نگاه

شرط عدم گرفتاری رئیس جمهور در باطل

نیروی و قوای رئیس جمهور در سه حوزه : اندیشه و تفکر ، دفع و رانش ، جذب و کشش ، باید از ثبات و پایداری و سودمندی که «حق» است برخوردار و در تعادل قرار گیرد و از افراط و تفریط بدور باشد تا عدالت قابل تحقق گردد. رئیس جمهور اگر از سود «حق» استفاده نکند به زیان باطل که ناپایدار است گرفتار خواهد شد.

حسین انواری- پیشرفت بهمراه عدالت دو شاخص مهم همه فعالیت ها و تدابیر رئیس جمهور است.

پیشرفت بدون عدالت موجب گسترش عمیق فاصله فقر و غنا می گردد و عدالت بدون پیشرفت منجر به برابری در فقر خواهد شد.

«عدالت» مراقب و ضامنی درونی است که به کنترل و مهار رئیس جمهور در جلوگیری از فساد و استبداد می انجامد یکی از خطراتی که گریبان رئیس جمهور را که از امتیازاتی و قدرتی برخوردار است می گیرد ، این احساس تافته جدا بافته بودن و احساس اینکه از همه بالاتر است و گرفتار تفاخر و خودخواهی گردد که این خطر بزرگی است که با داشتن روحیه جهادی و انقلابی رئیس جمهور ، این احساس قابل کنترل خواهد بود.

رئیس جمهور ملزم است نسبت به ایجاد فضای مناسب برای حضور و ظهور مشارکت نسل جدیدی از صاحبان فکر و اندیشه جهت ترسیم عملیات راه آینده و الگوی بالندگی ملت بر مدار حق و عدالت و متکی بر ارزش های اسلامی و انقلابی و مطابق سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اقدام نماید. انجام کارهای ماندگار برای نسلهای آینده ، شناخت استعدادها و کشف سرمایه های درونی بویژه جوانان و بکارگیری استعدادهای شکوفا شده از جمله تدابیر رئیس جمهور باید باشد.

***

نیروی و قوای رئیس جمهور در سه حوزه : اندیشه و تفکر ، دفع و رانش ، جذب و کشش ، باید از ثبات و پایداری و سودمندی که «حق» است برخوردار و در تعادل قرار گیرد و از افراط و تفریط بدور باشد تا عدالت قابل تحقق گردد. رئیس جمهور اگر از سود «حق» استفاده نکند به زیان باطل که ناپایدار است گرفتار خواهد شد.

چنانچه رئیس جمهور قوای سه گانه اش در حالت عدل و عدالت باشد ، انسان حکیمی است.

رئیس جمهور حکیم می تواند تدبیرکننده امور به نحو احسن در انجام وظایف محوله باشد ، در غیر این صورت گرفتار کارهای لغو و بیهوده و سرگرمیها و جناح بازی ها و به افراط و تفریط روی می آورد که موجب تردید در صلاحیت های وی در افکار عمومی خواهد شد.

«حق شناسی» در گرو حق مداری و حق جویی رئیس جمهور است که حد و مرز هم ندارد. در قیامت انسانها و اعمال آنها را با «حق» وزن می کنند و جانی که به یاد حق زنده است آباد است و همیشه میوه می دهد و برعکس جانی که از یاد حق غافل است مخروب و ویران است.

یکی از زیباترین چهره های «حق» ، آزادی است که ودیعه الهی است که به انسان سپرده شده است.

انسان دارای «حقِ آزادی» است و نمی تواند آن را از خود سلب کند و هیچ کس نمی تواند خود را بنده دیگری نماید و آزادی خود را به بردگی تبدیل کند. البته انسان مالک آزادی نیست بلکه امین حریت و آزادی است که چهارچوب آن را اسلام تعیین می کند و موظف است در حفظ و حراست از آن کوشا باشد.

طبق قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی موظف است آزادیهای سیاسی و اجتماعی را در محدوده قانون اهتمام بنماید و با هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصار طلبی مقابله کند.

در جهان بینی اسلام ، هر نعمتی همراه با حقی است ، و هیچ نعمتی را در جهان نمی توان یافت که انسان در ازاء آن مسئول نباشد. به تناسب هر حقی نعمتی همراه است که چگونگی بهره برداری از آن نعمت را تعیین می کند و توفیق ادای هر حقی ، نعمتی است از سوی خداوند که حقی افزون تر حاصل می کند.

https://shoma-weekly.ir/D3Wb3s