نگاه

شجره طیبه حضرت امام خمینی(ره)

کمیته امداد امام(ره) نقش مهمی در تعامل سازنده با ایرانیان خارج از کشور و مشارکت آنها در خدمت‌رسانی به محرومین در داخل کشور ایفا نموده و با حضور مؤثر در مجامع و عرصه‌های فعالیت‌های بشردوستانه بین‌المللی و تبیین راهکارهای عملی مبارزه با فقر و شیوه حمایت از محرومین و ارائه الگوهای موفق حمایت و توانمندسازی اثرگزار بوده است
حسین انواری- کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در14اسفند ماه 1357 بهدست مبارک حضرت امام خمینی(ره) رونمایی شد. لازم به ذکر است که ایجاد و تأسیس اولیه کمیته امداد امام(ره) در بدو شروع نهضت روحانیت به رهبری حضرت امام(ره) و توسط معظم له بنیان گذاشته شد. کمیته امداد امام(ره) بهعنوان شجره طیبهای که اصول و مبانی آن ثابت و مبتنی بر ارزشهای دینی و هویت اسلامی است که در دورههای مختلف توانسته است تولیدات و میوههای مفید و گسترده و اثربخش حاصل نماید.

کمیته امداد امام(ره) بر اساس اندیشه و تفکر دینی و فقهی حضرت امام(ره) شکل گرفته و از ارکان اصلی منظومه جمهوری اسلامی به شمار میرود. حضرت امام(ره) در ساماندهی حکومتی کارآمد و مقتدر بر اساس فقه ناب شیعی قطعات ارکانی را در کنار یکدیگر قرار داد که این قطعات در یک هماهنگی و انسجام با یکدیگر نظامسازی ایشان را ایجاد نمود. تمامی ارزشها و اصول بنیادین نظام اسلامی ایران برگرفته از حکومت پیامبر گرامی اسلام(ص) و حکومت امام علی(ع) در صدر اسلام است. کمیته امداد امام(ره) یکی از قطعات زیبا و غیرقابل تفکیک و جداییناپذیر و ماندگار نظام اسلامی است که اساس این نظام بر حمایت از محرومان و مستضعفین شکل گرفته و استوار است.

کمیته امداد امام(ره) تحت نظارت عالیه ولایت فقیه زمان حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظله العالی) حرکت میکند این نهاد مقدس دارای یک هویت دینی است و به اصول و مبانی اسلامی انقلابی پایبند است.

کمیتهامداد امام(ره) نهادی است متکی بر تقوا، ولایتمداری، عدالتمحوری و ارزشگرایی و تأمینکننده عزت و کرامت انسانی.

کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) نهادی است مقدس و مورد اعتماد مردم که افتخار دارد که تسکینی باشد بر آلام محرومین و نیازمندان. نهاد مقدس امداد امام(ره) کرامت دردمندان را احیاء نموده و ناامیدی زندگی آنها را تبدیل به شادی و تحرک کرده است.

امداد امام(ره) سلامت و توانمندی خانوادههای آسیبپذیر را در ابعاد مختلف فکری، فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و حرفهای ارتقاء بخشیده و ناسازگاریهای محرومان را با محیط و شرایط جامعه کاهش داده است و ضریب سازگاری در خانواده آنها را ارتقاء بخشیده است. کمیته امام(ره) شرایط رشد و شکوفایی استعدادهای فراموش شده نیازمندان را فراهم نموده و با حمایت از ایتام و فرزندان خانوادههای محروم خدمتگزارانی قابل و توانمند برای پذیرش مسئولیتهای مختلف نظام تربیت کرده است. در عرصه توسعه و ترویج فرهنگ احسان، همدردی عمومی، سبقت در خیرات، احترام به همنوع و نیکوکاری و مشارکت و همکاری مردمی، امداد امام(ره) بسیار فعال و کارآمده بوده است. خوداتکایی و خوداشتغالی خانوادههای محروم بهعنوان یک الگو موفق و کارآمد در جمهوری اسلامی از توفیقات کمیته امداد امام(ره) است. کمیته امداد امام(ره) نقش مؤثری در ایجاد پایداری و ثبات خانوادههای محرومین داشته و در سالمسازی فضای عاطفی خانواده و ساماندهی سبک زندگی اسلامی آنها موفق بوده است.کمیته امداد امام(ره) نقش مهمی در تعامل سازنده با ایرانیان خارج از کشور و مشارکت آنها در خدمترسانی به محرومین در داخل کشور ایفا نموده و با حضور مؤثر در مجامع و عرصههای فعالیتهای بشردوستانه بینالمللی و تبیین راهکارهای عملی مبارزه با فقر و شیوه حمایت از محرومین و ارائه الگوهای موفق حمایت و توانمندسازی اثرگزار بوده است و به یمن دستاوردهای بینظیر خود در عرصه خدمتگزاری به محرومان بهعنوان یک نهاد برتر و الگوساز در عرصه جهانی معرفی شده است. کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) در آستانه سی و هشتمین سالگرد پرافتخار خود وظایف سنگینی را به عهده دارد؛ به گونهای که بتواند دستاوردهای ارزشمند گذشته را صیانت کند و منطبق با شرایط زمان هرچه بیشتر زمینه نوآوریهای جدیدی در حل معضل محرومین قدمی فراتر بردارد. حضور شایستگان از نسل جوان و با نشاط و هم خوان با انقلاب از کارکنان امداد در مدیریتها و رشد آنها توسعه و ارتقاء بعد مردمی امداد و جلب اعتماد عمومی و پرهیز از اداریشدن و تقویت پایههای ایمان و ارزشگرایی امدادگران و پیشگیری از آسیبپذیری امداد امام(ره) در ابعاد مختلف و تلاش جهت جهانیشدن الگوهای امدادی از جمله تکالیفی است که آینده امداد امام(ره) باید به آنها اهتمام جدی داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/8iUvgu