نگاه

شرط بازگشت رونق

اگر بخواهند کار کسب رونق یابد باید قیمت دلار را ثابت نگه دارند و یک فکر اساسی برای این کار بکنند، ولی متاسفانه الان همه مسائلی که داریم می‌بینیم فقط در حد حرف است.

سید اصغر رخصفت- دلار 2600 تومان بود و الان ـ بعد از مذاکرات که نتیجه برجام مشخص شده ـ تقریبا 3700 تومان شده است. هر چند برای قضاوت نهایی باید یک مقدار دیگر نیز صبر کنیم ببینیم برجام چه میشود؛ اما دولت باید ثبات قیمت دلار را مدیریت کند.

متاسفانه معلوم نیست آیا خودشان میخواهند چنین شود یا نه. اینکه دلار 4 هزار تومان میشود الان نمیتوانیم قضاوت کنیم. البته از نظر بودجه دولت دچار کمبود است و ناچار این کارها را می کند تا امورش بگذرد. به نظر می رسد بیشتر منتظر برجام هستند، ولی کار خودشان را هم انجام میدهند.

اینکه برخی معتقدند بانکها مقاومت می کنند، بانکها زیر نظارت دولتاند. مگر میتوانند چنین مقاومتی کنند؟ مگر اینکه دولتی قرار دارد که مثل بانکها عمل میکند. نمیتوانیم چنین نظری بدهیم، چون دولت قدرت دارد هر کاری بخواهد بکند. به نظر من این امر دو طرفه است، چون به نفع بانکهاست، ولی اگر دولت بخواهد کاری را انجام بدهد مشکلی ندارد. باید این قضیه را مدیریت کند که یا نمیتواند یا نمیخواهد. که به نظر من نمیخواهد. والا اگر بخواهد انجام بدهد مشکلی وجود ندارد.

اگر بخواهند کسب و کارشان رونق یابد و مردم به کسب و کارشان مشغول شوند، باید دلار ثبات داشته باشد. بیثباتی در دلار بینظمی در کسب و کار مردم است و به نفع مردم نیست. ممکن است موقتا سودی برایشان داشته باشد، ولی رونق کار مردم مستلزم تثبیت قیمت دلار است.

تا کنون با این کارهای دولت رونقی در کسب و کار ندیدیم. حرف زیاد شنیدهایم، ولی در عمل رونقی ندیدهایم.

اگر بخواهند کار کسب رونق یابد باید قیمت دلار را ثابت نگه دارند و یک فکر اساسی برای این کار بکنند، ولی متاسفانه الان همه مسائلی که داریم میبینیم فقط در حد حرف است. مثلا برای اقتصاد مقاومتی چه کار کردهاند؟ فقط حرف و حرف و حرف. الان هم دیگر صحبتی از آن نیست. در هیئت دولتی گروهی تشکیل دادند و نشستند و خلاصه اینکه متاسفانه جز حرف فعلا چیز دیگری ندیدهایم.

به نظر من دولت باید برای تثبیت قیمت دلار حتما تصمیم جدی بگیرد و عمل کند. در غیر این صورت هیچ رونقی دیده نخواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/BSWO4y