ادب و هنر

شبکه پویا، نیاز مند پویایی بیشتر

راه اندازی شبکه انیمی شن و یا همان کارتون اتفاقی که اگر به موقع و در ظرف زمانی خویش شکل می  گرفت بسیار اثرگذار و جذاب بود.

سالهاست که صدا و سیما در برابر بعضی اقدامات شبکه های خارجی یا اقدامی  دیر هنگام دارد و یا به شکلی انفعالی عمل می  کند، از آن زمان که دکور بعضی برنامه های اخبار سیما به شکلی آشکار به تقلید از برنامه خبری یکی از شبکه های بیگانه پرداخت، تا بعد که بعضی از برنامه های آشپزی و مسابقه و حتی نمایشی به وضوح تحت تأثیر برنامه های شبکه های فارسی زبان و غیر فارسی زبان طراحی و ساخته شده اند ، این روند ادامه داشته و دارد. با این حال به یاد داریم که ماهها پیش مدیران سیما در گفتگوهای خود از راه اندازی شبکه انیمی شن و یا همان کارتون خبر داده بودند، اتفاقی که اگر به موقع و در ظرف زمانی خویش شکل می  گرفت، بسیار اثرگذار و جذاب بود. اما متأسفانه در راه اندازی این شبکه آنقدر تأخیر و تعلل شد که در آن سوی آبها شبکه ای تلویزیونی و مخصوص پخش انیمیشن برای کودکان و نوجوانان ایرانی راه اندازی گردید که توانست در مدت کوتاهی بسیاری از کودکان و نوجوان کشور را جذب برنامه های خود کند و حتی بسیاری از والدین با خیالی راحت فرزندان خود را ترغیب به تماشای این شبکه و برنامه هایش نمایند. در چنین شرایطی که این  شبکه انیمی شن توانست در مدتی کوتاه جای خود را به سرعت در می ان مخاطبان خود باز کند، صدا و سیمای کشور در اقدامی  دیر هنگام یاد قول فراموش شده خود افتاد و دست به راه اندازی شبکه پویا( پویا نمایی)  زد تا از این طریق به شکلی اختصاصی به نمایش انیمی شن برای کودکان و نوجوان کشورمان نماید و بقول معروف از قافله عقب نماند. اما این شبکه به علت اینکه تاکنون نتوانسته با یک برنامه ریزی درست وارد عمل و صحنه شود، در نتیجه نتوانسته چنانکه باید موفق به جذب مخاطبان کودک و نوجوان گردد. در مقایسه ای بین شبکه پویا و شبکه انیمیشن ماهواره ای می توان به تنوع فوق العاده انیمی شن ها و برنامه های شبکه ماهواره ای پی برد، ، اما شبکه پویا در طول چند هفته گذشته نتوانسته از این تنوع برخوردار بوده و به شکلی افراطی در دایره تکرار انیمیشن هایی محدود گرفتار آمده است.
دست اندرکاران شبکه پویا باید در نظر داشته اند، خیل مخاطبانی که جذب شبکه انیمیشن ماهواره ای شده اند، تنها زمانی به شبکه پویا روی خواهند آورد که انیمیشن های جدید و متنوع و دیگر برنامه های تولیدی جذاب و آموزنده در این شبکه به نمایش گذاشته شود.
از آنجا که بخشی از برنامه های پخش شده در شبکه انیمی شن ماهواره ای ممکن است با فرهنگ ما همخوانی چندانی نداشته باشند، پس وظیفه شبکه پویا برای پویایی هر چه بیشتر در جهت ارتباط با فرزندان این سرزمین بس مهم و خطیراست و وجود این شبکه علی رغم تمام تأخیری که داشته، بسیار لازم و ضروری است؛ اما این شبکه زمانی می  تواند به موفقیت برسد و مخاطبان خود را جذب سازد که آنها را جدی گرفته و بهترین ها را به آنها عرضه سازد. بطور حتم شبکه پویا می  تواند نقشی مهم در اثرگذاری تربیتی و آموزشی بر کودکان و نوجوانان داشته باشد، به شرطی که با ظرافت‌های روحی  مخاطبان خویش آشنا بوده و خود نیز با ظرافت و لطافت عمل کند.


https://shoma-weekly.ir/OSn5gB