نگاه

سعودی‌ها و ترکیه‌ای‌ها برخواهندگشت؟

ایران اسلامی در بحران‌های منطقه‌ای با سیاست دقیق و آینده‌نگر و رعایت برادری اسلامی با ملت‌های منطقه عمل کرده است. آیا اکنون زمان آنکه ترکیه‌ای‌ها از سیاست‌های غلط برگردند، نرسیده است؟ آیا سعودی‌ها بجای دخالت در سایر کشورها و حمایت از داعش در صدد نجات خود برخواهند آمد؟

دکتر اسدالله بادامچیان- 5سال قبل چهار رقیب منطقه ای، ترکیه، عربستان، امارات و اسرائیل با حمایت و دستور آمریکا متحد شده و برای براندازی دولت اسد وارد جنگ و ایجاد گروههای معارض دولت سوریه شدند. اکنون پس از استمرار 5 ساله این جنگ، نشانههای شکست آنها کاملا آشکار است.

ترکیه در بحرانهای گوناگون گرفتار آمده است. دولت و مردم سوریه با دولت ترکیه دشمن شدهاند. داغ هزاران کشته سوری به آسانی فراموش شدنی نیست و هر چه مقدار کشتهها بیشتر میشود خطر تنفر یک ملت همسایه و حس «انتقامجویی ناپیدا» افزایش مییابد.

معضل پناهجویان، کاملا ترکیه را آسیبزده و ناتوانیهای پنهان دولتمردان ترکیه را آشکار کرده است و تنها با آرامش در سوریه میتوانند از این معضل نجات بیابند ضمن اینکه عواقب و پسامدهای پناهجویان سالها بر ترکیه سایهافکن خواهد بود.

ترکیهایها، دشمنی روسیه را نیز در اثر این سیاست غلط در سوریه، برای خود ایجاد کردند و این دشمنی نیز با توجه به همسایگی این قدرت جهانی، برای ترکیه موضوعی بحرانساز است.

درگیریهای داخلی ترکیه، از حد تظاهرات گذشته به جنگ داخلی تبدیل شده است. جنگی فرسایشی که انتهایی ندارد و روز به روز کینههای مخفی بیشتر میشود.

عراق نیز روابط خوبی با ترکیه ندارد.

روابط خوب با ایران نیز به علت سیاستهای غلط دولت اردوغان، دچار مشکلات فراوان شده است. همسایگان اروپایی ترکیه نیز از ترس صدور تروریسم، سیاست های سختگیرانه ای را تحمیل کرده اند که صنعت گردشگری ترکیه را با بحران مواجه کرده است.

اینک ترکیه همانند کسی است که همه همسایگانش با او روابط خصمانه داشته باشند.

ترکیه در چنین شرایط استیصالی، ناچار شده است به سراغ رقیب قدیمی خویش، عربستان سعودی برود! شاید با کمک سعودیها بتواند شرایط را کمی مساعد نماید.

***

سعودیها

* سعودیها نیز شرایط بهتری ندارند. وحشیگری و اقدامات حماقتآمیز و دیوانهوار آنان را به صورت قاتل، ظالم، زورگو، ضد حقوق بشر، ضد خدا، ضد عدالت اسلامی در آورده است.

* خادمالحرمین بودن ادعایی آنها در جریان فاجعه منا و خانه کعبه، رنگ باخته است و بیعرضگی و عدم رسیدگی به مجروحان و بازماندگان شهدای مذکور بر مسلمانان جهان غیرانکار است.

* همدستی با آمریکا در توطئه سقوط قیمت نفت در جهت فشار علیه اسلام و ایران اسلامی، امروز آنها را به فروش بشکهای 30 دلار و از دست دادن 2 میلیون بشکه در فروش روزانه نفت دچار کرده است.

* کاهش شدید درآمد، افزایش شدید هزینههای جنگ و باجدهی به سران مستبد و فاسد سایر کشورهای عرب تا از سیاستهای سعودیها حمایت کنند و افزایش هزینههای حفظ امنیت داخلی به علت نارضایتی مردم و حذف ردیفهای متعدد از بودجه سالانه، چیزی نیست که قابل انکار باشد.

پشتیبان نظری

پشتیبان نظری این حوادث - که به صورت خلاصه آن را فشار منطقه ای به جبهه مقاومت باید خواند- سناریوی ایران هراسی است. وب سایت آمریکایی لوبلاگ در این رابطه مینویسد: «آمریکا میتواند تهدید جلوهدادن ایران را بهعنوان ابزاری هراسآور برای توقف رشد اقتصادی این کشور استفاده ‌‌کند. راهبردی که مقامات ارشد سابق آمریکا بارها بر آن تاکید کردهاند و نسخهی مدرن آن ایجاد خفقان علیه ایران است.»

امارات

این کشور کوچک در خلیج فارس خودش میداند در بازی خطرناکی وارد شده است که همه امتیازاتی که در این سالها در بازی سیاسی (کار با همه طرفها) بدست آورده دارد از دست میدهد و قطعا با سقوط سعودی و برگشت ترکیه از سیاستهای غلط، بیش از همه این کشور آسیب خواهد داشت.

رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی نیز در حالت قهقهرایی بسر میبرد و نمیتواند خودش را ثابت نگه دارد چه برسد که از این کشورهای دچار بحران حمایت کند.

***

ایران اسلامی در این بحرانهای منطقهای با سیاست دقیق و آیندهنگر و رعایت برادری اسلامی با ملتهای منطقه عمل کرده است.

آیا اکنون زمان آنکه ترکیهایها از سیاستهای غلط برگردند، نرسیده است؟ آیا سعودیها بجای دخالت در سایر کشورها و حمایت از داعش در صدد نجات خود برخواهند آمد؟

آیا امارات، به فکر آینده خود در رابطه با ایران نخواهد بود؟ امید که چنین کنند.

https://shoma-weekly.ir/tgSrbG