ادب و هنر

سیما به استقبال هفته دفاع مقدس رفت

پخش سریال «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی از شنبه ۲۲ شهریور ماه از شبکه یک سیما آغاز شد. پروژه «معراجی‌ها» به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی بیش از ۴۰ بازیگر دارد. این سریال در مجموع تبدیل به ۳۰ قسمت مجموعه تلویزیونی شده و پخش آن زود‌تر از هفته دفاع مقدس و در شهریورماه آغاز شد.
پخش سریال «معراجیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی از شنبه ۲۲ شهریور ماه از شبکه یک سیما آغاز شد. پروژه «معراجیها» به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی بیش از ۴۰ بازیگر دارد. این سریال در مجموع تبدیل به ۳۰ قسمت مجموعه تلویزیونی شده و پخش آن زودتر از هفته دفاع مقدس و در شهریورماه آغاز شد.

نوروز ۹۳ «معراجیها» در قالب یک فیلم سینمایی اکران شد و با ۷/ ۵ میلیارد تومان، فروش خوبی در گیشه داشت. البته نسخه سینمایی این فیلم بهطور کامل با نسخه سریالی آن متفاوت است و داستان این دو اثر هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

اما آنچه در روند ساخت سریال بیش هرچیز خبرساز ساز شد سانحه انفجار در پشت صحنه این سریال در دی ماه ۹۲ و از دست رفتن ۵ نفر شد که از جمله آنها جواد شریفی مسئول جلوههای ویژه سریال و علی اکبر رنجبر رئیس شهرک سینمایی دفاع مقدس بودند.

توجه به موضوعاتی مثل تفحص شهدا، دفن شهدای گمنام در دانشگاه، اصطکاکهای سیاسی در دانشگاه و اردوهای راهیان نور که تاکنون در تولیدات صداوسیما مورد توجه قرار نگرفتهاند به عنوان موضوعات محوری «معراجیها» به اهمیت این سریال افزوده است.

در خلاصه داستان «معراجیها» آمده است: قرار است تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاهها دفن شوند. اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه میکنند که آغاز قصهای میشود و گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته میشوند...

سریال «دارا و ندار» به عنوان اولین تجربه قبلی مسعود ده نمکی در تلویزیون هرچند از دیگر سریالها کمتر نداشت اما به اندازه آثار سینمایی او که همه پرفروش و پرمخاطب بودند موفق نبود. اکنون اما با توجه به موفقیت نسخه سینمایی «معراجیها» در گیشه و موضوع نسبتا تازه و ملتهب، احتمال موفقیت سریال معراجیها بیش از پیش ارزیابی میشود.

«معراجیها» در کنار دو سریال «۳۹هفته» از شبکه۲ و «کیفر» از شبکه تهران سریالهای سیما در هفته دفاع مقدس را تشکیل میدهند.

https://shoma-weekly.ir/3TaHgI