نگاه

شاخصه های جوان انقلابی حزبی

در خصوص مشخصات جوان انقلابیِ حزبی باید گفت که؛ او همان مأموریتها و ویژگی هایی را دارد که به طور کلی، یک جوان انقلابی باید داشته باشد دارد. درواقع همان مأموریتها باید در قالب حزب- که یک محل برای ظهور ظرفیت انقلابی گری است- دنبال شود.
امیر نظیفی- درباره ویژگی های جوان انقلابی، بهتر است که به بیانات مقام معظم رهبری مراجعه کنیم؛ ایشان جوان انقلابی را جوانی می دانند که مستقل است؛ جوانی که خوش فکر است، به فکر اقتصاد مستقل و فرهنگ مستقل است. از نظر معظم له مهم ترین خصوصیت جوان انقلابی، استقلال طلبی و عدالت طلبی است. بنابر دیدگاه مقام معظم رهبری، جوان انقلابی علاوه بر اینکه تفکرش تفکر استقلال طلبانه و ظلم ستیز و عدالت طلبانه است، در عین حال، تفاوت او با یک جوان خالی از انگیزه های انقلابی یا یک جوان بی تفاوت، این است که استقلال طلبی و عدالت طلبی خود را در جامعه و با شعارهای انقلابی دادن نشان می دهد و تفاوت یک جوان انقلابی با یک جوان بی تفاوت را مشخص می کند. درواقع، این تفکر باید نوعی بروز و ظهور داشته باشد، که از نظر رهبر انقلاب، راه بروز آن سردادن شعارهای انقلابی است. طبیعتاً این شعارها از تفکر انقلاب سرچشمه می گیرد و پی گیری این شعارها می تواند از نشانه های جوان انقلابی باشد.

مقام معظم رهبری در تعبیر دیگری، صاحب انقلاب را جوانان می دانند؛ یعنی از ابتدای شکل گیری نهضت و آغاز حرکت انقلاب، کارهای مهم به دست جوانان انجام شده است. از طرفی، همه این مبارزات و حرکات انقلابی که از پنجاه شصت سال گذشته، توسط جوانان انجام شده، به هر حال به نوعی حرکات تشکیلاتی بوده است. خب ما قبل از انقلاب، هم تشکلات انقلابی اسلامی داشته ایم و هم تشکلات انقلابی غیر اسلامی؛ اینها کسانی بودند که وابستگی های غربی و شرقی داشتند و به نوعی خودشان را انقلابی نشان می دادند. بنابراین، هیچ حرکت انقلابی صورت نپذیرفته مگر اینکه در قالب تشکیلات بوده است؛ همیشه یک عده افراد دور هم جمع شده اند و فعالیت هایشان را ساماندهی کرده اند، که حالا نوع پیشرفته و سازماندهی شده آن، حزب است. حال این که عده ای می گویند نباید حزبی باشیم، چون مقداری نگاه منفی به حزبگرایی و احزاب در ایران وجود دارد، این مسئله دیگری است، اما به هر حال نمی توان بدون تشکل و گروه مشخص و بدون جمع کردن افراد دور هم، کاری از پیش برد.

در خصوص مشخصات جوان انقلابیِ حزبی باید گفت که؛ او همان مأموریتها و ویژگی هایی را دارد که به طور کلی، یک جوان انقلابی باید داشته باشد دارد. درواقع همان مأموریتها باید در قالب حزب- که یک محل برای ظهور ظرفیت انقلابی گری است- دنبال شود. فعالیت سیاسی و اجتماعی در حزب بسیار بهتر سازماندهی می شود؛ یک جوان انقلابی حزبی، در ظرفیتی که حزب برای او ایجاد می کند، بهتر می تواند شعارهای انقلابی و آن روحیه استقلال طلبی، ظلم ستیزی و عدالت طلبی و عدالت خواهی را ظهور و بروز دهد. به هر حال ما در قالب حزب، تشکل یا هر قالب دیگری که بخواهیم فعالیت انقلابی داشته باشیم، لازمه اش این است که آن فکر انقلابی را همچنان حفظ کنیم و فکرمان یک فکر راکد و شکل گرفته از ایسم های مختلف غربی و شرقی نباشد؛ خودمان را صاحب این انقلاب بدانیم و هیچوقت هم رابطه و پیوستگی ای که با ارزش های انقلاب داریم را قطع نکنیم؛ این شاید مهم ترین مشخصه ای باشد که یک جوان انقلابی حزبی باید داشته باشد. درواقع چنین جوانی، چه داخل حزب باشد چه بیرون از آن و یا در هر تشکلی که باشد، همواره باید سعی کند که ارزش ها و شعارهای انقلابی را که برگرفته از تفکر انقلاب، که عدالت طلبی، ظلم ستیزی و استقلال طلبی است را حفظ کند و آن را پیگیری کند.

نکته آخر اینکه؛ ماه مبارک رمضان سال گذشته بود که به همراه جمع دانشجویان، خدمت مقام معظم رهبری مشرف شدیم؛ ایشان فرمودند که؛ انقلاب کردن و انقلابی بودن شاید سخت باشد، اما انقلابی ماندن، سخت تر و مشکل تر است. ایشان در همین زمینه مثالی را ایراد فرمودند و گفتند که؛ شما فردی را تصور کنید که در این گرمای تابستان روزه گرفته است و صبح مجبور شده برای کار از خانه بیرود برود و گرمای هوا را تحمل کند؛ او با وجود اینکه همه سختی ها را تحمل کرده است، اما قبل از اینکه اذان گفته بشود، روزه خود را افطار می کند؛ چنین شخصی هرچند زحمت و سختی زیادی را متحمل شده، اما بر همه این زحمات مهر باطل زده است؛ بنابراین انقلابی ماندن، سخت تر از انقلابی بودن است.

*رییس واحد جوانان حزب موتلفه اسلامی

https://shoma-weekly.ir/VooCaQ