نگاه

شرط پذیرش وکالت در محاکم دادگستری

در پاسخ به سوال فوق باید گفت ، وکالتی که در دفترخانه اسناد رسمی اعطاء می گردد انواع مختلفی دارد که شامل وکالت کاری برای انجام امور اداری موکل ؛ وکالت در فروش به منظور نقل و انتقال اموال موکل؛ و ... باشد که تمام این وکالتنامه ها می تواند با حق عزل وکیل و یا بدون حق عزل وکیل تنظیم گردد
پرسش : آیا اینجانب با وکالت کاری که در دفترخانه اسناد رسمی به برادر خود با اختیار طرح هر گونه دعوا و دفاع در قبال دعاوی مطروحه داده ام ؛ ایشان می تواند به عنوان وکیل بنده در محاکم دادگستری حاضر شود؟

پاسخ : در پاسخ به سوال فوق باید گفت ، وکالتی که در دفترخانه اسناد رسمی اعطاء می گردد انواع مختلفی دارد که شامل وکالت کاری برای انجام امور اداری موکل ؛ وکالت در فروش به منظور نقل و انتقال اموال موکل؛ و ... باشد که تمام این وکالتنامه ها می تواند با حق عزل وکیل و یا بدون حق عزل وکیل تنظیم گردد که در نوع دوم در اصطلاح عرفی به آن وکالت بلاعزل گفته می شود. حال برای تهیه این وکالتنامه ها در دفترخانه اسناد رسمی شرط خاصی برای وکیل وجود ندارد. در صورتی که شخص عاقل، بالغ و رشید باشد می تواند به عنوان وکیل هر شخصی منتخب گردد. لکن محدوده ی صلاحیت وکیل در وکالتنامه های محضری منصرف از حضور در محاکم دادگستری می باشد.یعنی وکیلی که در دفترخانه وکالت شخصی را بر عهده می گیرد اگر وکیل دادگستری نباشد نمی تواند به عنوان وکیل در محاکم دادگستری برای طرح دعوا و دفاع از حقوق موکل اقدام نماید و به ناچار با وکالت نامه خود می تواند تنها به شخصی که وکیل دادگستری باشد از طرف موکل وکالت دهد . در این راستا نیز نظریه شماره 6537 مورخ 01/10/1386 اداره حقوقی قوه قضائیه نیز بیان داشته است : وکالت در دادگستری مختص وکلای دادگستری است و وکلا هم مطابق قانون استقلال کانون وکلای دادگستری با تنظیم فرم چاپی وکالت نامه انجام وظیفه می نمایند. بنابراین از نظر قوانین موضوعه ، برای انجام امور حقوقی جهت مراجعه به دادگستری یا باید اصیل بود و یا وکیل دادگستری که مجاز به دخالت در امر دادرسی باشد.

حمیدرضا سنگانیان

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی


سؤالات حقوقی خود را می
توانید به رایانامه infoshoma- weekly. ir یا شماره پیامک 20001342 ارسال فرمایید.

https://shoma-weekly.ir/Aah6Oi