ادب و هنر

زیتون مقدسِ مغصوب

رنگ سبز «والزّیتون» با آن برگ‌های سوزنی که روی جلد کتاب پخش شده‌اند، حس شیرینی دارند آنقدر که دلت می‌خواهد کتاب را باز کنی و از اول تا انتهایش را یک نفس بخوانی. انگار که زنده است و مقاومت در رگ‌برگ‌هایش جریان دارد و این عجیب نیست، وقتی واژه به واژه این کتاب «شعر مقاومت» است.
سرزمین مقدسی توی این عالم هست که کمی آن طرفتر از خاک سوریه جا خوش کرده، سرزمینی که روزی هممسلکان من به مسجدی مقدس در میانهاش سجده میکردهاند و حالا نام قبله نخست من و همدینان من روی آن است.

سرزمینی که مدتهاست طعم نان صبحگاهیاش خون است و طعم آسایش شبانگاهیاش اشک. سرزمینی که از وقتی نامش را میشناسم با زیتون و سنگ و مقاومت عجین بوده و حالا کتاب روبهرویم است.

رنگ سبز «والزّیتون» با آن برگهای سوزنی که روی جلد کتاب پخش شدهاند، حس شیرینی دارند آنقدر که دلت میخواهد کتاب را باز کنی و از اول تا انتهایش را یک نفس بخوانی. انگار که زنده است و مقاومت در رگبرگهایش جریان دارد و این عجیب نیست، وقتی واژه به واژه این کتاب «شعر مقاومت» است.

سید احمد نادمی در مقدمه کوتاه کتاب نوشته است که «مسئله فلسطین، مسئله شاعران ما است. شاعرانی که موضع مشخصی دارند و در برابر انگاره «أرض موعود»، فلسطین را سرزمینی «مقدس و غصب شده» می‌‌دانند.» راست میگویند؛ «مسئله فلسطین، برای ما و مردم ما، یک تاکتیک و حتی استراتژی سیاسی نیست، بلکه مسئله دل و ایمان است.» [۱] و حالا نشر ساقی نه برای بازی در یک مسابقه سیاسی یا به کار بردن یک ترفند استراتژیک، که از سر اعتقادی برگرفته از ایمان و ریشهدار در دل، مجموعه همصداییهای «حسین شکربیگی» را با این مقاومت سبز و یا شاید هم سرخ به بازار نشر آورده است. بیست و هشت شعرواره سرخ که همراه است با مقاومت سنگ و خون و اشک؛ آنجا که واژه زبان به اعتراف باز میکند و میگوید:

 «از سالی/که سن و سالی نداشتم برادرت بودم/از زمانی که بسیار دورتر از حیفا/ رامالله/ و بیت المقدس/ در یک ظهر تابستانی/ به دنیا آمدم.»

و نیز آنجا که مینویسد:

 «یک ایرانیام/ اما گاهی عربی مسلمان هستم در نوار غزه»

درست در بحبوبه تضاد بین واژه اسرائیل یا فلسطین به سر میبرم که نام کتاب به گوشم میخورد؛ و من دوباره زیر لب دم میگیرم که اسرائیل «باید» از صفحه روزگار محو شود، و فلسطین تا همیشه فلسطین میماند.

کتاب را میبندم.

یک سری خط عمودی با شمارههایی که لابد بارکد کتاب هستند، کنار علامت آشنای نشر ساقی.

قیمت: ۲۵۰۰۰ ریال

[۱] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار هبران گروههای مبارز فلسطینی؛ ۸/۱۲/۱۳۸۸

https://shoma-weekly.ir/q2tUrB