نگاه

زنان و بیداری اسلامی

زنان مصری در تمامی مراحل انقلاب در خطوط مقدم انقلابشان حضوری جدی و پررنگ داشتند و زمینه حضور خانواده خود را نیز فراهم می‌آوردند. وقتی زنان مصری به دیوار وحشت و سکوت نظام مخوف مبارک هجوم بردند . مردان با جرأتی مضاعف در میدان حاضر شدند و بر ترس و وحشت نهادینه‌شده خود فائق آمدند.


نرگس قدیریان- تحول بزرگ زنان کشورهای اسلامی پس از بیداری اسلامی، چرخشی جدی در رویکرد‌ها و الگوهای رفتاری آنان در فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی بود. الگوهای مبارزاتی غربی و شعارهای فیمنیستی و حتی رفتارهای چپ‌گرایانه در مبارزات جای خود را به رفتار‌ها و الگو‌های بومی و به مفهوم دقیق‌تر، الگو‌ها و رفتارهای اسلامی داد. حضور زنان همپا و همدوش مردان در همه عرصه‌های مبارزه و با حفظ تمامی حریم‌ها و ظواهر اسلامی بود و شعار‌ها و رویکردهای آنان نیز هیچ رنگ و بوی غربی نداشت. زنان مسلمان همچون زنان مبارز ایرانی و دقیقاً با‌‌ همان ویژگی‌ها و رفتارهای انقلابی و اسلامی، بدون هیچ‌گونه سهم‌خواهی‌ فیمنیستی یا شعارهای غرب‌گرایانه در عرصه‌ها حضور یافتند و این خود یکی از دلایل شباهت این انقلاب‌ها به انقلاب اسلامی ایران بود که غربی‌ها را نگران می‌کرد.
 به عنوان نمونه زنان مصری در تمامی مراحل انقلاب در خطوط مقدم انقلابشان حضوری جدی و پررنگ داشتند و زمینه حضور خانواده خود را نیز فراهم می‌آوردند. وقتی زنان مصری به دیوار وحشت و سکوت نظام مخوف مبارک هجوم بردند و مردان با جرأتی مضاعف در میدان حاضر شدند و بر ترس و وحشت نهادینه‌شده خود فائق آمدند.
زنان مصری مادرانی بسیار مهربان، صبور، کم‌توقع و اهل تسامح با همسر و فرزندان خود هستند و زندگی خانوادگی را با قناعت بسیار می‌گذرانند. زنان مصری در کشوری که سیاست‌های اقتصادی آن بر پایه فقیر‌تر کردن هر چه بیشتر فقرا و تجمیع ثروت در مجموعه‌های خاصی خلاصه شده بود؛ با این هدف که مردم را با غم نان از پرداختن به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دور کنند و در بیخبری نگهدارند. زنان اما با صبر و قناعت خود رفتاری کریمانه را به نمایش می‌گذاشتند. شاید برای ملت ایران قابل تصور نباشد که تهیه مواد غذایی که برای یک ایرانی مسئله‌ای عادی و روزمره است، اما همین حد هم در مخیله بسیاری از خانواده‌های مصری نمی‌گنجد. همین امر ما را به اهمیت مدیریت زنان برای حفظ خانواده در چنین جامعه‌ای آشنا می‌سازد.
به‌جرأت می‌توانم بگویم که زنان مصری در تمامی مراحل انقلاب در خطوط مقدم انقلابشان حضوری جدی و پررنگ داشتند و زمینه حضور خانواده خود را نیز فراهم می‌آوردند. وقتی زنان مصری به دیوار وحشت و سکوت نظام مخوف مبارک هجوم بردند و مردان، زنان را در کنار و همگام خود در مبارزه دیدند، با جرأتی مضاعف در میدان حاضر شدند و بر ترس و وحشت نهادینه‌شده خود فائق آمدند.
خاطرات و صحنه‌های دلاوری‌ها و مجاهدت‌ها و رشادت‌های زنان مصری بسیار شبیه رشادت‌های زنان ایرانی با بسیاری از خصوصیات مشترک از وجوه اسلامی و انسانی است؛               
 صحنه‌هایی که در تاریخ ثبت شد و ماندگار ماند. خاطرات زیبایی که شاید تنها بخش کوچکی از آن را دوربین‌ها به تصویر کشیدند، اما همین اندک هم الهام‌بخش زنان در دیگر کشور‌ها شد و در راستای رفتارهای سیاسی زنان ایرانی با‌‌ همان خصوصیات به علت ویژگی‌های مشترک، موج تازه‌ای از انقلابی‌گری و نقش‌آفرینی زنان برای اصلاح جوامع پیرامونی آنان را به جهان معرفی کرد.
برخی رفتارهای انقلابی زنان مصری واقعاً دوران انقلاب ما را تداعی می‌کند؛ از خصوصیاتی ظاهری همچون حفظ کامل حجاب اسلامی در سخت‌ترین شرایط درگیری‌ها، یا تشکیل زنجیره‌های بزرگ جوانان برای حفظ زنان در تظاهرات میلیونی و عدم تداخل آن‌ها گرفته تا مهم‌ترین بخش آنکه دفاع از نهضت و جانفشانی در راه آرمان‌های والای اسلامی و مجاهدت و ایثار و ازخودگذشتگی در همه جنبه‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی خود و عزیز‌ترین سرمایه‌هایشان اعم از همسر و فرزندان در این راه می‌توان نام برد. حضور شجاعانه زنان در صحنه‌های درگیری و هجوم به ارتش و رساندن وسایل مبارزه و آب و خوراک به مجاهدان و کمک‌های آنان به مجروحان در خطوط مقدم و مداوا و انتقال شهدا و مجروحان، و اهدای دارو و دیگر لوازم مورد نیاز و باز کردن، درب خانه‌ها در مناطق درگیری و پناه‌دادن به مجاهدان، خاطرات زنان مبارز و انقلابی ایران در مبارزه با رژیم طاغوت را به ذهن متبادر می‌کند. صبر و تحمل مادران و همسران شهدا و تأکید بر ادامه دادن راه عزیزانشان و احساس افتخاری که از فداکردن عزیزانشان برای شکستن هیمنه آمریکا و نماد طاغوت در مصر یعنی مبارک و رژیم قلدرش نیز وجوه مشترک بسیاری را با زنان ایرانی به تصویر می‌کشید. از سوی دیگر صبر و مقاوت در مرحله کناره‌گیری مبارک تا برگزاری دو انتخابات مهم مجلس و ریاست‌جمهوری مصر و حضور پرشور زنان در صف‌های طولانی همراه با کودکانشان، جلوه‌های زیبایی از مشارکت بالای سیاسی زنان و حمایت‌های عملی آن‌ها را از انقلابشان به رخ جهانیان می‌کشید. سخنرانی‌های آتشین و روشنگری‌های زنان انقلابی و مادران شهدا در میدان ‌التحریر و در شبکه‌های تلویزیونی موجب تقویت حرکت عمومی ملت به سوی نیل به اهداف انقلاب ملت مصر بود و روح عظیمی از حماسه و مجاهدت را در عمق جامعه به حرکت درمی‌آورد.
 سخنرانی‌های آتشین و روشنگری‌های زنان انقلابی و مادران شهدا در میدان ‌التحریر و در شبکه‌های تلویزیونی موجب تقویت حرکت عمومی ملت به سوی نیل به اهداف انقلاب ملت مصر بود و روح عظیمی از حماسه و مجاهدت را در عمق جامعه به حرکت درمی‌آورد.

https://shoma-weekly.ir/tQqdj1