ادب و هنر

زندگی اسلامی با اقتصاد اسلامی

خواندن این کتاب از آن جهت اهمیت دارد که کسب حلال بسیار دشوار است و هرکسی که در مسیر به دست آوردن روزی پاکیزه تلاش کند در ردیف پیامبران محشور خواهد شد و در این کتاب سعی شده این نکات طرح شود و ذهن خواننده نسبت به آن حساس شود.
فهیمه اسماعیلی- «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» این عنوانی است که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال ۹۵ برگزیده شده و تمام برنامههای این سال روی این موضوع تمرکز دارد. نکتهای که از سوی هر مسلمانی حائز اهمیت است این است که برای رسیدن به مرتبه و جایگاهی باید از خود شروع کند و برای رسیدن به آن مقام تلاش کند.

حال اگر اقتصاد مقاومتی را یک الگو و سبک زندگی در نظر بگیریم که به واقع نیز هست اگر هر فرد آن را از خود شروع کند و در زندگی شخصی خود پیاده کند حتما میتوان توقع اجرا شدن آن در سطح کلان یعنی جامعه را داشت. از این رو خواندن مباحثی که به مسئله اقتصاد اسلامی ربط دارد که آن نزدیکترین الگو برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی است در روزگار کنونی که از مطالبات رهبر انقلاب است ضروری به نظر میرسد.

وقتی سخن از اقتصاد اسلامی به میان می آید اولین مولفهای که در ذهن هر شنوندهای برجسته میشود «رزق و کسب حلال» است. موضوعی که بارها در کلام معصومین به آن اشاره شده و این تاکید و توصیه نشان از اهمیت آن نزد پروردگار دارد.

«عیش و معاش» عنوان کتابی است به قلم امیرحسین بانکیپور فرد که در آن با عنایت به آیات قرآن کریم و روایات منسوب به ائمه هدی(ع) در نظر دارد خواننده را در رسیدن به یک زندگی گوارا در پرتو اقتصاد اسلامی راهنمایی کند.

در «عیش و معاش» خواننده با نکاتی روبه رو است که شاید بارها آنها را شنیده یا خوانده باشد اما با راهکارهای اجرایی شدن آنها مواجه نشده و نویسنده در این کتاب سعی داشته خواننده را با روشهای عملیاتی کردن توصیههای دینی آشنا کند. روشهای کاربردی برای نزدیک کردن زندگی در مدل سبک زندگی اسلامی مهمترین مسئلهای است که در این کتاب خواننده با آن روبرو است.

مولف تلاش داشته به تمامی مسائل مرتبط با مسئله اقتصاد خانواده اشاره کند و همین سبب شده که «عیش و معاش» تبدیل به یک «دستنامه» جامع در حوزه اقتصاد خانواده شود. فرهنگ کار و تلاش و اهمیت آن، قواعد خرید و مباحث اخلاقی خرید، چالشهای مالی خانواده و راههای مقابله با آن و ... برخی از موضوعاتی است که خواننده در این کتاب با آنها آشنا میشود و با توجه به اینکه مولف از اساتید دانشگاهی است که تاکنون تالیفات بسیاری در زمینه سبک زندگی داشته راهکاری کاربردی نیز در کتاب به مخاطب خود ارائه کرده است.

خواندن این کتاب از آن جهت اهمیت دارد که کسب حلال بسیار دشوار است و هرکسی که در مسیر به دست آوردن روزی پاکیزه تلاش کند در ردیف پیامبران محشور خواهد شد و در این کتاب سعی شده این نکات طرح شود و ذهن خواننده نسبت به آن حساس شود.

داشتن این کتاب از آن جهت که نکات بسیاری با محوریت معاش مطرح شده در خانه میتواند راهگشای بسیاری از سوالات اقتصادی خانوادهها باشد و پاسخی باشد برای پرسشهای بسیاری که این روزها در زندگی با آن دست و پنجه نرم میکنیم.

https://shoma-weekly.ir/ih7aPQ