نگاه

شرایط اجاره سند منزل و مسئولیت مستاجر در قبال آن

پیش از پاسخ به سوال فوق باید مشخص گردد که اولا شما به عنوان تودیع کننده سند، مالکیتی نسبت به عین و یا منافع پلاک ثبتی مزبور داشته اید یا خیر؟ و ثانیا اینکه در قبال اجاره سند مبلغی را از شخص به عنوان اجاره بها دریافت کرده اید یا خیر؟ پاسخ به پرسش های ارائه شده در تبیین رابطه حقوقی طرفین اهمیت خواهد داشت.
پرسش : اینجانب سند منزل مسکونی خود را به مدت یک سال اجاره دادم و تعهد محضری جهت آزادی سند از دریافت کننده اخذ کردم ، هفده ماه از موعد مقرر سپری شده است وی از بازگرداندن سند خودداری می نماید، لطفا راهنمایی فرمایید چه اقدامی نمایم؟

پاسخ: پیش از پاسخ به سوال فوق باید مشخص گردد که اولا شما به عنوان تودیع کننده سند، مالکیتی نسبت به عین و یا منافع پلاک ثبتی مزبور داشته اید یا خیر؟ و ثانیا اینکه در قبال اجاره سند مبلغی را از شخص به عنوان اجاره بها دریافت کرده اید یا خیر؟ پاسخ به پرسش های ارائه شده در تبیین رابطه حقوقی طرفین اهمیت خواهد داشت.حال در صورت مثبت بودن پاسخ
پرسش های مطروحه،باید گفت عقد اجاره از منظر حقوقدانان تملیک منفعت در مقابل عوض معلوم برای مدت معین می باشد.با توجه به وجود دو شرط برای صحت عقد اجاره با توجه به تعریف ارائه شده، در مسئله مزبور وجود منافع برای دریافت کنده سند که از آن به عنوان مستاجر یاد می شود وجود داشته و این منافع جنبه شخصی دارد و شرط دوم نیز که از لوازم صحت عقد اجاره مبنی برتعیین مدت عقد می باشد نیز در سوال فوق وجود دارد. شخص مستاجر مالک منافع سند برای مدت یک سال بوده است و پس از پایان مدت مزبور رابطه حقوقی طرفین خاتمه پیدا کرده است و دریافت کننده سند باید نسبت به استرداد آن به مالک اقدام نماید. بعد از پایان یک سال ید مستاجر نسبت به سند غاصبانه بوده و علاوه بر پرداخت اجرت المثل مسئول هر نقص ، تلف و
عیبی خواهد بود که بر آن واردگردد.
ماده 494قانون مدنی نیز موید این مطلب می باشد. شما میتوانید یک اظهارنامه مبنی بر مطالبه سند از شخص داشته باشید و اخطار کنید ظرف یک هفته نسبت به استرداد آن اقدام نماید در صورت عدم اقدام به مفاد اظهارنامه ، از طریق دادگاه حقوقی دادخواست استرداد سند و مطالبه اجرت المثل و خسارات وارده را داشته باشید.

حمیدرضا سنگانیان

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

سؤالات حقوقی خود را میتوانید به رایانامه info‌shoma- weekly. ir یا شماره پیامک 20001342 ارسال فرمایید.

https://shoma-weekly.ir/OXfNg3