نگاه

زنان و جهشی بزرگ به سوی تولید ملی

در هر جامعه ای افراد آن جامعه به عنوان نیروی فعال عرصه کار در امر تولید می‌توانند نقش به سزایی در افزایش تولید ملی ایفا کنند؛ زنان از این قاعده مستثنی نیستند زیرا نیمی از جمعیت فعال و مشغول به کار در جامعه ایران متشکل از زنانی است که در غالب مشاغل گوناگون به فعالیت مشغولند.

نفیسه زارعی- تولید ملی یکی از اساسی ترین مولفه‌ها در هر جامعه است . به تعبیری تولید ملی در اقتصاد یا محصول ملی به ارزش پولی همه کالاها و خدماتی که در دوره معینی، معمولا ً یک سال، در کشوری تولید شده، گفته می‌شود. به این اعتبار تولید ملی یک جریان در واحد زمان است و معمولا ً بر حسب دلار در سال، پوند در سال، و مانند اینها بیان می‌شود . درآمد ملی به ارزش پولی تمامی درآمدهایی که در دوره معینی در کشوری، در جریان تولید، کسب شده گفته می‌شود. «هزینه‌ ملی» ارزش پولی تمام هزینه‌هایی است که در دوره معینی در کشوری پرداخت شده است.
در این بین می‌توان گفت در هر جامعه ای افراد آن جامعه به عنوان نیروی فعال عرصه کار در امر تولید می‌توانند نقش به سزایی در افزایش تولید ملی ایفا کنند؛ زنان از این قاعده مستثنی نیستند زیرا نیمی از جمعیت فعال و مشغول به کار در جامعه ایران متشکل از زنانی است که در غالب مشاغل گوناگون به فعالیت مشغولند.
سال 1390 از سوی رهبر معظم انقلاب سال "جهاد اقتصادی" نامگذاری شد و اینک در حالی سال 1391 خورشیدی را آغاز کرده‌ایم که به عنوان "تولید ملی ؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نامیده شده است. تأملی در باب نام‌های دو سال اخیر نشان می‌دهد که "جهاد اقتصادی" عنوانی کلی بوده و "تولید ملی ؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی" ، توضیح مبسوط تری از جهاد اقتصادی است. به بیان دیگر ، این دو نام در ادامه یکدیگر این معنا را به ذهن متبادر می‌کنند که "جهاد اقتصادی" هرگز محقق نخواهد بود جز از طریق "تولید ملی" و تولید ملی هم صرفاً با "حمایت از کار و سرمایه ایرانی" میسر خواهد شد. حال زنان این نیروی های غالب فعال در جامعه می‌توانند در امر تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه های بومی به طرق گوناگون اعم از ایجاد وحمایت از مشاغل خانگی ،حمایت از برندهای داخلی در خرید که خود بیانگر حمایت از تولید کننده‌ی داخلی است از شعار امسال حمایت کرده و در ادامه جهاد اقتصادی گام بردارند البته لازم به ذکر است این امر تنها از طریق یک الگوی بومی و داخلی قابل تحقق است چنانچه بعد از جنگ جهانی دوم ژاپن از طریق تمسک به الگوی بومی و داخلی خود و همچنین با استفاده از پتانسیل داخلی توانست به یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل شود در واقع ، حمایت از کار و سرمایه ملی در کشور در سال‌های تحریم و البته سال‌هایی که می‌توان آن را سال‌های سازندگی و به بار نشستن نهال انقلاب اسلامی دانست، نه امری صرفاً دولتی که رویکردی کاملاً ملی و نهادینه شده در فرهنگ ملت باید تلقی گردد و در این راه تحریم‌های جهانی اگرچه برای بخش تولید مشکل‌ساز است ولی در عین حال نشانگر اهمیت تولید ملی در تامین کالاهای مورد نیاز کشور خارج از سلطه و تصمیمات ایذایی کشورهای تحریم‌کننده بوده و عامل حفاظت از اقتصاد ملی است و بنابراین در مقایسه ارزش آنچه خودمان تولید می‌کنیم با کالاهای وارداتی لازم است سه ضلع دولت، مجلس و مردم فعالانه وارد عمل شوند. دولت و نهادهای حاکمیتی باید هر گونه حمایت از تولید کنندگان داخلی مانند ارائه تسهیلات و یارانه و تغییر در سود‌های گمرکی و معافیت‌های مالیاتی را منوط به افزایش مستمر و مستند کیفیت تولیدات کنند. صرفاً در چنین صورتی است که اقتصاد ایران از جا بر می‌خیزد و خیز بلندی به سوی رقابت جهانی بر می‌دارد. مردم نیز به عنوان ضلع دیگر این ماجرا باید تا جایی که ممکن است کالای ایرانی مصرف کنند در این بین زنان که معمولا بیشترین نقش را در خرید لوازم مورد نیاز زندگی در خانواده‌ها ایفا می‌کنند، گرایش به کالاهای با کیفیت تولید داخل داشته باشند و بدین ترتیب تقاضا برای تولید داخل افزایش و برای اجناس خارجی کاهش می‌یابد و در نتیجه عرصه تولید در داخل کشور متناسب فرهنگ بومی شکوفا می‌شود.
تولید کنندگان نیز که خود جزئی از هرم تولید ملی و ضلع مردمی آن به حساب می‌آیند باید این خریدها را موهبتی بدانند که مردم متوجه آنان کرده اند و با ارتقای روزافزون کیفیت تولیدات شان ، قدردان مشتریان ایرانی باشند که سرمایه شان را صرف خرید محصولات آنها کرده اند و البته در این مسیر با استفاده از برندهای داخلی در صنایع گوناگون اعم از پوشاک و لوازم خانگی و صنعتی علاوه بر معرفی کالای ایرانی نوعی ایجاد حس اعتماد در جامعه نسبت به کالای داخل و به تبع آن ورود این کالا به عرصه تجارت بین الملل خواهد گردید بدیهی است که اگر یک ایرانی ببیند که کالای ایرانی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب عرضه می‌شود ، نه تنها آن را خریداری می‌کند بلکه بدان افتخار هم خواهد کرد.
مجلس نیز با طرح و تصویب لوایح گوناگون برای حمایت تولیدکننده و صنعتگر داخلی می‌تواند بخشی از بار شعار سال 91 را تحقق بخشد.
البته آنچه حائز اهمیت است ایجاد هماهنگی و همکاری هر چه تمام در بین این سه ضلع است تا در پایان سال با توجه به اینکه تولید ملی شاخصی است که در طی یک سال مورد بررسی قرار می‌گیرد بتوانند عملکرد خود را در قالب آمار و ارقام گوناگون که متناسب با علم اقتصاد تعریف گردیده نماید.


https://shoma-weekly.ir/pi1Qbk