ادب و هنر

ششمین عمار انقلاب

آیین افتتاحیه رسمی ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با قرائت آیاتی از قرآن و با حضور اقشار مختلف مردم، فعالان و چهره‌های جبهه فرهنگی انقلاب در سالن حجاب آغاز شد
سید مهدی نظامالدین- آیین افتتاحیه رسمی ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با قرائت آیاتی از قرآن و با حضور اقشار مختلف مردم، فعالان و چهرههای جبهه فرهنگی انقلاب در سالن حجاب آغاز شد. به گزارش خبرنگار «شما»، اولین بخش از آیین افتتاحیه ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، بخشهای «نقد، مقالات و پژوهشهای سینمایی»، «لوحنگار» و «پوستر فیلم» برگزیدگان خود را شناختند.

نقد، مقالات و پژوهشهای سینمایی

هیئت داوران از میان 23 اثر راهیافته به بخش مسابقه، در قسمت «نقد و مقالات»، ضمن تقدیر از علی اللهیاری نویسنده دو اثر «درباره فیلم بین ستارهای نولان» و «خانه سبز؛ از هستیشناسی فانتزی تا اعوجاج هویتی»، لوح افتخار این بخش را به رضا دمیرچی برای نویسندگی اثر «اقتصاد مقاومتی و نقش شبکههای استانی در فرهنگسازی» و مجید حسینی نصر برای نویسندگی اثر «نقش عبودیت در رئالیزم دینی» اهدا کرد.همچنین هیئت داوران در بخش «پژوهشهای سینمایی»، دو لوح افتخار جشنواره را به جواد امین خندقی برای نویسندگی اثر «سینمای سیاسی، سیاست سینمایی» و محمدجواد کربلایی برای نویسندگی اثر «بازنمایی روحانیت در سریال پرده نشین» تقدیم کرد.

لوحنگار

هیئت داوران، در بخش «لوح نگار» نیز پس از بررسی 22 اثر راه یافته به قسمت مسابقه از میان هفت اثر نامزد، لوح افتخار این بخش را به محسن کریمیآذر برای اثر «بررسی ادعای تقلب در انتخابات 88 » و احسان صفرزاده برای اثر «دلتافورس» اهدا کرد. هیئت داوران در این بخش، هیچ اثری را شایسته دریافت فانوس ندانست.

پوستر فیلم

در ادامه، هیئت داوران پس از بررسی 11 اثر راه یافته به بخش مسابقه «پوستر فیلم»، از بین پنج اثر نامزد دریافت فانوس، ضمن تقدیر از مهدی همتیان، طراح پوستر فیلم «جیره»، لوح افتخار این بخش را به اسماعیل چشرخ، طراح پوستر فیلم «چالش سطل آب و یخ» و امین دایی، طراح پوستر فیلم «خاکستر و برف» اهدا کرد.

براساس این گزارش، هیئت داوران فانوس بخش مسابقه «پوستر فیلم» ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار را به محمد اسفندیاری، طراح پوستر فیلم «وام اهلی» تقدیم کرد.

حامیان رسانه ای انقلاب

نادر طالبزاده داور ششمین جشنواره مردمی عمار نیز در سخنانی گفت: عمار حقیقتا خلایی در ویترین سینمایی کشور بود که با حرکت جهادگونه این خلا پر شد. وی با بیان اینکه جشنواره عمار فرهنگ فیلم دیدن را به اقصی نقاط کشور وسعت بخشیده است، اظهار داشت: عمار را حامیان حقیقت و منادیان اسلام حقیقی تشکیل میدهند.

طالبزاده با بیان اینکه آموزش نقش مهمی در جشنواره عمار دارد، تصریح کرد: خوشبختانه این جشنواره، در حال حاضر، در حال تربیت گروههای مختلف فیلمسازی در عرصه فیلم داستانی، انیمیشن و مستند است.

دبیر جشنواره در ادامه تصریح کرد: در عرصه انیمیشن افرادی در این جشنواره کار کوتاه ارائه دادند که اکنون انیمیشن بلند آنان بر روی پرده سینما قرار گرفته است. وی با بیان اینکه عدهای میگویند چرا سینمای ایران گیشه ندارد، تاکید کرد: برخی موضوعات در رادار سینماگران ایران نیست؛ در حالیکه انتخاب موضوع امری مهم در سینماست.

دبیر جشنواره عمار، با بیان اینکه در برهه کنونی در حرکتهای آزادیخواه، نام اسلام وجود دارد، تصریح کرد: رسانههای آمریکا با تمام توان خود در حال گسترش اسلام هراسی در جهان هستند و اسلام به موضوع محوری مناظره نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است. وی افزود: باید تلاش کرد لکوموتیو انقلاب اسلامی و اسلام حقیقی با رسانه پشتیبانی شود و امیدواریم با عنایات امام زمان(عج) شاهد آثاری قوی در جشنواره عمار باشیم، همانگونه که این روند پیشرفت را در این پنج دوره مشاهده کردید.

ترور هنرمندان توسط موساد

بعد از این پذیرایی خاص، جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت»، در ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، توسط «گردان نانوایان خانوک» به محمدباقر مفیدی کیا، فیلمساز جوان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به خاطر تلاشهای وی در این عرصه اهدا شد. مفیدی کیا در ششمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار نیز توانست با تیزر تبلیغاتی «دختر شینا» جایزه ویژه بخش «تیزر تبلیغاتی و آگهی بازرگانی» را بهدلیل بیان قدرتمند و خلاقانه اثر در ترسیم فضای کتاب و ترغیب مخاطب به خوانش کتاب کسب کند. همچنین وی، در چهارمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، با فیلم داستانی لکه، توانست فانوس بخش داستانی نیمه بلند را کسب کند. محمدباقر مفیدی کیا، در هنگام دریافت جایزه ویژه دستکش ننه عصمت با بیان اینکه انتظار تقدیر ویژه در این مراسم را نداشتم، اظهار داشت: جشنواره عمار، تنها جشنوارهای است که در آن احساس غریبی نمیکنم و آن را خانه خود میدانم. وی با اشاره دیدار دست اندرکاران جشنواره عمار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصریح کرد: در آن دیدار همه عماریون از سراسر کشور برای دیدار با رهبری به تهران آمدند و در آن روز یک نفر همه را به سوی بیت رهبری روانه میکرد؛ اما خود بهدلیل کمبود جا یا امر دیگری به دیدار حضرت آقا نیامد و این از خودگذشتگی را انجام داد؛ در آن لحظه احساس کردم که جنس این جشنواره متفاوتتر از دیگر جشنوارههاست.مفیدیکیا با تحسین از طرح ابتکاری سیدمحمدرضا خردمندان در زمینه پیشنهاد اهدای جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» به فیلمسازان انقلابی، اظهار داشت: امیدوارم این جایزه در تاریخ جشنواره عمار ماندگار شود. وی با بیان اینکه مالک جشنواره عمار خانواده شهدا هستند اظهار داشت: هیچکس فکر نمیکرد پیشرفت ایران تا آنجا باشد که دانشمندانش را به جرم دانش هستهای ترور کنند. مفیدی کیا ادامه داد: امیدوارم روزی برسد که ما هنرمندان انقلابی نیز به واسطه هنرمان در لیست ترور موساد قرار بگیریم.

علیرضا افتخاری: خاک پای امثال «کَل زهرا» را توتیای چشم خود میکنم

پس از این برنامه، علیرضا افتخاری، از خوانندگان موسیقی کشور، ترانه «گردان نانواها» را در تقدیر از «کَل زهرا» و فعالان پشت جبهه هشت سال دفاع مقدس در روستای خانوک و سراسر کشور به صورت زنده اجرا کرد. این اثر توسط دفتر موسیقی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تولید شده است. افتخاری پیش از اجرای این قطعه، سخنانش را با شعر حافظ، «هر آنکه جانب اهل خدا نگه دارد، خداش در همه حال از بلا نگه دارد» آغاز کرد و گفت: وفاداری حلقه گمشدهای است که این روزها بسیار سخت یافت میشود، وفاداری سرمایه بچههای جبهه بود و آن اهل دلان، هنر پرواز را بهخوبی میشناختند. وی با بیان اینکه در این چند ساله دوستان و بسیاری از نزدیکانم مرا از دایره رفاقت خود خط زدند، گفت: من هرگز دستم را به ناحق جلوی کسی دراز نکرده و نخواهم کرد. این خواننده مطرح کشور در پایان سخنانش تصریح کرد: اگر روزی گذرم به امثال «کَل زهرا» افتد خاک پایش را توتیای چشم خود میکنم.

معرفی و تقدیر برگزیدگان بخشهای «فیلم ما»، «تیزر تبلیغاتی و آگهی بازرگانی» و «نماهنگ»

فیلم ما

بنابراین گزارش، هیئت داوران پس از بررسی 36 اثر راهیافته به بخش مسابقه «فیلم ما» از بین 9 اثر نامزد دریافت فانوس، ضمن تقدیر از حامد علیزاده برای ساخت فیلم «وظیفه خصوصی» بهدلیل اجرای خوب گروه بازیگران و امیر حیدری برای ساخت فیلم «تکاتف» به دلیل ارائه روایتی مردمی از گوشههای پنهان راهپیمایی اربعین، سه لوح افتخار بخش «فیلم ما» را به خانم سپیده شراهی برای ساخت اثر «برادرانه» در بخش محله ما، بهدلیل ارائه روایتی پراحساس، روان و بیتکلف؛ و به ان سیدمحمد علی محمودی و سروش سرابسیمی برای اثر «رومیزی»، در بخش «مدرسه ما» و محمد حسین سلیمیان برای اثر «چماق و هویج» به علت نگاه خلاقانه در قالب انیمیشن به موضوع مذاکرات هستهای در بخش فناوری هستهای اهدا کرد. همچنین هیئت داوران، فانوس بخش «فیلم ما» را به علت نگاه نو در موضوع انسجام ملی و اجرای موفق به مسعود دهنوی، برای ساخت فیلم «عامل مشترک» در بخش محله ما، تقدیم کرد.

تیزر تبلیغاتی و آگهی بازرگانی

هیئت داوران پس از بررسی 13 اثر راهیافته به بخش مسابقه «تیزر تبلیغاتی و آگهی بازرگانی»، از میان هفت اثر نامزد دریافت فانوس، ضمن تقدیر از میثم کریمی سازنده تیزر فیلمهای «صالح آباد» و «چند قطره خون»، لوح افتخار این بخش را به دلیل بیان موجز، مؤثر و ایجاد حس کنجکاوی نسبت به اثر به نقی نعمتی سازنده تیزر فیلم «خاکستر و برف» اهدا کرد.

براساس این گزارش، هیئت داوران، فانوس این بخش را به دلیل ایده ساده، جذاب و تاثیرگذار به ایمان گودرزی سازنده تیزر «شهدای ترور» تقدیم کرد. همچنین هیئت داوران، جایزه ویژه این بخش را بهدلیل بیان قدرتمند و خلاقانه اثر در ترسیم فضای کتاب و ترغیب مخاطب به خوانش کتاب به محمدباقر مفیدی کیا سازنده تیزر «دختر شینا» اهدا کرد.

نماهنگ

هیئت داوران پس از بررسی 30 اثر راهیافته به بخش مسابقه «نماهنگ»، در بخش کلیپ فرهنگی ضمن تقدیر از محمدحسن فلاح برای ساخت کلیپ فرهنگی «تک فرزندی»، لوح افتخار جشنواره را به محمد رضوانیپور برای ساخت کلیپ فرهنگی «من کالای ایرانی را انتخاب میکنم» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران در بخش «نماهنگ» ضمن تقدیر از وحید امینی، برای ساخت نماهنگ «اشک آینه»، لوح افتخار جشنواره را به محمدرضا رضائیان، برای ساخت نماهنگ «شبیه افسانهها» تقدیم کرد.

بچرخ تا بچرخیم

در آخرین بخش از آیین افتتاحیه ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، مهمانان این مراسم به تماشای انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» به کارگردانی رسول آذرگون نشستند که با نگاهی کودکانه مسئله هستهای را از آغاز تاکنون و با تمثیلهای کودکانه روایت میکند.

https://shoma-weekly.ir/UNHnwq