نگاه

زیاده خواهی‌های آمریکا و هفته‌های محدود پیش رو

یکجانبه‌گرایی آمریکا و تلاش برای اعمال محدویت‌های راهبردی علیه برنامه هسته‌ای ایران و عدم رفع تحریم‌ها طبق یک جدول زمانی محدود و مشخص، دستیابی به نتایج مشخص در جهت رسیدن به توافقنامه جامع را با مشکل روبه رو کرده است.
امیر صابری- مذاکرات هستهای ایران و گروه ۱+۵ در حال ورود به فاز آخر است. حالا همه نگاهها به جلسات حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل باشد که اگر در آن دیدارها اتفاق خاصی نیافتد، احتمالا مذاکرات با عدم حصول به نتیجه در ‌‌‌نهایت روبه رو خواهد شد اگر چه برخی

تحلیلگران معتقدند در آخرین لحظه طرفین با کوتاه آمدن از خواستههای خود به توافق میرسند.

قرار است پس از دور بعدی دیدارهای دوجانبه میان ایران و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در سطح معاونان وزیران خارجه که ۲۰ شهریور در وین برگزار شد، مذاکرات بعدی ایران و ۱+۵، ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) به مدت دو روز در نیویورک و پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود.

به نظر میرسد یکجانبهگرایی آمریکا و تلاش برای اعمال محدویتهای راهبردی علیه برنامه هستهای ایران و عدم رفع تحریمها طبق یک جدول زمانی محدود و مشخص، دستیابی به نتایج مشخص در جهت رسیدن به توافقنامه جامع را با مشکل روبه رو کرده است.

تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران و مقامات کشورمان مانند همیشه نشان داد، آمریکا‌‌‌ همان
عهد شکن سابق است و آشنای ملت ایران است.

تحریمهایی که علیه بیش از ۲۵ فرد و شرکت اعمال شده و آنها را به نقض تحریمهای ایران متهم کرد. در میان این شرکتها، شرکتهای کشتیرانی و هواپیمایی و نیز شش بانک ایرانی قرار دارد.

عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی، در پاسخ به این سوال که آیا تحریمهایی که آمریکا اخیرا اعلام کرده برخلاف توافقات صورت گرفته است، گفت: قطعا همین طور است، آنها قطعا بر خلاف اصل حسن نیتی هستند که باید بر فضای مذاکرات حاکم باشد. این چیزی است که هر دو طرف به یکدیگر قول دادهاند. دو روز قبل هم زمانی که با آمریکاییها ملاقات کردیم، به صراحت به آنها گفتیم که ما دیگر در آینده افزایش تحریمها را تحمل نمیکنیم. ما قطعا آنها را نقض توافق ژنو سال گذشته به حساب میآوریم.

وی همچنین گفته که تا آخرین لحظه پای میز مذاکره خواهیم بود، گفت: نا امید نیستیم و امیدواریم تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر) به تفاهم برسیم.

درهمین حال نیز، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرده: بین ایران و شش قدرت جهان که در حال مذاکره در مورد برنامه هستهای این کشور هستند شکاف زیادی وجود دارد، ولی این احتمال است که بتوان در مذاکرات هفته آینده این شکاف را کمتر کرد.

با وجود صداقت ایران در برنامه صلح آمیز هستهای خود، آمریکاییها و دیگر کشورهای غربی دلیلی برای بیاعتمادی به مقامهای ایران ندارند. بنا به اطلاعاتی که در گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درج شده است، ایران به تعهدات خود عمل کرده است و آژانس از اقدامات ایران خرسند است.

پیتر جنکینز نویسنده آمریکایی میگوید، تازهترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران موید موضع این کشور مبنی بر کاربرد برنامه
غنی
سازی اورانیوم برای تولید سوخت مورد نیاز راکتور و نه تسلیحات هستهای است.

جنکینز در مقالهای در پایگاه اطلاع رسانی لوبلاگ، با اشاره به جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیتهای هستهای ایران به پایبندی این کشور به مفاد برنامه مشترک اقدام و صلح جویانه بودن مصارف مواد هستهای اعلام شده در ایران به عنوان خبرهای خوب و مثبت گزارش جدید آژانس یاد کرد و نوشت: این یافتهها نشان میدهد که همانگونه که ایران اعلام کرد، هدف برنامه غنی سازی این کشور تولید سوخت مورد نیاز بر پایه اعلامهای قبلی مقامهای ایرانی و غربی است.

https://shoma-weekly.ir/xJyEoZ