نگاه

سیره امام راحل را فراموش نکنیم

دلبستگی و عشق مردم ما و اسلام‌خواهان جهان به حسینیه و خانه ساده جماران در گذشته و حال و آینده شور زایدالوصفی را بوجود آورده است که کمترین آثار آن را می‌توان در بیداری اسلامی منطقه و تهدید نظام‌های ظلم و جور مشاهده نمود. در این شرایط چه لزومی دارد که یک تکریم، با صرف ده‌ها و بلکه صد‌ها میلیون تومان -از هر منبعی که تأمین شده باشد- در سالن کنفرانس سران برگزار و مدعوین هم اقشار آزاد مردمی نباشند. چنانکه حضور ساده‌تر در حسینیه جماران و با حضور اقشار جامعه، با سیره عملی امام راحل بیشتر قرابت داشت.
نصر عزیزی- گرامیداشت یاد و نام بانوی مکرمه و همسر مرحومه حضرت امام راحل خواسته ضروری میلیونها انسان عاشق و شیفته سیره آن امامی است که قلبها را منقلب، افکار را هدایت، احساسات را مجذوب و دلها را خارج از مرزهای جغرافیایی فتح نموده است. بدون تردید فداکاری پا به پای آن بانوی گرامی سهم و نسبت خود را در شکلگیری نهضت اسلامی دارد و یادی از فرزندان آن بیت والا مقام چون شهید آیتالله مصطفی خمینی و مرحوم حجتالاسلام سید احمد خمینی هم تکریمی از مقام امام راحل و همسر ایشان میباشد. آنان که در حیات امام راحل ناظر و شاهد عروج ملکوتی آن روح بزرگ بودهاند و رویشهایی که بعد از امام راحل مشتاقانه و محققانه پا جای رهنمودهای آن عزیز میگذارند، جملگی این دغدغه را داشته و دارند که بیت امام راحل چگونه منزلت و جایگاه آن شخصیت الهی را حفظ میکند؟

الحق و الانصاف باید گفت یادگار امام راحل تا در قید حیات بودند، کانون نورانیت و جذبه و اشتیاق و نگهبانی از میراث او بودند و بزرگترین میراث امام راحل را اصل ولایت فقیه و شخص ولی فقیه میدانستند که با شهامت و شجاعت و دوراندیشی تمام فرمودند: هر کس مخالف آیت الله خامنهای باشد، در خط آمریکاست.

در همایشی که برای بزرگداشت بانو ثقفی برگزار گردید، تا جایی که اطلاعرسانی رسانهها مؤثر بود، بسیاری از آحاد جامعه قبل و بعد ازهمایش با حساسیت و بلکه با علاقه و احترام به این اقدام فی نفسه خوب متمرکز و توجه نمودند. ذکر این نکته بدیهی است که مردم ما و بلکه جهان اسلام با دقت و موشکافی لازم و از باب محبت و اعتقاد به زوایای رفتاری و رویکردی و سیاسی و اجتماعی اعضای بیت امام نظارت و دقت وافر دارند. به نظر میرسد بر اساس اطلاعات و اخباری که منتشر گردید، کم توجهی و بیدقتی و یا کم حساسیتی نسبت به بعضی برنامهها، سخنرانیها، کف زدنها، نمایشهای اجمالی و نوع عکسالعمل حضار، موجبات آزردگی خاطر و نگرانی بسیاری از مشتاقان را ایجاد نمود.

دورنگری و تدبیر حکم مینماید، اگر بسترها و زمینهها در جهتگیری خاصی هدایت نشده بود، چه لزومی دارد اظهار نظرهای شبهه ناک و ملالآور و زاویهدار با مصالح نظام و انقلاب و آرمانهای امام راحل بشود و عکسالعملی برای دفاع نباشد.

در خصوص نمایش تصویر پخش شده‌‌ای که ممنوعیت قانونی دارد، و در این عریضه جای بحث نیست، حداقل شاخص پایبندی بصیرتمندانه به مواضع اخیر رهبری، نوع ارسال پیام تسلیتی است که برای مردم اردکان، باید منشاء حداقلی از بعضی موضعگیریها باشد و نه اینکه خلاف آن در این مجلس، کف زدنهای ممتد بعضی از حضار را ایجاد نماید.

سیره امام راحل که در قول و فعل و زندگی سراسر شرافتمندانه وی به دنیای اسلام به عنوان نابترین الگوی رفتاری و شخصیتی یک رهبر استثنایی منتقل گردید، سادهزیستی و دوری از تجملات و تشریفات و صرف بیتالمال برای اعضای خانواده خود بود. همگان از اهل خبره میدانند مرحوم سید احمد خمینی یکی از سیاستمداران خبره و خدمتگزاری بود که در مکتب تربیتی امام راحل شایستگی هر رده مسئولیتی راداشتهاند، ولی تا آخر به عنوان یک طلبه ساده و بیادعا و با سادهزیستی هر چه تمامتر، در محضر امام مهمترین خدمتها را به نظام اسلامی ارائه مینمودند.

دلبستگی و عشق مردم ما و اسلامخواهان جهان به حسینیه و خانه ساده جماران در گذشته و حال و آینده شور زایدالوصفی را بوجود آورده است که کمترین آثار آن را میتوان در بیداری اسلامی منطقه و تهدید نظامهای ظلم و جور مشاهده نمود. در این شرایط چه لزومی دارد که یک تکریم، با صرف دهها و بلکه صدها میلیون تومان -از هر منبعی که تأمین شده باشد- در سالن کنفرانس سران برگزار و مدعوین هم اقشار آزاد مردمی نباشند. چنانکه حضور سادهتر در حسینیه جماران و با حضور اقشار جامعه، با سیره عملی امام راحل بیشتر قرابت داشت.

نکته دیگر اینکه از باب پرهیز از مواضع اتهام، برگزاری چنین مراسماتی با صدر و ذیل و مقدمه و مؤخرهاش به نحوی باشد که بوی شائبه جناحی و سیاسی بدهد و مستند آن برخی مواضع و موضع نگرفتنها و سکوتهای غیرمقتضی و بهرهبرداری بعضی جریانهای بدخواه نظام و جفا کننده به آرمانهای امام راحل باشد. لذا سیره امام راحل آنقدر پاک و زلال و شفاف است که همه آحاد جامعه به فراخور حال خود کماکان بهرهها میبرند و از بیت مکرم و محترم حضرت امام انتظار میرود با سعه صدر به نقدها توجه و توفیق الهی خویش را در پاسداشت از میراث جهانی امام راحل، بیش از پیش به مردم عرضه نمایند. دعای ماتوفیق این بیت معظم در این مأموریت راهبردی میباشد.

https://shoma-weekly.ir/94Xnfa