ادب و هنر

سرمشقی برای نوجوانان انقلابی

د‌استان بعد‌ از روایت روزهای زند‌ان و فصل د‌رخشان اعلام رای د‌اد‌گاه، پرشی زمانی به ۱۳ سال بعد‌ د‌ارد‌. به بهمن ۱۳۵۶ و خانه حاج مهد‌ی و انتظار ها برای آزاد‌ی اش. اما حاج مهد‌ی، مرد‌ آسود‌گی نیست، د‌ر مهرماه ۱۳۵۷ برای د‌ید‌ار امام(ره) به پاریس می رود‌ و د‌ر کنار او می ماند‌. از اینجا به بعد‌ حواد‌ث د‌استان سرعت می گیرد‌ و مروری است بر فعالیت های او د‌ر د‌وران بعد‌ از انقلاب.
محمد حیدری- هر کشوری در تاریخِ خود اسطوره، نماد قدرت و الگوهایی دارد که میخواهند در نسلهای پیش رو از آنها سخن بگوید. در کشورهای مختلف در کتابهای درسی، فیلمهای سینمایی و سریالها، نمایشهای رادیویی و تلویزیونی و سایر ظرفیتهای موجود، فضایی را ایجاد میکنند تا ضمن شناساندن اسطورههایی که برای ساختن هر کشور تلاش و فداکاری کردهاند، در آیندگان نیز این روحیه میهندوستی و دفاع از آرمانها را حفظ کنند. یکی از این ظرفیتهای مناسب، کتابهای داستانی کودکان و نوجوانان است. در این کتابها، فرصتی فراهم میشود که با بخشیدن وجه داستانی به هر واقعه، البته بدون اینکه خدشهای در حقیقت ماجرا ایجاد شود، جذابیتی برای دنبالکردن اتفاقات قهرمان داستان وجود داشته باشد. انتشارات سوره مهر حوزه هنری نیز در همین زمینه کتابهایی را در مجموعهای با نام مجموعه مفاخر، درباره قهرمانان دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای نوجوانان منتشر کرده است که در این آثار به زبان ساده، درباره شخصیتهای بزرگ سخن گفته میشود. در ادامه، به معرفی برخی از این کتابها که روایتی جذاب و خواندنی دارند، میپردازیم.

شکوه پایداری

این کتاب 144 صفحهای را معصومه انصاریان نوشته است و شرح زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی از تولد تا شهادت ایشان در قالب روایتی داستانی است. قصه زندگی حاج مهدی عراقی، آغازی داستانی و جذاب دارد. آغازی در روزهای نوجوانی قهرمان که به خاطر افکار سیاسی از دبیرستان اخراج می شود. در همین روزهاست که با نواب صفوی آشنا می شود و به عضویت گروه فدائیان اسلام درمی آید. آغاز شیفتگی اش به شخصیت مبارزه طلب امام (ره)، به سال ۱۳۴۱ و جریان موضعگیری قاطعانه امام خمینی (ره) علیه طرح انجمن های ایالتی و ولایتی برمی گردد.

داستان بعد از روایت روزهای زندان و فصل درخشان اعلام رای دادگاه، پرشی زمانی به ۱۳ سال بعد دارد. به بهمن ۱۳۵۶ و خانه حاج مهدی و انتظار ها برای آزادی اش. اما حاج مهدی، مرد آسودگی نیست، در مهرماه ۱۳۵۷ برای دیدار امام(ره) به پاریس می رود و در کنار او می ماند. از اینجا به بعد حوادث داستان سرعت می گیرد و مروری است بر فعالیت های او در دوران بعد از انقلاب.

کتاب پایان اثرگذاری دارد. فصلی با توصیف های زیبا از کوچه و خیابان و آدم ها در روزی که حاج مهدی، بعد از ۳۲ سال مبارزه ترور شد.

ستاره شمال

ناهید سلمانی، در کتاب «ستاره شمال» به شرح زندگی سیدعلی اندرزگو پرداخته است. «ستاره شمال» داستانی است پیچیده در عشقها، در به دریها، تحصیل، مبارزات و شکنجههای مردی انقلابی و جسور؛ روایت زندگی پرکارترین مبارز مسلح و مخالف حکومت پهلوی در خلال سالهای 1242 1357. ناهید سلمانی، در این کتاب، نقطه آغازی دور از ذهن و خواندنی برای داستانش انتخاب میکند؛ مجلس خواستگاری سیدعلی که آن روزها تازه در جلسات مؤتلفه اسلامی شرکت میکرد. این کتاب، عشق و جنگ را در مجاورت هم و گاه پیچیده در یکدیگر روایت میکند. از دیگر داستانهای مجموعه مفاخر انتشارات سوره مهر برای کودکان و نوجوانان که شامل قهرمانان انقلاب است، میتوان به این کتابها اشاره کرد: چراغ صبح (شرح زندگی شهید محمدعلی رجایی)، سومین پرچمدار (شرح زندگی شهید نواب صفوی)، بوسه بر دار(شرح زندگی شهید آیتالله حسین غفاری)، روزی مردی برخاست (زندگی و مبارزات آیتالله طالقانی)، دوشنبهای که میآید (زندگی آیتالله عبدالحسین دستغیب)، حکایت مرد تنها (زندگی شهید سیدحسن مدرس) و ...

https://shoma-weekly.ir/QRW00R