ادب و هنر

سیمرغ کمتر، ارزش بیشتر

جمال شورجه تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گپ و گفتی که با وی داشتیم با اشاره به کاهش تعداد سیمرغ های جشنواره فجر، گفت: توزیع زیاد سیمرغ از ارزش جایزه کم می‌کند. به نظر من سیمرغی که تهیه کننده می‌گیرد نشان دهنده وزن و ظرفیت‌مندی است که در این تهیه کننده و صاحب فیلم دیده شده است و عادلانه هم داده شده بنابراین باید امتیاز ویژه‌ای به این‌ها داده شود تا سیمرغ‌ها اعتبار خاصی برای آنها به همراه آورد.

جمال شورجه تهیهکننده و کارگردان سینما در گپ و گفتی که با وی داشتیم با اشاره به کاهش تعداد سیمرغ های جشنواره فجر، گفت: توزیع زیاد سیمرغ از ارزش جایزه کم میکند. به نظر من سیمرغی که تهیه کننده میگیرد نشان دهنده وزن و ظرفیتمندی است که در این تهیه کننده و صاحب فیلم دیده شده است و عادلانه هم داده شده بنابراین باید امتیاز ویژهای به اینها داده شود تا سیمرغها اعتبار خاصی برای آنها به همراه آورد.

این کارگردان کشورمان در ادامه گفت: شاید کم کردن سیمرغ ها و پرمحتوا کردن این امر باعث می شود تا به اعتبار این افراد به شکل حرفهای نگاه شود و آنها بتوانند از این امکانی که بهوجود آمده در سال های آتی به خوبی استفاده کنند بنابراین این کار در مجموع حرکت مثبتی است، در عین حال باید از اکثر افرادی که در تولید فیلم زحمت میکشند به نوعی قدردانی شود.

وی گفت: کیفیت ساختار در آثار بحث دیرینه‌ای است که لازم و ملزوم یکدیگر هستند. کیفیت ساختار آثار همواره در تمامی ادوار سینمایی و جشنواره ها مطرح بوده که آثار ارائه شده به جشنواره ها به‌خصوص آثاری که برای بخش مسابقه انتخاب می شوند، باید از کیفیت مناسب و خوبی از نظر ساختار و قصه، کارگردانی، موسیقی و اجزا برخوردار باشند و به‌نظر می رسد این یکی از ارکان مهم فیلم است و هیچ فیلمسازی هم به دنبال ساختن اثری با کیفیت نازل و بد نیست و همه فیلمسازان تلاش می‌کنند تا آثار خوبی را از نظر کیفی تولید کنند. امسال فیلم های جشنواره باید از کیفیت خوبی هم از نظر داستان و هم از نظر ساختار برخوردار باشد. کارگردان «33 روز» در ادامه با بیان اینکه البته بحث اصلی مضمون فیلم ها است که همپای ساختار شکلی، ساختار محتوایی هم باید ارزشمند و مناسب باشد، افزود: البته این نکته هم متناسب با اندیشه ها، فکرها و ظرفیت هایی که فیلمسازها دارند طراحی می‌شود. امسال نیز از نظر محتوا، آثار از حساسیت بالایی برخوردار هستند ضمن اینکه آثار باید مضامین خوبی داشته باشند، البته در بخش ساختار کار به نوع داستان پردازی و محتوای انتخاب شده هم باید دقت کرد یعنی باید طوری طراحی داستان صورت گیرد تا مفهوم زیبا و مضمون مناسب را به خوبی ارائه دهد و با شکل درست داستانی و دراماتیزه کردن یک داستان برای انتقال مفهوم و داستان باید خوب پرداخته شود. وی ادامه داد: در واقع این دو اصلی است که همپای هم ارزش دارد و فیلمسازها باید اهتمام داشته باشند و به طور قطع در جشنواره امسال هم چه در هیأت انتخاب و چه در هیأت‌های داوری بر روی این دو نکته اتکا می‌کنند و اهتمام لازم بر روی این دو موضوع را دارد و به طور یقین همه عزیزانی که برای این بخش ها انتخاب می‌شوند، این دو موضوع را درنظر خواهند گرفت. کارگردان «حماسه مجنون» با بیان اینکه بخشی از ناکامی‌های اکران سال 91 به دلیل حاشیه سازی‌هاست، گفت: اکران ها در ابتدای سال ناموفق بود اما بعد از آن موفق از آب درآمد. شاید دو فیلم که کارگردان و تهیه کننده آن هم فکر نمی کردند از اقبال مردمی برخوردار شوند و با این جوسازی ها مردم کنجکاو شدند و به تماشای فیلم‌ها رفتند.

https://shoma-weekly.ir/r0TL7E