ادب و هنر

شرح و تأملی در صحیفه نور

«کتاب انقلاب، فصل بیداری» اثر حجت الاسلام محمدرضا زائری شرح و تاملی بر «صحیفه نور» حضرت امام ‌خمینی (ره) است که به بازخوانی سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی در مقطع زمانی سال ۱۳۴۱ تا قیام ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲ می‌پردازد.


بازخوانی متون یکی از روش‌‌های معمول فرهنگی است؛ اما متاسفانه این اتفاق در کشور ما برای آثار با ارزش و فاخر کمتر روی میدهد؛ البته بازخوانی مطالب جلدهای اول تا چهارم صحیفه نور پیش از این به صورت روزانه، در روزنامۀ ابرار منتشر شده است. «کتاب انقلاب، فصل بیداری» اثر حجت الاسلام محمدرضا زائری شرح و تاملی بر «صحیفه نور» حضرت امام خمینی (ره) است که به بازخوانی سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی در مقطع زمانی سال ۱۳۴۱ تا قیام ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲ میپردازد.

 برای بسیاری از علاقهمندان به مباحث مربوط به موضوع انقلاب اسلامی و بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، مطالعۀ مجموعۀ ۲۲ جلدی «صحیفه نور» باتوجه به گرانی کتاب و فرصت اندک، کاری دشوار است. به همین دلیل، بازخوانی مجلدات مجموعۀ ارزشمند «صحیفه نور» اتفاقی خجسته است که میتواند در برنامههای مطالعاتی علاقهمندان به مباحث ریشهای موضوع انقلاب اسلامی موثر واقع شود.

در کتاب حاضر، بیانات صحیفه امام (ره) به ترتیب تاریخ انتخاب شده است. نویسنده در این کتاب مطالب خود را هم بیان کرده و گاه آنها را در توضیح تکمیلی آورده است.

از مجموعهی کتاب حدود   ۷۰ درصد مطالب از صحیفه امام(ره) و ۳۰ درصد توضیحات حجتالاسلام زائری است. نویسنده سعی کرده با آگاهی، گام به گام دست مخاطب را بگیرد و او را با خود پیش ببرد. در نوع و محتوای توضیحات کتاب هم سعی شده از تلخیص و برجسته سازی نکات کلیدی و اصلی استفاده شود.

 مخاطب در این کتاب در مییابد که سیر مراحل نهضت امام(ره) مبتنی بر جریانات حزبی نبود و تمام مراحل با توجه به آگاهی بخشی مردم پیش رفت. پیشبینی وقایع، هوش بالای امام(ره) را مطرح میکند.

 اشاره به فضایل اخلاقی امام(ره) و نشان دادن ارتباط معارف، بصیرت و مکارم در رهبری امام (ره) و برخورد با دشمن از نکات مهم دیگر این کتاب است. «کتاب انقلاب» با عنوان فرعی «فصل بیداری» به بازخوانی اندیشههای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در مقطع زمانی سال ۱۴۴۱ تا قیام ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲ میپردازد.

 این کتاب تلاشی است برای تلخیص و بازخوانی بیانات حضرت امام خمینی (ره) برای تمام مخاطبان نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی و آشنا کردن آنها با مجموعهای از معارف اسلامی که منجر به خلق حادثه انقلاب اسلامی شده است. برای ارتباط بهتر خوانندگان با این اثر ارزشمند، اشاره پیش از مطالعه به چند نکته اساسی مرتبط با مطالب و بخش های مختلف آن خالی از لطف نیست.

اول این که برای کوتاه کردن حجم کتاب گاه بعضی موضوعات حساس و مهم در متن مورد اشاره قرار گرفتهاند، اما عین جملات حضرت امام(ره) ذکر نشده است. دومین مورد هم این است که اگر چه متن سخنان حضرت امام خمینی(ره) از«صحیفه نور» انتخاب شده اما ذکر ماخذ سخنان حضرت امام(ره) بر اساس چاپ جدید«صحیفه امام» منتشر شده توسط موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) صورت گرفته است. نکته آخر هم این که عناوین فرعی حاشیه صفحات از سخنان حضرت امام خمینی (ره) برگرفته شده و به منظور استفاده بهتر و آسانتر از مجموعه در کنار عناوین اصلی ذکر شده است.

https://shoma-weekly.ir/9ikO6B