ادب و هنر

سینماگران؛ هنوز در دامنه فتح قله دفاع مقدس/گفت و گو با جمال شورجه کارگردان سینمای دفاع مقدس

راه‏ های زیادی برای گسترش و بسط سینمای دفاع مقدس وجود دارد اما تنها راهی که می‏تواند این حوزه را به سمت کمال پیش ببرد، همبستگی تمامی ارگان‏ها و نهادها در این زمینه است.
سجاد رئوفی‏پور- در تمامی جوامع برای تزریق روحیه فداکاری بین جامعه و معرفی اسطوره‏های آن جامعه تلاش‏های بسیاری از سوی رسانه‏ها می‏شود. در بین رسانه‏ها نقش سینما و تلویزیون بسیار حیاتی است. چرا که با استفاده از تمام توان انتقال مفهوم به مخاطب می‏توان فعالیت نمود و تأثیر این رسانه به نسبت سایر رسانه‏ها بسیار بیشتر بوده و خواهد بود. هر سال که به سومین روز خرداد ماه که مصادف است با فتح خرمشهر در سال 1361‏، نزدیک می‏‏شویم یاد و خاطره روزهای دفاع مقدس و جنگ تحمیلی 8 ساله در ذهن ما کمی پررنگ‏تر می‏شود. ‏بیش از دو دهه از پایان جنگ تحمیلی گذشته است و نوزادان روزهای پس از جنگ اکنون جوانان این مرز و بوم هستند. بسیاری از جوانان این مرز‏ و بوم از جنگ چیزی ندیده‏اند و تنها تصوری که از جنگ دارند، تصویری است که رسانه‏های دیداری و شنیداری به آن‏ها تحویل داده‏‏اند. همانطور که در صحبتهای مقام معظم رهبری اعلام شده است، رسانه‏ها باید تمام همت خود را برای معرفی زوایای پنهان و پیدای جنگ تحمیلی به جوانان به کار گیرند تا نسل جوان نیز از جنگ و روحیه مقاومت درس بگیرد. به همین منظور سراغ یکی از کارگردان‏های معروف سینمای دفاع مقدس رفتیم و با او درباره جایگاه سینمای دفاع مقدس در سینمای ایران به گفت و گو نشستیم.

•    جایگاه سینمای دفاع مقدس در سینمای ایران چیست؟
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم. به نظر من قبل از اینکه بخواهیم به جایگاه سینمای دفاع مقدس بپردازیم، باید جایگاه خود دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و تاثیر انقلاب جمهوری اسلامی در سال 57 بر مردم ایران را بررسی کنیم و بعد به سراغ سینمای دفاع مقدس برویم. یکی از عواملی که مقدمه ساز و زمینه ساز حضور هشت ساله و پیروزمندانه‌ی ما در ایام دفاع مقدس بود، انقلاب اسلامی بود. انقلاب ما به نوعی مقدمه‌ای برای رسیدن به دفاع مقدس به خصوصو در بین مردم بود. در ادامه مسیر به جرأت می‏توان گفت یکی از تأثیر‏گذار ‏ترین و درخشان‏ ترین دوره‏های تاریخی ایران در 250 سال گذشته همین 8 سال بوده است. دوره ای که مردم ایران با تمام قوا و خلوص وارد میدان شدند و در مقابل رژیم بعثی ایستادند که با پشتوانه 30 کشور دیگر به ایران حمله کرده بود. در این دوران مردم ایران به راستی یک سوی یک جنگ جهانی بودند. چرا که بر اساس شواهد و مستندات تاریخی می‏توان اعلام کرد که حمله عراق به ایران حمله 30 کشور متحد وی به این خاک بوده است و تنها چیزی که باعث شد، ایران پیروز این میدان باشد همت و اخلاص و اتحاد ملت ایران بود. یکی از اهداف سینمای دفاع مقدس نیز معرفی این روحیه به جوانان این مرز و بوم بوده است.
در این بین سینمای دفاع مقدس در پرداختن به آن روزها نقش بسزایی دارد چرا که سینما یکی از تاثیرگذارترین عناصر ارتباط جمعی در هر اجتماعی است. سینما می‏تواند با پرداخت صحیح و اصولی و واقع گرایانه به دفاع مقدس ضمن شناساندن اسطوره‏ها و روحیه انقلابی حاکم بر آن روزها به جوانان، آنها را به این سمت و سو ترغیب کند که تنها راه موفقیت جامعه ما وحدت و یکپارچگی است.

•    آیا سینمای دفاع مقدس توانسته است به شایستگی ایفای نقش کند؟
در حوزه سینمای دفاع مقدس تلاش‏های بسیاری شده است و بسیاری از زوایای آن روزها نمایش داده شده است. اما باید این نسبت را هم در نظر گرفت که دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی بسیار بزرگ و وسیع است و اگر بخواهیم به این نسبت به سوال پاسخ بگوییم باید اعتراف کنیم که سینمای دفاع مقدس نتوانسته است آن گونه که شایسته است به دفاع مقدس بپردازد. مقام معظم رهبری نیز در سخنان‌شان به این نکته اشاره کرده‏اند که مضامین و خلأ‏های بسیاری از جنگ وجود دارد که هنوز به آن پرداخته نشده است و باید سینماگران به این سمت و سو حرکت کنند که بتوانند تمامی زوایای پنهان و پیدای جنگ را به ملت ایران بشناسانند.

•    چگونه می‏توان سینمای دفاع مقدس را به کمال نزدیک کرد؟
راه‏ های زیادی برای گسترش و بسط سینمای دفاع مقدس وجود دارد اما تنها راهی که می‏تواند این حوزه را به سمت کمال پیش ببرد، همبستگی تمامی ارگان‏ها و نهادها در این زمینه است. در این زمینه فعالیت‏هایی انجام شده است که از جمله آنها می‏توان به راه اندازی انجمن سینمای دفاع مقدس نام برد. اما باید به این موضوع معترف بود که این انجمن به هیچ عنوان نمی‏تواند پاسخگوی این حوزه سینما باشد. پس از گذشت 20 سال از راه اندازی این انجمن هنوز بودجه‏ای در خور شأن این انجمن به آن اختصاص نیافته است تا بتواند در این زمینه فعالیت نماید. اگر بخواهیم واقعاً در این زمینه فعالیت کنیم باید نهادهای گوناگون مانند کمیسیون فرهنگی مجلس، سپاه، وزارت ارشاد و تبلیغات اسلامی و تمام نهاد‏های مرتبط به این حوزه وارد شوند و با همبستگی و مدیریت واحد در این زمینه گام برداشته شود تا بتوان سینمای دفاع مقدس را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

•    سینمای دفاع مقدس در راه رسیدن به کمال چقدر از راه خود را پیموده است؟
شاید نتوان برای پلسخ به این سؤال اندازه و مقیاسی تعیین کرد، باید توجه هم داشت عظمت و بزرگی دفاع مقدس آنقدر زیاد است که رسیدن به قله و کمال آن واقعاً سخت است. اما امیدواریم که انشا‌لله با هم سویی و هماهنگی نهادها و ارگان‏های مختلف بتوانیم به این امر برسیم. در راه رسیدن و فتح قله سینمای حوزه دفاع مقدس ما و تمام دست اندرکاران سینمای دفاع مقدس هنوز در دامنه این کوه پر فراز و نشیب هستیم و سختی راه از این به بعد است و باید با توکل بر خداوند و اتحاد پیش رویم تا بتوانیم روح شهدا و امام را از خود راضی نگه داریم.





https://shoma-weekly.ir/cSfEKG