نگاه

شرایط سقط جنین از منظر قوانین موضوعه ایران

عقب افتادگی یا ناقص الخلقه به دنیا آمدن موجب عسر و حرج مادر می گردد و یا با تولد جنین حیات مادر با تهدید مواجه گردد قبل از ولوج روح (4 ماه ) با رضایت زن مجاز می باشد.
پرسش : شرایطی که امکان سقط جنین را برای مادر ایجاد می کند چیست ؟ آیا در صورت عدم رعایت شرایط قانونی، مادری که فرزند خود را سقط کرده است و پزشک مربوطه قابل پیگرد قضائی

می باشند ؟

پاسخ : در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت : در مورخ 10/3/1384 قانونی تحت عنوان قانون سقط درمانی تصویب می گردد . هدف از تصویب قانون مزبور حمایت از مادر برای سقط فرزند خود در مواردی خاص می باشد حال برای اینکه سقط جنین به صورت قانونی صورت گیرد و مسئولیتی متوجه مادر و پرشک معالج وجود نداشته باشد باید شرایط قانونی رعایت گردد. به موجب قانون مزبور سقط جنین با تشخیص قطعی سه پزشک و تایید پزشک قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت
عقب افتادگی یا ناقص الخلقه به دنیا آمدن موجب عسر و حرج مادر می گردد و یا با تولد جنین حیات مادر با تهدید مواجه گردد قبل از ولوج روح (4 ماه ) با رضایت زن مجاز می باشد.همان گونه که بیان گردید برای سقط جنین به صورت قانونی جمع شرایط ذیل لازم است :

1-بیماری جنین با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی 2- وجود خطر برای حیات مادر در صورت تولد جنین 3- سقط جنین قبل از 4 ماهگی ؛ حال در صورت عدم رعایت شرایط مزبور مادر به جرم معاونت در سقط جنین به حداقل 2 سال حبس محکوم می گردد و پزشک معالج نیز بر اساس ماده 624 قانون تعزیرات به حیس از 2 تا 5 سال محکوم می گردد.

حمیدرضا سنگانیان

وکیل دادگستری مرکز و مشاور حقوقی

سوالات حقوقی خود را می توانید به رایانامه info@shoma-weekly.ir و یا شماره پیامک 20001342 ارسال فرمایید.

https://shoma-weekly.ir/tyWvc8