دارند بر دیگران، یکی از اولویّتهای امروز ما است.

در اقتصاد، مسئله‌ی اشتغال بالاترین مسئله است، مسئله‌ی تولید بالاترین مسئله است. بنده امسال اعلام کردم «تولید و اشتغال»؛ در این زمینه باید تلاش بشود، باید کار بشود؛ همه‌ی مسئولین کشور در این زمینه باید تلاش کنند. امسال البتّه کارهایی انجام گرفته است، آمارهایی هم داده‌اند، لکن آن چیزی که مورد نظر است، تلاش بیشتری لازم دارد. ما باید کاری کنیم که آمار اشتغال در کشور بالا برود، تولید داخلی در کشور بالا برود؛ علاج اقتصاد در کشور این است.مقام معظم رهبری29/11/96

6 اولویت امروزاز نظر رهبری

1- ترجیح مدیریت جهادی بر دیوان سالاری فرسوده در دو قوه مجریه و قضائیه ودیگرنهادها

2- ترجیح متن مردم بر اقلیتهای حزبی و جناحی وخواص

3- ترجیح خدمات به مستضعفان و مناطق مظلوم و دور افتاده برمرفهین

4- نوسازی شیوه ها و ابزرهای دفاعی کشور در حد نیازامروز و فردای کشور

5- ترجیح شرق برغرب ؛ همسایه بر دور ؛ ملتها وکشورهایی که باما وجه مشترک دارند بر دیگران در سیاست خارجی

6- تلاش در جهت ایجاد اشتغال و تقویت و رونق تولید

مدیریّت جهادی به معنای بی‌انضباطی نیست؛ پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شب‌وروز نشناختن و دنبال کار را گرفتن، این معنای مدیریّت جهادی است.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر حاکمیت مدیریت جهادی بر قوای مجریه و قضائیه موجب :تسریع در انجام کارهای ارباب رجوع ؛ جلو گیری از اطاله دادرسی؛ افزایش کارمفید و بهره وری ؛ پرهیز از بروکراسی وکاهش هزینه ها و تشریفات خواهد شد .

ترجیح متن مردم بر اقلیت حزبی و جناحی ؛ تعبیر زیبای امیر مومنان ع است که خواص (اعم از اقوام و خویشان و همگروه و هم حزب ) توقعات شان زیاد و خاصیت و منفعت آنها برای جامعه کم است و ترجیح متن مردم بر خواص واقلیت حزبی و جناحی مانع حاکمیت 1% بر 99% جامعه شده و در تمام عرصه ها اولویت به متن مردم داده میشود تا زمینه ی اعمال حق حاکمیت مردم بوجود آید .

برای اصلاح اقتصاد کشور چه‌کار باید کرد؟ یک راه تکیه‌ی به مردم است؛ [یعنی] اقتصاد مقاومتی. این را ما اعلام کردیم، همه‌ی مسئولین کشور هم تصدیق کردند، یعنی هیچ‌کس مخالفت نکرد ، در اقتصاد مقاومتی ارتباط با دنیا وجود دارد؛ منتها گفته میشود که اعتماد بایستی به مردم باشد؛ اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا. جوشش حرکت اقتصادی از درون کشور است؛ استعدادهای مردم، امکانهای مردم، سرمایه‌های مردم. تدبیری اندیشه بشود که این سرمایه‌ها، این استعدادها، این ظرفیّتها به کار و تولید در داخل و ثروت‌سازی و ایجاد ثروت در داخل بینجامد؛ این تدبیر میخواهد.

ترجیح خدمت به مستضعفان بر مرفهین؛ از اصول مورد تاکید اسلام و امام راحل و انقلاب اسلامی بوده زیرا مستضعفان ولینعمت ما هستند و حامیان اصلی انقلاب را پابرهنه گان تشکیل میدهند . سفارش امام ره این بود که اگر روزی این قشر مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرند انقلاب از محتوای عدالت تهی شده است .مسئولین باید از کسانی باشند که درد فقر و محرومیت را چشیده باشند والا تا آخر با ما نیستند و در نیمه راه سست شده و راهشان را جدا میکنند .

نباید خدمات برای بالا شهریها با پایین شهری ها تفاوت داشته باشد ؛ نباید برای ضمانت وام مستضعفان انهمه سختگیری بشود ولی برای دادن وام به میلیاردرها آسانترین روش اتخاذ شود .

نوسازی شیوه ها و ابزار دفاعی؛برای کشوری که مستمرا از سوی استکبار جهانی و عمال آن در منطقه مورد تهدید قرار دارد ودشمنان عزم براندازی آنرا در سر می پرورانند یک الزام اجتناب ناپذیر است و ما بجر سلاحهای کشتار جمعی و شیمیائی و اتمی که در اسلام منع شده از دیگر ابزارها و خلاقیتهای نو در دفاع و لوازم دفاعی باید برخوردار باشیم .

نشسته‌اند به موشکهای جمهوری اسلامی چسبیده‌اند که «چرا شما موشک میسازید»! خب به شما چه؟ وسیله‌ی دفاعی ما است، امکان دفاع کشور است، این ملّت باید از خودش بتواند دفاع کند. میگویند شما وسیله‌ی دفاعی نداشته باشید تا ما هرچه خواستیم به شما زور بگوییم29/11/96

ترجیح شرق بر غرب و همسایه بر دور وکشورهای دارای اشتراکات مذهبی ؛ زبانی , فرهنگی بر دیگران در سیاست خارجی و تعاملات خارجی , یک اصل مسلم و منطقی است که باید دراولویت قرار گیرد ؛ چراباید بازار فروش همسایگان را نادیده بگیریم و نیاز کشورهای دوردست را تامین کنیم ؟ چرا باید در سیاست خارجی بجای ارتباط وتقویت با کشورهای آسیائی ؛ بدنبال اروپائی های دنباله رو دشمنان مان برویم ؛ بجای کشورهائی که در تحریم همراه و حامی مابودند ؛ مراوده با کشورهائی که به ما خیانت کرده و بادشمن همدست شدند برویم .چرا نباید ارتباط با ملتهاو کشورهای اسلامی و تقویت پیمانها ی اقتصادی و سیاسی با آنهارا دراولویت قرار بدهیم ؟ این جای تاسف است که بعد از برجام ترابازرگانی ما با اروپا و غرب منفی شود و میزان واردات ما از غرب چند برابرصادرات ما به آنها باشد !

تلاش درجهت رونق تولید و ایجاد اشتغال ؛ شعار سال مقام معظم رهبری بوده ولی متاسفاته دولت بهای لازم را به این دومغوله نداده است افزایش تعطیلی کارخانه جات و بنگاههای اقتصادی و بیکار شدن مستمر کارگران مراکز تولیدی و اقتصادی به دلیل ورشکستگی آنها و عدم دریافت چندین ماه از حقوق و دستمرد نمونه ها و نتایج این بی توجهی به تولید و اشتغال است .

در اقتصاد، مسئله‌ی اشتغال بالاترین مسئله است، مسئله‌ی تولید بالاترین مسئله است. بنده امسال اعلام کردم «تولید و اشتغال»؛ در این زمینه باید تلاش بشود، باید کار بشود؛ همه‌ی مسئولین کشور در این زمینه باید تلاش کنند. امسال البتّه کارهایی انجام گرفته است، آمارهایی هم داده‌اند، لکن آن چیزی که مورد نظر است، تلاش بیشتری لازم دارد. ما باید کاری کنیم که آمار اشتغال در کشور بالا برود، تولید داخلی در کشور بالا برود؛ علاج اقتصاد در کشور این است.

حفظ روحیه و منش انقلابی

کأنّه انقلاب شده بود برای اینکه آنها بروند و ما بیاییم سرِ کار! برای این [کار] که انقلاب نشد؛ انقلاب یعنی دگرگونی، انقلاب یعنی تغییر مسیر، انقلاب یعنی یک هدفهای والائی را در نظر گرفتن و به سوی آنها حرکت کردن؛ اگر از این هدفها فراموش کردیم، دیگر انقلاب نیست.

بعضی خیال میکنند انقلاب فقط سال ۵۷ بود و تمام شد؛ این خطا است. انقلاب در سال ۵۷ شروع شد، نه اینکه تمام شد؛ آغاز تغییر، آغاز حرکت اصلاحی در جامعه در سال ۵۷ اتّفاق افتاد، در بیست‌ودوّم بهمن اتّفاق افتاد و آنجا شروع شد؛ بتدریج این حرکت باید عمیق‌تر، وسیع‌تر، گسترده‌تر، خردمندانه‌تر ادامه پیدا کند، نه اینکه متوقّف بشود. این‌جور نباشد که اگر گفتیم فلانی انقلابی است، از او برداشت منفی بشود؛ یا [اگر گفتیم] فلانی انقلابی است یعنی آدم غیر متفکّری است، مثلاً آدم سر به هوایی است؛ نخیر، این‌جوری نیست مقام معظم رهبری 29/11/96

حفظ روحیه امید به آینده

من میخواهم [مطلبی هم] عرض بکنم برای آینده‌ی کشور؛ بدانید، اوّلاً جوانها باید خودشان را آماده بکنند؛ از لحاظ علمی، از لحاظ اعتقادی، از لحاظ انگیزه‌های انقلابی، جوانها باید همیشه آماده باشند. جوانها موتور پیشرفت انقلابند؛ از اوّل هم همین‌جور بوده است، تا امروز هم همین‌جور است. خوشبختانه ما امروز جوانِ دارای عزم و همّت و بصیرت، از اوّل انقلاب بیشتر داریم. نه اینکه به‌قدر اوّل انقلاب؛ نخیر، بصیرت جوانهای امروز، عمق معرفت جوانهای امروز، از بسیاری از جوانهای اوّل انقلاب بیشتر است و ما در این زمینه هیچ کمبودی نداریم؛ این بحمدالله هست. جوانها خودشان را باید آماده کنند؛ این نوجوان‌هایی که به سمت جوانی میروند باید خودشان را آماده کنند؛ تفکّرات انقلابی، انگیزه‌های انقلابی، بصیرت انقلابی، اقدام انقلابی، جزو سرفصل‌هایی است که جوانهای ما باید به یاد داشته باشند.

این اولویتها و تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی باید سرلوحه کار دولتمردان قرار گیرد تا مسیر پیشرفت و عدالت براساس سیاستها ی ابلاغی معظم له فراهم گردد.

https://shoma-weekly.ir/JdubP6