اندیشه

سرخط هایی از سبک زندگی فاطمی

رخط‌هایی از برخی سیره رفتارى آن حضرت را برای براى سهولت در «الگوگیرى» در سالروز ولادتش تقدیم می کنیم، باشد که یاریمان کند تا از اکتفا به شادی کردن خود، به سوی شاد کرد ایشان گام برداریم و زینت آنها باشیم.
منصور جهرم- از امام رضا(ع) نقل شده که خطاب به یکی از شیعیان به نام «ریان بن شبیب» فرمودهاند که ای شبیب اگر خواهی با ما در درجات بهشت باشی، باید با غم ما غمگین و با شادی ما شاد باشی. آیا شاد بودن با شادی اهل بیت تنها در برپایی جشن میلاد آنها است؟ در دستورات اهل بیت احادیث مکرری با این مضمون نقل شده است که «مایه زینت ما باشید ، نه مایه سرشکستگى» و از این احادیث می توان دریافت که برای شاد بودن با شادی اهل بیت، در مرحله اول باید آنها را با رفتار خویش شاد کرد.جلوه‏هاى الگویى سرور زنان دو عالم، براى نسل امروز فراوان است. در جنبه‏هاى فردى و اجتماعى، عبادى و سیاسى، اخلاق و معاشرت، تربیت و خانه‏دارى، عبادت و بندگى، علم و دین‏آموزى و... مى‏تواند سرمشق ما قرار گیرد. اگر به این «آینه کمال» بنگریم، جلوه‏هاى فضیلت را خواهیم دید و شناخت.سرخطهایی از برخی سیره رفتارى آن حضرت را برای براى سهولت در «الگوگیرى» در سالروز ولادتش تقدیم می کنیم، باشد که یاریمان کند تا از اکتفا به شادی کردن خود، به سوی شاد کرد ایشان گام برداریم و زینت آنها باشیم. 

 ١. بعد عبادى: حضرت فاطمه‏(س) بسیار شیفته عبادت و نیایش به درگاه الهى بود و هرگز از نماز و دعا و نیایش خسته نمى‏شد، بلکه لذّت معنوى او در عبادت بود. براى هر روز از روزهاى هفته و تعقیبات نماز، دعاهای ویژهای داشت (در کتابهاى دعا، متن دعاها و ذکرهاى روزانه و تعقیبات نماز آن بانوى بزرگ آمده است).تسبیحات حضرت زهرا(س) از برکات آن بانو است که جبرائیل از سوی خدا به پیامبرش هدیه داد تا به دخترش آموزش دهد و بهتر از کنیز و خدمتکار باشد. آرى... الهام و نیرو گرفتن از یاد خدا براى غلبه بر دشواریهاى زندگى!

2. بعد اخلاقى:‏ ادب و متانت او در گفتار، زبانزد و معروف بود و اخلاق و نشست و برخاست او، به پدرش پیامبر خدا شباهت داشت. صداقت و صراحت لهجه و راستگویى، از ویژگیهاى آن حضرت بود. یکى از همسران پیامبر مى‏گوید: من کسى را راستگوتر از فاطمه ندیدم، مگر پدرش را.چنان خود را در خدا و رضاى خدا محو و فانى کرده بود که به تعبیر روایات، خشم و رضاى او خشم و رضاى پروردگار به شمار مى‏رفت، یا رضایت و غضب او با خشم و رضاى پیامبر اعظم‏(ص)برابر بود.

3. بعد اجتماعی: از پاسخگویى به سؤالات دینى زنان خسته نمى‏شد و با روى باز از آنان استقبال مى‏کرد. در سیره رفتارى آن حضرت آمده است: وى از توان مالى خویش در راه کمک به محرومان نیازمند بهره مى‏گرفت. یک بار، پارچه‏اى را که داشت، به رسول خدا(ص)داد و آن حضرت آن را تکه تکه برید و به تعدادى از اسیران بى‏لباس رومى داد که خود را بپوشانند. داستان نزول سوره «هَلْ اَتى‏» مشهورتر از آن است که نیاز به تکرار داشته باشد. گردن‏بندى را که على‏(ع) براى او خریده بود، فروخت و با پول آن برده‏اى خرید و آزاد کرد. آن بانو، حتى در دعا و حاجت‏خواهى از خدا هم از یاد مردم غافل نبود.

4. شیوه حضور در جامعه: آن بزرگ معلم بشریت هم در سخن، معلم حجاب بود و هم در رفتار، اسوه عفاف. عقیده داشت بهترین چیز براى زن، آن است که نه نامحرم او را ببیند و نه نگاه او به مردان نامحرم بیفتد. این سخن، نه به معناى ردّ فعالیتها و حضور اجتماعى زن در صحنه، بلکه هشدار و تذکر به لغزشگاههایى است که بر سر راه پاکدامنى و عفاف وجود دارد و گاهى زمینه یک فساد عظیم، یک «نگاه» است، چه از سوى زن، چه مرد. ماجرای پوشش در برابر مرد نابینا و نیز وصیت به «اسماء»  برای آنکه پیکرش را داخل تابوتى بگذارند تا حجم بدن دیده نشود، از موارد مشهور در این خصوص است.

5. حضور سیاسى‏: خط سیاسى فاطمه زهرا(س) بسیار روشن و روشنگر و ابهام‏زدا بود. حضرت زهرا(س)، دختر رسول بزرگوارى است که «مدنیت اسلام» را بر پایه وحى پدید آورد و به مسلمانان، تعهد اجتماعى و نظارت بر عملکرد مسؤلان و حساسیت به معروف و منکر را آموخت. پس از رحلت پیامبر(ص) که آغاز کژراه ها را مشاهده کرد ، چنان فعالانه حاضر شد که مورّخان نوشته اند ، زهراى مرضیه‏(س) تا زنده بود، على‏(ع) حامى نیرومندى داشت و به خاطر فاطمه‏(س)، حرمت على‏(ع) را پاس مى‏داشتند. اما پس از شهادتش، على تنهاتر و بى‏پناه‏تر گشت.تدبیر او در غسل و دفن شبانه و مخفی ماندن قبر از جمله عملکردهای مدبّرانه سیاسی آن حضرت بود که اثر آن در طول تاریخ پا برجا ماند.

6. ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و جانبازی:  موارد بسیاری است که نشان می دهد آن حضرت اهتمام ویژه به ترویج فرهنگ شهادت داشت. از جمله آنکه پس از شهادت حمزه سیّدالشهدا در جنگ احد، از خاک تربت او تسبیح ساخته بود و با آن ذکر مى‏گفت. از آن پس مردم نیز در پیروى از رفتار او چنان کردند. از دیگر نمونه ها در جنگ اُحد که نخستین رویارویى مسلمانان با مشرکان بود، شرکت داشت و به امدادگرى و مداواى زخمهاى رسول خدا(ص)مشغول بود. همراه سه زن دیگر از مدینه آب و غذا مى‏آوردند و به جبهه نبرد مى‏رساندند و به درمان مجروحان مى‏پرداختند.روزهاى دوشنبه و پنجشنبه به احد مى‏رفت و مزار شهداى احد و حضرت حمزه را زیارت مى‏کرد و به عنوان یک شاهد زنده و روایتگر آن حماسه دینى به بازخوانی رشادتها و حماسه های آن دلیران می پرداخت.

7.  خانه‏ دارى: حیات طیّبه ‏ حضرت صدیقه طاهره، الگویی مهجور مانده از چگونه زیستن و معاشرت کردن با هسمر و فرزندان و سامان بخشى به امور خانه و زندگى است که باید برای ترویج آن در زندگی امروز پژوهشها کرد. از همسرش درخواستی نداشت زیرا بیم آن داشت که همسرش نتواند خواسته او را برآورد و شرمنده شود.از تجمّل در زندگى پرهیز داشت و سختیهاى دنیا را تحمّل مى‏کرد تا به شیرینیهاى آخرت برسد. وسایل زندگى او ساده و مهریه‏اش اندک بود.على‏(ع) فرموده است: «وقتى به خانه مى‏آمدم و به زهرا نگاه مى‏کردم، تمام غم و اندوهم برطرف مى‏شد. هرگز کارى نکردم که فاطمه از من خشمناک شود، فاطمه نیز هرگز مرا خشمناک نساخت».

* سرخط های ارائه شده تلخیصی از پژوهش محمدمهدى بهداروند است

https://shoma-weekly.ir/aT2byn