نگاه

سبک آفرینی امام خمینی (ره) با روحیه جهادی

بیداری اسلامی موجی از فرهنگ و روحیه جهادی اسلام است که ابتدایش هویدا و انت‌هایش نه نامعلوم، بلکه فروپاشی کاخهای مستکبران و زمینه‌سازی برای ظهور حکومت امام عصر (عج) خواهد بود.
نصر عزیزی- در دهه چهارم انقلاب اسلامی و در آستانه دهه فجر و ورود امام راحل به میهن، الگوسازی در حوزههای مختلف کمترین انتظاری است که مسلمانان جهان از ایران اسلامی دارند و صد البته این الگوها باید در داخل کشور با موفقیت تجربه شده باشند. در این خصوص سبک زندگی یکی از موارد بسیار مهمی است که در سالهای اخیر به صورت اختصاصی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. از الزامات سبک زندگی این است که با شناخت دقیق اشکالات و انحرافات سبک فعلی جامعه و ترویج اندیشهها و باورهای دینی و ورود به بسیاری از حوزههای زندگی تغییراتی اساسی به وجود آید. یکی از واقعیتهای تلخ جامعه ما علاوه بر ساختار نظام وابسته شاهنشاهی، نوع بوروکراسی بیخاصیت و حاکم بر نظام اداری بود که از خروجی آن انتظاری برای تحول در زندگی و رفاه و آسایش مردم نبود و به همین دلیل علی رغم وجود ادعاها و دستگاههای عریض و طویل و مجالس قانونگذاری و برنامه و بودجه مصوب، بیعدالتی و فقر و فساد و تبعیض و بیسوادی و مرگ و میر و معیشت سنتی برای بیش از ۷۰ درصد جمعیت ساکن در روستاها و شهرهای ویران از شاخصههای این نوع زندگی بود. از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در بسیاری از حوزههای مختلف تزریق نوعی نیروی توانمند و متراکم و اثرگذار اجتماعی به بدنه جامعه بوده که تحلیل و تفسیر آن فقط با نگاه دینی و فقهی و با شاخصه رهبری و مرجعیت دینی امام راحل به مصداقهای عینی مستند میباشد. از آنجایی که از ویژگیهای یک انقلاب دینی، همنوایی و همسازی با تودههای مردم، برداشتن موانع و محدودیتهای طبقاتی بین مردم و مسئولان، خدمترسانی در اوج توان و امکانات، تحصیل رضایت همه جانبه، توازن عادلانه امکانات با گرایش پراکندگی جمعیت و جغرافیا و شور و شوق زایدالوصف در کار وتلاش کارگزاران بوده و بخش زیادی از آن مرتبط با نوع اعمال رهبری و مدیریت انقلاب میباشد

لذا نظامسازی امام راحل و فعالسازی این نظامها با موارد مشابه و رایج آن در همه حکومتهای دنیا متفاوت بوده است.

یکی از تفاوتهای اصلی اعمال شده توسط امام راحل، با استفاده از نیروهای تربیت شده انقلابی نسل اول و ظرفیت وسیع نسل جوان که بعنوان فرزندان نسل اول در صحنههای مختلف بکار گرفته شد، روحیه جهادی و شور و هیجان منطقی برای ساختن جامعه ایران اسلامی بود و به همین دلیل بلافاصله بعد از پیروزی فجرآفرین بهمن سال۵۷ نهادهای مختلفی بوجود آمد که با انصاف و تجربه و آمار و مستندات میتوان آنها را به عنوان الگوهای موفق برای تغییر سبک زندگی به حساب آورد.

در این رابطه اولین اقدام تشکیل کمیتههای انقلاب اسلامی تضمینی برای امنیت و صیانت از پیروزی ایجاد نمود. تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز برای تأمین امنیت داخلی و مرزها چنان تحولی بینظیر ایجاد نمود که در دنیا مورد توجه همه محافل نظامی و انقلابی است. ایجاد کمیته امداد امام امید محرومان جامعه و نوع خدماترسانی به آنها و تکامل نظام خدماتی و تشکیلاتی مرتبط، جلوهای از حکومت عادلانه امام علی (ع) را تداعی نمود، تشکیل بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و سایر نهادها و بنیادها در همین راستا بود.

نهضت سوادآموزی موانع جهل را در روستاها با سرعت ستودنی یکی پس از دیگری برداشت. تشکیل جهاد سازندگی منصفانه وظیفه یک دولت را برای ساماندهی ۷۰ درصد جمعیت کشور در روستاها نشان داد و راههای چند ساله را جهادگران عزیز یک شبه پیمودند.

دفاع مظلومانه در جنگ ۸ ساله و افتخارآفرینیهای بینظیر و بیسابقه سپاه و جهاد و ارتش و نیروی عظیم مردمی بسیجی، سبکی جدید از نوع زندگی در تعامل با بحرانها و ناملایمات بود. در دانشگاهها آن چنان تحولی شروع گردید که صرفنظر از پیشرفتهای کمی، در بسیاری از حوزهها موفقیتهای علمی را در ردههای اول، دوم و سوم جهان بدست آمده و این شاخص در دو قرن اخیر که منتسب به شاخصهای پیشرفت و توسعه است، بینظیر میباشد. خودکفاییهای یکی پس از دیگری و استقلال در همه عرصهها ناشی از روح جهادی بوده که امام راحل به واسطه انقلاب به بدنه جامعه تزریق نمودند و جالب این است که همه اقشار در چهار نسل انقلاب هماهنگ و همراه بودهاند. بدون تردید بیداری اسلامی موجی از فرهنگ و روحیه جهادی اسلام است که ابتدایش هویدا و انتهایش نه نامعلوم، بلکه فروپاشی کاخهای مستکبران و زمینهسازی برای ظهور حکومت امام عصر (عج) خواهد بود. اگر چه حق مطلب این نیست که در ایام با شکوه فجر بصورت ناقص قطرهای از دریای بیکران سبک زندگی مورد نظر ولی فقیه عادل را نشان داد، ولی به همین بسنده میشود که این همه تحول میمون و مبارک چیزی نیست جز صبغهای از سبک زندگی جهادی دینی که این پیداییاش نشان از ناپیداییهای بیشمار است.

https://shoma-weekly.ir/ObhQbm