ادب و هنر

سیمرغ‌هایی که به حاتمی‌کیا تقدیم شد

افرادی مانند ابراهیم حاتمی‌کیا در سینما به این زودی‌ها متولد نمی‌شوند قدر بزرگان‌مان را بدانیم حیف است حاتمی‌کیا در اینجا حضور ندارد. ما جوان‌ها علاقه‌مندیم جایزه‌مان را از بزرگان سینمای ایران بگیریم.
محمد مهدی هادوی- اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد تهران برگزار شد. این مراسم در شرایطی آغاز شد که بسیاری از مهمانان دارای کارت و شماره صندلی بودند که در سالن وجود نداشت. بینظمی و بیبرنامگی یکی از خصوصیات برنامه اختتامیه این دوره بود. این مراسم با قرائت قرآن آغاز شد و محمد سلوکی اجرای برنامه را برعهده داشت.

در ابتدا حیدری، دبیر جشنواره با نامهای که به خودش نوشته بود؛ به روی سن آمد. نامهای که محمد حیدری به جناب آقای محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نوشته بود. نامهای که در بخشی از موارد تنبه و سقلمه داشت و در برخی جاها تشکر و با توجه به بدیع بودنش مورد استقبال مهمانان قرار گرفت.

بخش بعدی برنامه معرفی برگزیدگان و اهدا جوایزشان بود:

برگزیدگان بخش انیمیشن:

جایزه ویژه کارگردانی انیمیشن: حامد کاتبی برای انیمیشن در مسیر باران

جایزه ویژه بهترین فیلم انیمیشن: محمد امین همدانی برای انیمیشن فهرست مقدس

برگزیدگان بخش مستند: بهترین فیلم : A157 به تهیهکنندگی بهروز نورانی پور

بهترین کارگردانی: مهرداد اسکویی برای کارگردانی فیلم رویاهای دم صبح

دستاورد فنی و هنری: رضا تیموری برای تصویربرداری مستند اهالی یک طرفه

برگزیدگان بخش نگاه نو:

بهترین فیلم: ابد و یک روز به تهیهکنندگی سعید ملکان

بهترین کارگردانی: سعید روستایی برای فیلم ابد و یک روز

جایزه ویژه کارگردانی: محمد حسین مهدویان برای فیلم ایستاده در غبار

مهدویان پس از دریافت جایزه ویژه هیئت داوران گفت: از هیئت داوران برای توجهشان به فیلم تشکر میکنم به سعید روستایی تبریک میگوییم وی در بخش انتهایی صحبتش گفت: افرادی مانند ابراهیم حاتمیکیا در سینما به این زودیها متولد نمیشوند قدر بزرگانمان را بدانیم حیف است حاتمیکیا در اینجا حضور ندارد. ما جوانها علاقهمندیم جایزهمان را از بزرگان سینمای ایران بگیریم.

سودای سیمرغ:

بخش جلوههای ویژه بصری: سید هادی اسلامی برای فیلم بادیگارد؛ اسلامی پس از دریافت جایزه جلوههای ویژه بصری «بادیگارد» گفت: با تشکر از خانوادهام و عوامل بادیگارد، سیمرغم را به آقای حاتمیکیا تقدیم میکنم.

بهترین چهرهپردازی: سعید ملکان برای ابد و یک روز

بخش بهترین طراحی صحنه: محمدرضا شجاعی برای فیلم ایستاده در غبار

محمدرضا شجاعی طراح صحنه و لباس «ایستاد در غبار» پس از دریافت جایزه گفت: لازم است از حاتمیکیا که الفبای کار را به من آموخت تشکر می کنم.

بخش بهترین صدا: حسین مهدوی، سعید بجنوردی و محمد رضا دلپاک برای صدابرداری فیلم لانتوری

دلپاک با حزن و اندوه از فقدان حضور یدالله نجفی گفت: تمام مردم دنیا به یک زبان سکوت میکنند 20 روز است عزیزی از میان ما یدالله نجفی سکوت کرده است، این جایزهام را به همسر یدالله نجفی تقدیم میکنم تشکر از همه لانتوریها و درمیشان که مرا راهنمایی کرد.

بخش موسیقی متن: محمد رضا علیقلی

بخش تدوین: بهرام دهقانی برای تدوین فیلم ابد و یک روز

بهرام دهقانی بعد از دریافت بهترین تدوین برای فیلم «ابد و یک روز» گفت: از هیئت داوران برای دیدهشدن تدوین این فیلم تشکر میکنم من به نمایندگی از همه همکارانم که نامزد دریافت جایزه شدند این جایزه را دریافت میکنم برای ساخت فیلم «ابد و یک روز» از سعید ملکان سپاسگزارم و خوشحالم که سعید روستایی همنسلانش اجازه نمیدهند سینما بمیرد و ضعیف شود این روزها شاهد صحبت برخی از دوستان در رسانهها هستیم که درباره سینما و عیبهایش سخن میرانند که 120 سال است که سینما در جهان شکل گرفته و مشکلاتش حل شده در ایران هم حل خواهد شد.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: شبنم مقدمی برای بازی در دو فیلم سینمایی نفس و زاپاس

شبنم مقدمی پس از دریافت جایزهاش گفت: از هیئت داوران محترم تشکر میکنم بار دیگر جایزه ارزشمند جشنواره را به من دادهاند 2 سال گذشته پدرم در قید حیات بودند یک سال است که پدرم را از دست دادهام این جایزه که برای من قابل احترام و ارزشمند است را به روح پدرم تقدیم میکنم.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: نوید محمد زاده بازیگر فیلم ابد و یک روز

بهترین بازیگر نقش اول زن: پریناز ایزدیار برای بازی در فیلم ابد و یک روز

بهترین بازیگر نقش اول مرد: پرویز پرستویی برای بازی در فیلم بادیگارد

پرویز پرستویی پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم «بادیگارد» گفت: من پرویز پرستویی بازیگر نقش حیدر ذبیحی بادیگارد هستم خالق بادیگارد ابراهیم حاتمیکیا است خوشحالم که در هدایت و رهبری ابراهیم حاتمیکیا توانستم ایفاگر نقشی باشم که اعضای محترم هیئت داوران نقش را شایسته سیمرغ بلورین دانستند. سلام عرض میکنم به حضار محترم این جایزه را اول به ابراهیم حاتمیکیا تقدیم میکنم و به رسم ادب به اساتید محترمی که در این سالن حضور ندارند پنج تن از اساتید ایران عزتالله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داود رشیدی.

بهترین کارگردانی: سعید روستایی برای کارگردانی فیلم ابد و یک روز

سعید روستایی بعد از دریافت جایزه بهترین فیلمنامه گفت: از هیئت داوران نگاه نو تشکر ویژه دارم و هیئت داوران سودای سیمرغ از همه اعضای گروهم متشکرم و با اجازه آنها سیمرغم را به پیمان معادی تقدیم میکنم.

جایزه ویژه بهترین کارگردانی: هومن سیدی برای فیلم خشم و هیاهو

هومن سیدی بعد از دریافت جایزه ویژه هیئت داوران گفت: توقع نداشتم این جایزه به من اهدا شود که فقط آمده بودم دوستانم را تشویق کنم. ای کاش میگفتید تا جور دیگری حاضر میشدم از همه متشکرم که زحمات دوستان من را دیدند و سعید سعدی که مانند کوه پشت کارگردان میایستد.

بهترین فیلم: ایستاده در غبار به تهیه کنندگی حبیب والی نژاد

بنان به جای حبیب والینژاد سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد و گفت: خوشحالم که کار ما دیده شد؛ اما کار هادی بهروز فیلمبردار خوبمان دیده نشد از هادی حجازیفر تشکر میکنم دوست داشتم این فیلم را یکی از عزیزانی که برای تولیدش به ما کمک شایانی کرد ببینند؛ اما شهید شدند سردار حسین همدانی.

بهترین فیلم با نگاه ملی: نفس به کارگردانی نرگس آبیار

این کارگردان اظهار کرد: نرگس آبیار بعد از دریافت جایزه ملی جشنواره فیلم فجر گفت: از دوستانم که با من همراه بودند تشکر میکنم پروژه بسیار سختی بود این فیلم درباره معصومیت، کودکی و رویاها است امیدوارم در اکران دیده شود از اصغر نژادایمانی، صادق نیکزاد، پانتهآ پناهی که 3 ماه گریم سنگین را تحمل کرد بینهایت سپاسگزارم.

تقدیر از خانواده جاویدالاثر احمد متوسلیان

همچنین در ادامه این بخش محمد حیدری، دبیر جشنواره سی و چهارم در نامه‌‌ای از خانواده جاویدالاثر احمد متوسلیان تقدیر ویژهای داشت و نامهای را برای آنها خواند. در این بخش از برنامه همه حاضرین ایستاده این خانواده را تشویق کردند.

از نگاه تماشاگران

رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما برای اهدای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم روی صحنه آمد و گفت: به محمد حیدری برای برگزاری جشنوارهای منسجم، شکیل و منظم تبریک میگویم و خسته نباشید عرض میکنم. امیدوارم در برگزاری بخش بینالملل به ما کمک کند. برای جمعآوری و شمارش آراء مردمی یک گروه صد نفره تلاش شبانهروزی کردند و تا 4 بامداد کارهای شمارش آراء ادامه داشت. در رأس آنها علی آشتیانیپور حضور داشت. 5 فیلم در این بخش امتیاز گرفتند که به عقیده من هر 5 فیلم برنده این جایزه هستند. امسال دو فیلم شگفتیساز بودند که در نگاه اول احساس میشود مخاطب نمیتواند با آن ارتباط برقرار کند؛ اما این دو فیلم توانستند در میان فیلمهای برگزیده مردمی قرار بگیرند. وی در ادامه گفت: اژدها وارد میشود با 3.03 در جایگاه پنجم، ایستاده در غبار با امتیاز 3.13 در جایگاه چهارم، بارکد با امتیاز 3.21 در جایگاه سوم، بادیگارد با 3.43 در جایگاه دوم و ابد و یک روز با امتیاز 3.61 در جایگاه اول قرار گرفت.

https://shoma-weekly.ir/6Nhrn1