نگاه

سرگذشت چهل ساله انقلاب اسلامی

انقلاب‌اسلامی ایران بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلابی است که در عصر جدید رخ داده و یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سرنهاده و در برابر همه وسوسه‌هایی که غیر‌قابل مقاومت به‌نظرمیرسیدند از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده است .
حمیدرضا ترقی - انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چله‌ پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سرنهاده و در برابر همه‌ وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به‌نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالتشعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله‌ خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده ‌است. درودی از اعماق دل بر این ملتبر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانی چهل سال دوم می‌شود.

از پیام 24/11/97 مقام معظم رهبری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را ملت ایران در شرایطی جشن گرفتند که دشمنان انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی برای ناامید کردن مردم از آینده و براندازی نظام جمهوری اسلامی دریغ نکرده وتمام توان خود را برای تضعیف ومهار آن به‌کار گرفتند. وعده‌های ضدانقلاب و سران بیخرد آمریکا مبنی بر جلوگیری از فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نشان از عمق کینه دشمنان انقلاب اسلامی و اشتباهات محاسباتی مکرر آن نسبت به نظام جمهوری اسلامی‌ است.

مردم ایران با حضوری پر شورتر از گذشته حماسه دیگری را در سالگرد انقلاب آفریدند وتمام پیش‌بینی‌های دشمن را که مبتنی بر فشار اقتصادی و تحریم‌های فلج کننده و ناراضی تراشی‌های نفوذی‌ها بود نقش برآب کردند .

گونه شناسی جمعیت شرکت کننده در سالگرد پیروزی انقلاب نشان داد که همان جمعیت و قشری به صحنه حضور حماسی آمدند که بیشترین فشارهای اقتصادی را تحمل می‌کنند و از بیکاری و رکود و گرانی وتبعیض و فقر وناکارآمدی مجریان در رنج‌اند.

سنجش مسیر طی شده

1-همت ملت به انقلاب اسلامی

کمتر ملتی را در جهان می‌توان سراغ داشت که تن به پذیرش نظام استبدادی و ظالم ندهد و از آسایش و راحتی خود گذشته و رنج مبارزه و قیام علیه وضع موجود را تحمل و با ایثار جان و مال به انقلاب همت گمارده وتا نهایت کار پیش رود و خستگی نپذیرد و دست از آرمان‌هایش برندارد.دربررسی انقلاب‌های صورت گرفته جهان در شرق و غرب این حقیقت مشهود است که نوع ملت‌ها فاقد چنین جرئت و جسارتند واگر هم جسارت انقلاب داشته‌اند

تا آخر نمانده‌اند و بر شعارهای اولیه خود نیز پایداری نورزیده‌اند.

ولی انقلاب‌اسلامی ایران بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلابی است که در عصر جدید رخ داده و یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سرنهاده و در برابر همه وسوسه‌هایی که غیر‌قابل مقاومت به‌نظرمیرسیدند از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده است .

از قیام 15 خرداد 42 و تبعید حضرت امام (ره) که دوران تکوین و ساختن ملت انقلابی بوسیله یاران امام شروع شد تا پیروزی انقلاب در 22 بهمن این ملت با تحمل زندان و شکنجه وشهادت، خودرا برای انقلاب اسلامی ساخت و آماده کرد و از سال 56 نبرد سیاسی خودرا برای تغییر نظام سیاسی و استقرار نظام اسلامی به اوج رساند و از گلوله دشمن نترسید وپشت سر رهبری دینی و سیاسی خود تا اینجا آمده است.

2-حفظ آرمان‌های انقلاب

نوع انقلاب‌ها پس از تغییر حکومت وگذشت زمان کوتاهی از حاکمیت خود آرمان‌ها را رها کرده و به بهانه رسیدن به ثبات و عقلانیت آرمان‌های اولیه را رها می‌کنند.

ولی انقلاب اسلامی آرمان‌های خودرا که استقلال؛ آزادی، حکومت اسلامی، عدالت و پیشرفت بوده همچنان حفظ کرده است. اگر چه بعضی جریان‌های سیاسی درون نظام به این آرمان ها خیانت کرده و در صدد وابستگی دوباره و سوء‌استفاده از آزادی و مانع اسلامی‌شدن نظام اجرائی و تحقق عدالت در مسیر پیشرفت و توسعه بوده‌اند ، ولی نتوانسته‌اند، ملت را از این آرمان‌ها منصرف نمایند.

وسوسه توسعه غربی، وسوسه بدون اتکاء به قدرت‌ها نمی‌توانیم، وسوسه کنار آمدن با کدخدا برای پیشرفت، وسوسه لبخند‌های فریبکارانه دشمن برای خنجر زدن از پشت، وسوسه دموکراسی‌خواهی غربی، وسوسه لیبرالیسم فرهنگی و وسوسه سکولاریزه شدن از جمله وسوسه‌هایی بودکه در این دوران حفظ آرمان‌های انقلاب را تهدید می‌کرد .

3-آغاز عصر خمینی(ره)

چهارده قرن پس از هجرت پیامبر خاتم (ص) با پیروزی انقلاب عظیم اسلامی در ایران، بزرگترین تحول جهانی در قرن بیستم به‌وقوع پیوست و کنگره ظلمت‌کده انزوا و مهجوریت دین، ایمان و یکتاپرستی در جهان معاصر به لرزه درآمد و نسیمی جان افروغ و آسمانی از جانب عرش الهی برجان‌های خسته بندگان طالب حق وزیدن گرفت و آنان را حیات و طراوتی دوباره بخشید. تاثیرگذاری امام و انقلاب اسلامی او بر حیات معنوی انسان معاصر آنچنان عمیق و گسترده ارزیابی می‌شودکه می‌توان گفت: انقلاب امام‌خمینی(ره) حتی سیر تکاملی انسان را تغییر داد.

امام‌خمینی(ره) مبشر عصر جدید در ادوار زندگی بشریت است و مقام معظم رهبری در اولین سالگرد رحلت امام(ره) فرمودند: امروز یک عصر و یک دوران جدید به‌وجود

آمده است، دوران جدید را باید دوران امام‌خمینی(ره) نامید.

با آغاز دوران جدید نه تنها در ایران یا کشورهای اسلامی مردم به باورهای الهی باز‌گشته‌اند بلکه در سطح جهان (عقیده مذهبی) و گرایش به معنویت درمیان جوامعی که ده‌ها سال تحت‌ سلطه حکومت‌های ضد مذهب زندگی می‌کردند رشد کرده است .

درعصرامام‌خمینی(ره) حیات دینی ومعنوی انسان معاصر تجدید شد درعصرامام‌خمینی(ره)نظریه‌های ضد دینی باطل شد، درعصر امام‌خمینی(ره)جهان از عقاید الحادی برائت جست، درعصرامام‌خمینی(ره) فکر دینی در میان سیاست‌مداران احیا شد و درعصر امام‌خمینی(ره) تلاش جهانیان برای شناخت و آشنائی با اسلام افزایش یافت.

4-واکنش سردمداران کفرجهانی

درسطح جهان مراکز استکباری به این نتیجه رسیده‌اند که اگر نتوانند این انقلاب را در مرحله کنونی‌اش، شکست دهند به احتمال زیاد دیگر نخواهند توانست با موج فزاینده بیداری اسلامی وگرایش ملت‌ها به اسلام مقابله کنند. مقام معظم رهبری در25/5 /78 فرمودند: جریان سازنده فرهنگ اسلامی به‌سمت غرب ،سردمداران فرهنگ غربی و به‌ویژه کسانی را که روی مسائل اسلامی حساسیت دارند نگران کرده است و این مسئله نشان می‌دهد که نظام اسلامی در زمینه تا‌ثیرگذاری در سطح جهان به‌شدت موثر و موفق بوده و پیشرفت کرده است .

رهبری در این پیام می‌فرمایند: طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، اما این واکنش ناکام ماند. چپ و راست مدرنیته از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن

آن هرچه کردند به اجل محتوم خود نزدیک‌تر شدند.

5-سرگذشت چهل ساله انقلاب اسلامی

نظام اسلامی را از نقطه صفر شروع کردیم، انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن از نقطه‌ صفر آغاز شد؛ اولا همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی بودن، اولین رژیم سلطنتی در ایران بود که به دست بیگانه - و نه به زور شمشیر خود- بر سر کار آمده بود

و چه دولت آمریکا و برخی دیگر از دولت‌های غربی و چه وضع به‌شدت نابه‌سامان داخلی و عقب‌افتادگی شرم‌آور در علم و فناوری و سیاست و معنویت و هر فضیلت دیگر.

امام خامنه‌ای (بیانیه) قدرت‌های بزرگ جهانی شرق و غرب و عوامل و آن‌ها در منطقه همگی علیه انقلاب اسلامی بودند. ضدانقلاب در داخل کشور به‌وسیله آن‌ها تقویت می‌شد و از بیرون با جنگ تحمیلی که بالغ بر80 کشور در آن مشارکت داشتند علیه انقلاب نوپای جمهوری اسلامی بسیج شده بودند تا آن‌را سرنگون نمایند، ثانیا هیچ تجربه‌ای در برابر ما وجود نداشت. حکومت اسلامی پیامبر(ص) و امیرمومنان در صدر اسلام تنها تجربه حکومت‌داری ما در طول تاریخ چهارده قرن

گذشته بوده که استنتاج برنامه‌های اداره کشور از آن متون و تاریخ و تطبیق آن با مقتضات زمان امروز ایران کارسخت و دشوار و دراز مدتی را می‌طلبید و

دست اندرکاران انقلاب تجربه مدیریت و کشورداری نداشتند. امام خامنه‌ای

در این بیانیه فرمودند: هیچ تجربه‌ پیشینی و راه طی‌شده‌ای برابر ما وجود نداشت. بدیهی است که قیام‌های مارکسیستی و امثال آن نمی‌توانست برای انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است، الگو محسوب شود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریت و اسلامیت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‌ بزرگ امام‌خمینی(ره) به‌دست نیامد و این نخستین درخشش انقلاب بود.

شعارهای‌مان فطری وجهانی وهمیشه زنده بودآزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری شعارهایی هستند که عمر مفید آن‌ها کوتاه نیست، بلکه دائمی است زیرا این شعارها دل زدگی

ایجاد نمی‌کند و چون منطبق بر فطرت انسان‌هاست نه‌تنها مطالبه یک نسل و دونسل نیست بلکه جهانی و فراگیر است .

توانستیم اسلامیت و جمهوریت را ترکیب کنیم

استقرار نظام جمهوری اسلامی با رای و خواست مردم به‌جای رژیم سلطنتی اولین درخشش یکی شدن دین و سیاست بود که مردم را درسرنوشت کشور شریک کرد و سرنوشت کشور را به اسلام گره زد.

تقابل اسلام و استکبار را به پدیده برجسته جهان تبدیل کردیم

از قیام 15 خرداد امام(ره) در سال 42 که ضدیت قیام با آمریکا و اسرائیل و عوامل آن درکشور شروع شد و دخالت و سلطه آمریکا برکشور بعد از کودتای 28 مرداد 32 13منشأ عقب ماندگی‌های کشور شناخته شد. تقابل اسلام با استکبار شروع و در انقلاب اسلامی برجسته و اکنون پس از40 سال به اوج خود رسیده است و این پدیده به تقابل جهانی با یک‌جانبه گرائی آمریکا و استکبار ستیزی در دنیا توسط جنبش‌ها و ملت ها و ان‌جی‌ او ها تبدیل شده و شعار مرگ بر آمریکا سراسر جهان را فراگرفته است.

امام خامنه‌ای در بیانیه خود فرمودند: پس آ‌نگاه انقلاب ملت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه‌قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطب‌های جدید قدرت، تقابل دوگانه‌ جدید «اسلام و استکبار» پدیده‌ برجسته‌ جهان معاصر و کانون توجه جهانیان شد ازسویینگاه امیدوارانه‌ ملت‌های زیر ستم و جریان‌های آزادیخواه جهان و برخی دولت‌های مایل به استقلال و ازسویی نگاه کینه‌ورزانه و بدخواهانه‌ رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج‌طلب عالم، بدان دوخته شد. بدین‌گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزله انقلاب فرعون‌های در بستر راحت آرمیده را بیدار کرد؛ دشمنی‌ها با همه‌ شدت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم ایمان و انگیزه‌ این ملت و رهبری آسمانی و تاییدشده امام عظیم‌الشأن ما، تاب آوردن در برابر آن ‌همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمی‌شد.

https://shoma-weekly.ir/EdltBM