ادب و هنر

ششمین جشنواره دانش آموزی دفاع مقدس، یک خدمت فرهنگی بزرگ به مناطق محروم

چند سال است که به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس جشنواره ای   تحت عنوان جشنواره دانش آموزی دفاع مقدس در استان های مرزی و نقاط محروم مانند بعضی روستاها و شهرستان ها که از امکانات فرهنگی کمی برخوردارند، برگزار می شود که بازخوردهای بسیار مثبتی را  در میان دانش آموزان و سایر اقشار این مناطق داشته است.
در حالی که شاهدیم بعضی از دستگاه ها در برنامه های مختلفی که اجرا می کنند، صرفأ دیده شدن، هیاهو و پروپاگاندا را دنبال نموده و به همین سبب مرکزیت اجرا ی برنامه ها و جشنواره های خود را به پایتخت یا بعضی کلان شهرها اختصاص می دهند، اما دست اندرکاران جشنواره دانش آموزی دفاع مقدس هر ساله و در چنن ایامی بی هیچ هیاهویی و دور از قال و قیل پایتخت و دور از فلاش دوربین ها و میکروفن رسانه ها، با تمام قوا و امکانات موجود راهی مناطق محروم گردیده و طی چند شبانه روز فضایی فرهنگی از نوع مثبت و شاد را برای دانش آموزان این مناطق رقم می زنند.
امسال نیز ششمین دوره جشنواره دانش آموزی  دفاع مقدس در استان ایلام و در  شهرها و روستاهای مختلف آن در حالی آغاز شده که موجی از شادی در میان اهالی و دانش آموزان این مناطق و والدین و معلمین آنها ایجاد شده است.
یکی از مسئولین آموزش و پرورش این منطقه در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: برگزاری جشنواره دانش آموزی دفاع مقدس آثار و برکات تربیتی و آموزشی بسیار خوبی را برای دانش آموزان ما در پی داشته است. نخست آنکه وقتی این عزیزان که بعضأ از بسیاری امکانات و فرصت های فرهنگی و هنری محروم هستند، می بینند که پس از جشنواره مهمی مانند فیلم فجر، ناگهان چند فیلم منتخب این جشنواره در این مناطق برای آنها به نمایش در آمده، از یک اعتماد به نفس و رضایت خاطر قابل توجهی برخوردار می شوند که کمتر شاهد آن هستیم. زیرا آنها حس می کنند که آنقدر برای بعضی مجموعه های فرهنگی در حوزه دفاع مقدس از احترام و اهمیت برخوردار بوده اند که  مدیران عامل این مجموعه ها به همراه هنرمندان شاخص کشور در آن مناطق  محروم حاضر شده و با تمام توان کوشیده اند تا بهترین آثار سینمایی این حوزه را در برابر دیدگان آنها به نمایش گذاشته و قدم هایی جدی برای ارتقای سطح فرهنگی، هنری و بصری آنها بردارند. این حس خوب و اعتماد نفس مطلوبی که دانش آموزان روستایی و شهرهای محروم از این رهگذر کسب می کنند و فضای بسیار مطلوب و امید بخش ایام جشنواره باعث می گردد تا آنان پس از جشنواره با روحیه ای مضاعف و انگیزه ای بیشتر به کسب علم و دانش  بپردازند.
یک کارشناس مسائل اجتماعی  نیز معتقد است، با توجه به اینکه مناطق مرزی کشور در بعضی موارد بیشتر در معرض کمبودها و القائات مسموم کشورهای منطقه و حتی کشورهای غربی و از طریق ماهواره قرار دارند، برگزاری چنین جشنواره هایی باعث می گردد که امواج مسموم القائات و تبلیغات منفی کشورهای مغرض و جریان های ناسالم حاکم در این کشورها، تا حد قابل توجهی رنگ باخته و نوعی همدلی و وفاق میان اقشار مختلف مردم و آینده سازان کشور یعنی دانش آموزان بوجود آید. آنها با دیدن آثاری که حس دفاع از ارزش ها و کشور را در آنها تقویت نموده و گوشه هایی از دفاع ملت بزرگ ایران را طی هشت سال دفاع مقدس برایشان متجلی می سازد، بهتر و بیشتر به سمت ارزش ها گرایش یافته و مفهوم مقاومت و دفاع از مکتب و مملکت خویش را از طریق جلوه های هنری عینی تر در می یابند.
یکی از نکات بسیار مهم و با ارزش دیگری که چنین جشنواره هایی باعث و بانی آن می شوند، همدلی و همنشینی هر چه بیشتر هنرمندان شاخص کشور با مردم و بخصوص دانش آموزان مناطق محروم و شهرها و روستاهای مرزی است، طی دوره های مختلفی که این جشنواره تاکنون برگزار شده حضور هنرمندانی همچون پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، حبیب احمد زاده، کورش سلیمانی، علیرضا خمسه، رویا تیموریان و... باعث گردیده تا از یک سو، شور و شوقی بسیار در بین دانش آموزان مناطق مرزی بواسطه ارتباط صمیمی و بی واسطه با این هنرمندان بوجود آید و از سوی دیگر نیز این دیدارها سبب شده تا هنرمندان تحت تأثیر این فضای مردمی و صمیمی و دیدار از مناطق مرزی، آثاری هنری را با الهام از همین فضا ها نگاشته یا رقم بزنند.
در همین چند روزی که جشنوار دانش آموزی دفاع مقدس در ایلام برپاست و دانش آموزان شهرها، بخش ها و روستاهای مختلف از جمله: آبدانان، بدره، ماژین و...با حضور در سالن های نمایش، به تماشای آثار برتر و شاخص دفاع مقدس نشسته اند، شاهد جلوه هایی بس زیبا و بیادماندنی از عواطف پاک و صمیمانه و شور و شوق زاید الوصف بسیاری از این کودکان و نوجوانان بوده ایم که بی شک انگیزه ی مضاعفی را برای دست اندرکاران این حرکت بزرگ فرهنگی برای استمرار و گسترش آن ایجاد می نماید.
دوستی می گفت طی چند هفته ی گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مطالعه مطالب صفحه هنر و ادب نشریه شما، از بعضی مطالب آن استقبال نموده و نسبت به بعضی مطالب نیز نظراتی را داشته است، امید است وزیر محترم این بار نیز با خواندن این مطلب، ترتیبی اتخاذ نمایند که این وزارتخانه برای حمایت از این جشنواره و دست اندرکاران آن قدم هایی موثر را بردارند، زیرا استمرار و گسترش چنین جشنواره هایی آن هم در مناطق مرزی و بخش ها و روستاهای دورافتاده، نیازمند حمایت های مالی و امکاناتی بیشتری است که امید است تحقق یابد. صد البته در این خصوص نیز وزارت آموزش و پرورش به لحاظ مأموریت های ذاتی و سازمانی می تواند سهم قابل ملاحظه ای برای حمایت از این جشنواره بر عهده گیرد و اکنون که بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، صادقانه و بی هیاهو پرچم این نهضت فرهنگی را برافراشته اند، با یاری آنها در افتخار و صواب اهتزاز این پرچم  شریک شوند.
جشنواره هایی از نوع جشنواره دانش آموزی دفاع مقدس که تاکنون در خوزستان و ایلام برگزار شده، عینیت بخشی به گسترش عدالت فرهنگی؛ و مردمی نمودن هنر و در خدمت گرفتن آن برای تعالی آدمی با الهام از ارزش های الهی می باشد؛پس امید است که این حرکت پاس داشته شده و استمرار یابد.
گفتنی است که جواد جباری مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت، محمدرضا شرف الدین مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب دفاع مقدس و تعدادی از هنرمندان ضمن حضور در این جشنواره با دانش آموزان این مناطق از نزدیک دیدار داشتند.

https://shoma-weekly.ir/4kEqwN