نگاه

زنان و پیشرفت

گر زنان شجاع و با تقوا را از جامعه بگیرند، جامعه رو به انحطاط و نابودی پیش می‌رود. و این مصداق از ویژگیهای خاص خلقت است که در فطرت و نهاد زنان قرار داده است.
طیبه حاجی محمد یزدی - زن را خداوند از نظر روانشناختی به گونه‌ای خلق کرده است که از توانمندی بالایی برخوردار است و با این ویژگی می‌تواند دستاوردهای بسیاری در جوامع بشری به وجود آورد، هم در جهت پیشرفت صعودی انسانها و هم در سقوط انسانها، در اینجا کلام گوهربار حضرت امام خمینی(ره) را به یاد می‌آوریم که فرمودند:
 اگر زنان شجاع و با تقوا را از جامعه بگیرند، جامعه رو به انحطاط و نابودی پیش می‌رود. و این مصداق از ویژگیهای خاص خلقت است که در فطرت و نهاد زنان قرار داده است.
حال بنگریم که چگونه می‌توان به این گنجینه بزرگ الهی دست یافت. زنان با کشف توان،  قدرت و اراده عظیم خود در مرحله اول و دیگر باور این ویژگیها و اجرایی کردن توانایی خود، نقش‌آفرینی کنند و آن تربیت و پرورش صحیح شخصیت انسانی است و سوق دادن به طریق الهی است؛ یعنی همان عبودیت. زنان برای دست یافتن به این ارزش والا و جاوید باید خود را به درک و ارتقاء و اندیشه کارآمد برسانند و آنچه از نظر ابزار و وسیله برای به تحقق رساندن این رسالت الهی نیاز است، تجهیز نمایند و با پذیرفتن بنیان و تشکیل خانواده و قبول امانتهای الهی به نام فرزندان، آنها را به سرمنزل نجات برسانند و جز این مسئولیتی والا برای زنان در دنیا نیست. همانطوری که حضرت امام حسین(علیه السلام) فرموده‌اند: زنان با یک دست گهواره را تکان می‌دهند و با دستی دیگر جهان را به حرکت در می‌آورند.

تمام موجودات عالم را خدا خلق نمود تا این انسان بنام اشرف مخلوقات در آید و جاوید بماند. بنابر این نقش زنان، نقش بزرگی در شناساندن و پرورش انسانها و شخصیت، منزلت و کرامت آنها دارند و انسانهایی که با شناخت به جایگاه و شأنیت خود مراحل رشد را طی نمایند و پا به عرصه علوم وحیانی، عالم هستی بگذارند هرگز تسلیم وسوسه های شیطانی و نفسانی و راه سقوط انسانی نخواهند شد. همیشه انسانهای بزرگ از دامان بزرگ مربیان بنام مادران و زنان والا مقام بیرون خواهند آمد و اگر در جامعه‌ای آسیب‌ها افزایش یافت، قطعاً و حتماً غفلت و کم توجهی و بی دقتی از ناحیه راهنمایان آنان و تاثیرگذارترین آنها بنام زنان و مادران اتفاق افتاده است و این نکته اکنون در جامعه بشری بسیار مشهود است و بسیار گران. زیرا امروز این آسیبها به جامعه زنان آگاه و تحصیل‌کرده وارد شده است. زنانی که عرصه‌های بزرگ علمی را کشف نموده و اختراعاتی را به ثبت رسانده‌اند و یا حماسه‌های عظیمی را در مقابله با استکبار جهانی آفریده‌اند. این آسیب و این غفلتها بس عظیم‌تر جلوه می‌کند و شکننده‌تر است. اگر عده قلیلی از زنان در خدمت نابود کنندگان انسانیت بکار گرفته می‌شوند. خود جای تعجب و تأسف بسیار است. زیرا که به زنان توانمند و هوشمند ما اهانت و تعرض و بی حرمتی شده است و بعضی زنان آگاه ما را به بازی گرفته‌اند و مقاصد شوم و پلید مافیای نابودی حقوق بشر را به تحقق می‌رسانند.
همین زنان اگر کمی به ارزشهای والای خود و جایگاه‌شان نزد خداوند توجه کنند آنچنان حماسه‌ای انسانی و الهی در دنیا بپا خواهند کرد که هیچ حاکم جور و ظالمی نمی‌تواند پابرجا بماند. همانطوری که حضرت زینب (س) با حفظ کرامت و عبودیت خود، پایه‌های حاکمان جور را تا ابد متزلزل و ویران کرد و هیچ نامی از آنها، که خود را پیروز صحنه می‌دانستند به میان نمی‌آید و همه جا سخن از زینب(س) است و فاطمه(س) حتی در میان آنهایی که به این اسوه‌های الهی اعتقادی ندارند.

https://shoma-weekly.ir/g6LhIL