نگاه

زنان پیشتازان و حامیان انقلاب اسلامی

زنان دوشادوش مردان و در بسیاری موارد جلوتر از مردان در مراسم و مراحل انقلاب شرکت داشتند و در روزهای پرخطری مانند هفده شهریور عده‌ای از زنان که بعضی از آنان فرزندشان را در بغل داشتند شرکت نمودند که عده‌ای هم به شهادت رسیدند.
سیده فاطمه فخر- انقلاب اسلامی ایران بزرگترین انقلاب جهان است که در اواخر قرن بیستم است که با اتکا به دین و با رهبری دینی حضرت امام(ره) تحقق یافت.

درست در زمانی انقلاب اسلامی ایران پیروز شد که مکتب‌های رایج معاصر و مدرنیته، دین را از مدیریت جامعه و تنظیم مناسبات و تحولات اجتماعی عاجز می‌دانستند و تفکر و فرهنگ سکولار و اختصاص حوزه دین به درون مساجد و اعمال فردی و درون خانه‌ها در بسیاری از جوامع تبلیغ می‌شد.

بر اساس این تفکر همه انقلابها مبنی بر سکولاریزم بوده‌اند. در چنین فضایی با رهبری داهیانه حضرت امام(ره) و لبیک مردم مسلمان ایران اعم از زنان و مردان و پیر و جوان، انقلابی تحقق یافت که نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان موجی از دین‌خواهی و حق‌طلبی و مبارزه با لیبرالیسم و تفکر سکولار و بازگشت به فطرت انسانی را به وجود آورد. آنچه که در انقلاب اسلامی ما تحقق یافت مبنی بر فقه سیاسی حضرت امام(ره) بوده است.

ایشان در روز ورود به ایران فرمودند من آمده‌ام تا احکام نورانی اسلام را که باعث حیات انسانهاست محقق نمایم. و نیز فرمودند انقلاب ما انفجار نور بود و هدف اصلی ایجاد نورانیت در قلب‌هاست. و ما شک نداریم که انقلاب ما در راستای حرکت رسول الله بود و باعث احیای مجدد اسلام و عزت و سرافرازی مسلمانان جهان است.

از آنجا که سرمایه انسانی برای هر جامعه مؤثر و سازنده است، شناخت و بهره‌وری از این سرمایه مایه رشد و تعالی جامعه می‌شود. در زمان ستمشاهی مهمترین سرمایه کشور ما که مردمی مؤمن و متعهد بودند همه استعدادها و توان‌های این مردم به علت فقدان تفکر مردمی سردمداران و سلطه همه جانبه استکبار جهانی بر کشور عزیزمان هدر می‌رفت به خصوص زنان و جوانان در آن دوره ستمهای مضاعفی را تحمل می‌نمودند.

موج ابتذال و دوری از اخلاق اسلامی و فقدان محیط امن اجتماعی برای تحصیل و حضور سالم در جامعه و تبلیغات ضد دین و ایجاد موانع برای رعایت حجاب و داشتن اخلاق اسلامی و برای استعمار زنان از نظر فکری و عقیدتی عده‌ای از زنان و دختران را تحت تأثیر قرار داده و باعث ابتذال و گرایشهای غیرصحیح آنان شده بود.

خوشبختانه قیام پرشور حضرت امام(ره) و روشنگریهای ایشان، جو خفقان حاکم بر جامعه را شکسته و موجبات بیداری اقشار مختلف مردم به خصوص زنان را فراهم ساخت چنانکه حضرت امام(ره) فرمایشی به این مضمون فرمودند:

زمانی که رژیم پهلوی برای برنامه‌های فاسد خود تربیت کرده بود به تمام آن برنامه‌ها پشت پا زدند و به انقلاب اسلامی پیوستند. و از همان روزهای اول اوج‌گیری زنان با شور و شوق و نادیده گرفتن خطرات از طرف رژیم فاسد پهلوی حضور گسترده‌ای در صحنه انقلاب داشتند.

زنان دوشادوش مردان و در بسیاری موارد جلوتر از مردان در مراسم و مراحل انقلاب شرکت داشتند و در روزهای پرخطری مانند هفده شهریور عده‌ای از زنان که بعضی از آنان فرزندشان را در بغل داشتند شرکت نمودند که عده‌ای هم به شهادت رسیدند.

این زنان علاوه بر حضور خود فرزندان و همسران خود تشویق به حضور می‌نمودند و غم شهادت و جانبازی آنان را نیز می‌پذیرفتند.

چیزی نگذشت که مسیرهای راهپیمایی و تظاهرات مردمی با روح اسلامی و انقلابی به دو قسمت مردان و زنان تقسیم شد و گاهی تعداد زنان پیش از مردان بود.

علاقه و شور انقلابی زنان و افزایش روح دین‌طلبی و رعایت حجاب در زنان و اهتمام خاص حضرت امام(ره) به حضور آگاهانه زنان در عرصه‌های مختلف بستر مناسبی برای زنان فراهم ساخت که رشد و تعالی متناسب با انقلاب را برایشان ممکن ساخت و زنان سرافراز و قدردان انقلاب و الطاف امام(ره) با تمام توان همه مساعی خود را به عرصه انقلاب تقدیم داشتند و در طول هشت سال دفاع مقدس با تحمل فراغ و شهادت فرزندان و شوهران خود، حضور در جبهه و پرستاری از مجروحان و پشتیبانی از جبهه‌های جنگ را در برنامه خود قرار دادند. علاوه بر این بر حفظ حریم خانواده و پرورش فرزندان در آن زمان دشوار اهتمام ورزیدند. و اکنون ما شاهد پیشرفت‌های بسیار زنان که با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، در کسب معنویت و تحصیلات عالیه و دانشگاهی، مدیریت در سطوح مختلف، حضور سیاسی و فرهنگی و حضور در شورای اسلامی شهرها و مجلس شورای اسلامی در جامعه اسلامی خود هستیم. که زنان ما را الگوی عملی رعایت دین و حضور در همه سطوح اجتماعی برای زنان جهان اسلام و کشورهای اروپایی نموده است. متأسفانه استکبار جهانی و آمریکا در رأس آنها این مراتب تحمل ننموده با ارسال امواج مخرب ابتذال و گرایشهای نامعقول و استفاده از توان رسانه‌ای خود سعی دارد که مجدداً کشورما را به زمان ستمشاهی برگرداند. که این پدیده شوم هشیاری همه مسئولین فرهنگی کشورمان و به طور خاص هوشیاری بانوان دست‌اندر کار و در امور فرهنگی و نمایندگان محترم مجلس را می‌طلبد که با اهتام به امور زنان جامعه انقلابی ما را از سقوط در ورطه ابتذل نجات دهند.

https://shoma-weekly.ir/6uhJon