نگاه

شاخص‌های نظام کارآمد

لباس ( انقلاب اسلامی )امروز برای ملت ایران عزت و آبرو و افتخار آفریده و مایه سربلندی ایران و ایرانی شده است
حمیدرضا ترقی- انقلاب اسلامی با مجاهدت ملت وامام ،لباس زیبنده ای بر تن ایران و ایرانی شد که نه تنها هویت دینی مردم ایران را دوباره تجدید و فرهنگ تمدنی اورا بازسازی نمود بلکه ایران را از انزوا و رژیمی سرکوبگر نهضتهای آزادیبخش وسازشکاربا رژیم اشغالگر قدس وژاندارم آمریکا در منطقه به نظامی دینی و مبتنی بر ارزشهای متعالی و اخلاقی ودارای مردمی با فرهنگ و تمدن وحامی مستضعفین و آزادیخواهان وستیزه گر با ظالمان و مستکبرین و پرچمدار صلح و امنیت واستقلال و عزت وآزادی ، تبدیل ساخت .

این لباس ( انقلاب اسلامی )امروز برای ملت ایران عزت و آبرو و افتخار آفریده و مایه سربلندی ایران و ایرانی شده است

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب

دفاع ابدی از نظریه‌ی نظام انقلابی

انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل میشمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند.

ویژگیهای نظام انقلابی

از سال‌ها پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی مراحل مختلف فرآیند تحقق اهداف نهضت اسلامی ملت ایران را ترسیم نموده‌اند. این فرآیند دارای پنج مرحله می‌باشد که گام به گام آن عبارتند از: ایجاد انقلاب اسلامی، تأسیس نظام اسلامی، ایجاد دولت اسلامی، ایجاد کشور اسلامی و ایجاد دنیای اسلام. تاکنون مراحل اول و دوم شکل گرفته و اکنون در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم. تحقق این فرآیند همان جهت‌گیری کلانی است که باید به مطالبه عمومی ملت از دولتمردان تبدیل گردد تا در صورت تحقق آن شاهد توسعه و آبادانی کشور باشیم.

دولت اسلامی؛ نظام کارآمد

کارآمدی را می‌توان مهمترین شاخص نظام ودولت اسلامی دانست. سنجش کارآمدی به دان معنا که دولت برای تحقق اهدافی طرحریزی شده است و فلسفه وجودی آن دستیابی به آن اهداف است، لذا دولتی دولت اسلامی و انقلابی است که هر چه بیشتر توانسته باشد اهداف مدنظر را محقق ساخته و به عبارتی دیگر کارآمدی خود را در عمل به اثبات رساند. وگرنه ناکارآمدی ،دولت ونظام را در سراشیبی بحران مشروعیت قرار داده و حاصل آن اعتبارزدایی از دولت ونظام خواهد بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی معتقدند : «آنچه که برای مردم در این انتخابات و همه‏ی گزینش‌های ملی و انتخابات‌ها مهم است، این است که سطح کارآمدی نظام روز به روز ارتقا پیدا کند؛ این اساس مسئله است. اگر مردم دنبال رئیس‏جمهور یا دنبال نماینده‏ی مجلس می‏گردند یا دنبال دیگر کسانی هستند که می‏خواهند آن‏ها را با انتخاب تعیین کنند، در پی آن هستند که انسانهای کارآمدی را بر اریکه‏ی مسئولیت بنشانند تا آن‏ها بتوانند سطح کارآمدی نظام را افزایش بدهند و مشکلات مادی و معنوی مردم را حل کنند؛ این خواست مردم است.»(24/8/83)

مؤلفه کارآمدی به اندازه‌ای با اهمیت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه نسبت بین کارآمدی و مشروعیت چنین می‌فرمایند: «مشروعیت همه‏ ما بسته به انجام وظیفه و کارآیی در انجام وظیفه است. بنده روی این اصرار و تکیه دارم که بر روی کارآیی‏ها و کارآمدی مسئولان، طبق همان ضوابطی که قوانین ما متّخذ از شرع و قانون اساسی است، بایست تکیه شود. هر جا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت. اینکه ما در قانون اساسی برای رهبر، رئیس‏جمهور، نماینده مجلس و برای وزیر، شرایطی قائل شده‏ایم و با این شرایط گفته‏ایم این وظیفه را می‏تواند انجام بدهد، این شرایط، ملاک مشروعیتِ برعهده گرفتن این وظایف و اختیارات و قدرتی است که قانون و ملت به ما عطا می‏کند؛ یعنی این حکم ولایت، با همه شعب و شاخه‏هایی که از آن منشعب است، رفته روی این عناوین، نه روی اشخاص. تا وقتی که این عناوین، محفوظ و موجودند، این مشروعیت وجود دارد. وقتی این عناوین زایل شدند، چه از شخص رهبری و چه از بقیه‏ مسئولان در بخش‌های مختلف، آن مشروعیت هم زایل خواهد شد. ما باید به دنبال کارآمدی باشیم. باید هر یک از کسانی که متصدی این مسئولیت‌ها، از صدر تا ساقه هستند، بتوانند آنچه را که برعهده آنهاست، به‏قدر معقول انجام دهند. انتظار معجزه و کار خارق‏العاده نداریم و نباید داشته باشیم؛ اما بایست انتظارِ تلاش موفق را که در آن نشانه‏های توفیق هم مشاهده شود، داشته باشیم.»(31/6/83)

شاخص‌های نظام کارآمد

با مشخص شدن اهمیت کارآمدی دولت به معنی اعم کلمه یعنی سه قوه می‌توان بحثی را پیرامون شاخص های کارآمدی نظام اسلامی مطرح نمود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول سالیان متمادی تلاش نموده تا ویژگی‌های دولت ونظام کارآمد وانقلابی و در طراز انقلاب اسلامی را تبیین نماید تا سند انتظار و نقشه راهی برای دولت‌های مختلف درنظام جمهوری اسلامی باشد.

1‌ـ دولت انقلابی و عزتمند

از نگاه رهبری دولت کارآمد، دولتی انقلابی است که مبتنی بر روحیه انقلابی امور را در اختیار گرفته و کار را به پیش خواهد برد. باید یادآوری نمود که مهم‌ترین مجموعه مؤثر در تولید و بازتولید گفتمان انقلاب اسلامی و انقلابی‌گری، دولت است. دولت با توجه به آنکه از بیشترین قدرت در سطح جامعه برخوردار است، بیش از هر مجموعه دیگر رسالت فراگیرسازی گفتمان انقلابی‌گری را بر عهده دارد و باید تلاش کند شعارهای انقلاب و ارزش‌های آن را در افکار عمومی پمپاژ نماید. البته، لازمه آن، این است که بین گفتمان دولت و گفتمان انقلاب اسلامی تطبیق وجود داشته باشد. در این صورت است که دولت خواهد توانست خود را منادی گفتمان انقلاب معرفی کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور و هیئت وزیران چنین تأکید می‌دارند: «به نظر من کاری که علی‌العجاله باید کرد این است که در اتّخاذ مواضع انقلابی، باید صراحت داشت؛ یعنی رودربایستی نکنیم. مواضع انقلابی را، مبانی امام بزرگوار را صریح بیان کنیم، خجالت نکشیم، رودربایستی نکنیم، ترس نداشته باشیم. »(5/6/94)

معظم‌له از برخی دولت‌های گذشته چنین انتقاد کرده‌اند: «یک دوره‌‌ای بر ما گذشت که اسم انقلاب و انقلابی‌گری و اینها به انزوا افتاده بود؛ سعی می‌کردند به عنوان یک ارزش منفی یا ضد ارزش، از این چیزها یاد کنند؛ مقاله می‌نوشتند، حرف می‌زدند، گفته می‌شد.» (2/6/91)

دولت انقلابی به دشمن اعتماد ندارد و حاضر نیست در برابر دشمن کوتاه بیاید و منافع ملی را قربانی مصالح زودگذر کند. دولت انقلابی دولتی شجاع است که ترسی از تهدیدات دشمن نداشته و در برابر گزافه‌گویی‌های دشمن منفعل نمی‌شود و برای تطمیع و برخورداری مادی حاضر به معامله با دشمن و دست کشیدن از آرمان‌های انقلاب و مردم نمی‌شود. به فرموده حکیم انقلاب اسلامی؛ «روحیه و آرمان انقلابی، بدین معنی است که میل به زندگی راحت و مرفه، جامعه و مسئولان را به سازشکاری و تسلیم در برابر زورگویی قدرت‌های جهانی و غفلت از توطئه استکبار و بی‏اعتنایی به پیام جهانی انقلاب نکشاند. آن روزی که خدای نخواسته جمهوری اسلامی، رفاه و آبادی را هدف عمده خویش قرار داده و در این راه حاضر به چشم‏پوشی از آرمان‌های‏ انقلابی‏ و جهانی و فراموشی از پیام جهانی انقلاب شود، روز انحطاط و زوال همه امیدها خواهد بود.»(23/4/68)

به واقع دولت انقلابی، دولتی عزتمند است که خواهد توانست منافع ملت را در سطح نظام بین‌الملل حفظ کند و گرنه انفعال و وادادگی بالاخص در برابر قدرت‌های زیاده خواه جهانی، چیزی جز ناکارآمدی و خسران و بر باد دادن ثروت ملی به همراه نخواهد داشت.

2ـ مدیریت جهادی

الگوی مدیریت در نظام اسلامی مدیریت جهادی است. مدیریت جهادی به مثابه آن نوع مدیریتی که در شرایط کمبود و وجود موانع متعدد، با احساس تکلیف، تعهد انقلابی و رسالت، بتواند کارآمدی خود را در اداره جامعه ثابت کند و در حل معضلات جامعه توفیق داشته باشد. این الگو از جمله سازوکار‌ها و مؤلفه‌هایی است که دولت جمهوری اسلامی با تجهیز به آن می‌تواند حلّال مشکلات کشور باشد. اینک که در مواجهه با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن قرار داریم، بیش از گذشته به پذیرش گفتمان الگوی مدیریت جهادی نیازمند یم

مدیریت جهادی یعنی؛ علم و هنر رهبری و کنترل فعالیت‌های دسته‌جمعی، مبتنی بر مبارزه در تمامی عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... برای نیل به اهداف راهبردی و کلان یک سیستم و رفع موانعی که بر سر رسیدن به آن وجود دارد.

3-مجلس انقلابی

حضرت امام ره خطاب به نمایندگان دور اول مجلس:
10 ویژگی مجلس انقلابی را بیان کرده اند:

1. پیاده نمودن عدالت اسلامی: «شما دوستان محترم نماینده ملتی هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی اسلامی فکر نمی‌کند و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند»

2. اولویت به رسیدگی به محرومین و مستضعفین: «امید آن است که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور که قسمت اعظم ملت مظلوم را در بر می‌گیرد در راس برنامه‌ها قرار گیرد».

3. ایستادگی در مقابل قدرت‌های شیطانی: «شما منتخبین مجلس که از پشتیبانی جدی ملت عزیز برخوردارید، باید با کمال قدرت در مقابل قدرت‌های شیطانی که در رژیم دست نشاندۀ سابق، حاکم بر سرنوشت ما بودند بایستید و از هیچ قدرتی غیر از قدرت خداوند قادر نهراسید».

4. جلوگیری از تصویب قوانین مخالف اسلام: «بحمدا... در مجلس، دانشمندان و علمای آشنا به احکام شرع مطهر حضور دارند و فقهای نگهبان حاضرند؛ لکن لازم است طرح‌هایی که در مجلس می‏گذرد مخالف با احکام مقدسۀ اسلام نباشد و با کمال قدرت، با پیشنهادهای مخالف با شرع مقدس که ممکن است از روی ناآگاهی و غفلت طرح شود شدیداً مخالفت نمایید، و از قلم‌های مسموم و گفتار منحرفین هراسی نداشته باشید».

5. دوری از جبهه بندی‌های غیراصولی و بحث در فضای آرام: «این مجلس که اولین دوره در جمهوری اسلامی است، الگویی است برای مجالس آینده؛ و هر سنت حسنه و یا سیئه‏ای ممکن است در مجالس دیگر اثر گذارد و برای شما اجر جزیل و یا خدای نخواسته وزر و وبال به بار آورد. لازم است در مذاکرات و برخورد آرا به طور آرام و با احترام متقابل عمل شود، نه مثل دوره‏های رضاخان و بعد از آن و لازم است از دسته‏بندی‌ها و جهت‌گیری‌های غیر اصولی برای کوبیدن طرف مقابل جداً احتراز شود که تنها حل مسائل در محیط آرام امکانپذیر است».

6. اجتناب از تفرقه و منازعه در برابر دولت ونهادهای دیگر: «ویژگی این مجلس و محیط کشور در این دوره ایجاب می‏کند که مجلس و دولت هماهنگ شده تا بر مشکلات کشور فائق آیند و هیچ یک از نهادهای جمهوری اسلامی خصوصاً مجلس و رئیس جمهوری و دولت برای یکدیگر و دیگران کارشکنی نکنند و خود را به طور جدی در خدمت اسلام و کشور درآورند تا خدای متعال آنها را پشتیبانی فرماید و ندای آسمانی انسان‏ساز وَاعْتَصِمُوا بحَبْلِ اللّه‏ جَمیعاً وَلا تَفَرَّقوا را در نظر داشته و اطاعت نمایند، و از منازعه و تفرقه اجتناب نمایند».

7. حفظ سیاست نه شرقی و نه غربی در همه زمینه‌ها: «سیاست «نه شرقی و نه غربی» را در تمام زمینه‏های داخلی و روابط خارجی حفظ کنید و کسی را که خدای نخواسته به شرق و یا به غرب گرایش دارد هدایت کنید و اگر نپذیرفت، او را منزوی نمایید و اگر در وزارتخانه‏ها و نهادهای دیگر کشور چنین گرایشی باشد که مخالف مسیر اسلام و ملت است اول هدایت و در صورت تخلف، استیضاح نمایید که وجود چنین عناصر توطئه‏گر در رأس امور یا در پست‌های حساس، موجب تباهی کشور خواهد شد».

8. تصویب انقلابی طرح‌های عمرانی و رفاهی: «طرح‌ها و پیشنهادهایی را که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصاً مستضعفین است انقلابی و با سرعت تصویب کنید».

9. لغو انقلابی قوانین دست و پا گیر: «در ادارات دولتی، قوانین دست و پاگیری که در مجالس غیر قانونی رژیم سابق به تصویب رسیده و موجب تعویق و یا تعطیل امور شده و می‏شود و جامعه را به تنگ آورده است به طور انقلابی لغو کنید، گرچه خود لغو است و به جای آنها قوانین مترقی را که رفاه ملت در آنها به بهترین وجه ملاحظه شده باشد جایگزین گردانید».

10. تأمین آسایش و رفاه اقلیت‌های مذهبی: «مجلس جمهوری اسلامی همان سان که در خدمت مسلمین است و برای رفاه آنان فعالیت می‏نماید، برای رفاه و آسایش اقلیت‌های مذهبی ـ که در اسلام احترام خاصی دارند و از قشرهای محترم کشور هستند ـ اقدام و فعالیت می‏نماید، و اساساً آنان با مسلمانان در صف واحد برای کشور خدمت می‏کنند و در صف واحد از تمام ارزش‌ها و مآثر آن برخوردار می‏باشند».

انقلاب اسلامی؛ مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی

انقلاب اسلامی ملّت ایران، قدرتمند امّا مهربان و باگذشت و حتّی مظلوم بوده است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. در هیچ معرکه‌ای حتّی با آمریکا و صدّام، گلوله‌ی اوّل را شلّیک نکرده و در همه‌ی موارد، پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنه‌ی عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان، مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد.
https://shoma-weekly.ir/wATmGJ