نگاه

زمان سختگیری به ایران یا گشایش اقتصادی

آن وقتی که شما دچار غفلت باشید و به دشمن اعتماد کنید, آن‌وقت دشمن فرصت پیدا خواهد کرد که مقاصد خود و هدف‌های خود را در کشور بوجود بیاورد ، فشاری که امروز از ناحیه استکبار بر ملت ایران وارد می شود ، ناشی از همان دشمنی عظیم و تمام نشدنی است
حمیدرضا ترقی- رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم قم بهمناسبت سالگرد قیام 19 دی با طرح این سوال که دلایل ماندگاری انقلاب اسلامی در بین دیگر انقلابهای ایران و جهان چیست و جوانان باید پاسخ آنرا بررسی و مطالعه نمایند ، به دوره بعد از قضایای مذاکرات هسته ای از دیدگاه سردمداران آمریکا اشاره کردند که این دوره ( دوره سخت گیری بر ایران ) نام گذاری شده است .

پایگاه اینترنتی «فارن افرز» وابسته به شورای روابط خارجه آمریکا در چهاردهم دسامبر در گزارشی به قلم الیوت ای. کوهن،اریک اس. ادلمن و ری تکیه نوشت: توافقنامه هسته ای که آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان در ژوئیه 2015 با ایران امضا کردند، محصول نهایی یک دهه تلاش برای کنترل تسلیحاتی است.

برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، یکی از ناکارآمدترین توافقنامه های کنترل تسلیحاتی در طول تاریخ به شمار می رود. اما باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا متعهد شده است بقیه دوره ریاست جمهوری خود را صرف مقابله با فشارهای کنگره برای تغییر شرایط و مفاد این توافقنامه کند. مسئله مهم تر این است که واشنگتن سیاست جامعی در قبالایرانندارد. در برجام هیچ سیاست منطقی در قبال ایران اتخاذ نشده است بلکه ایران را به یک کشور در آستانه دستیابی به توانمندی هسته ای تبدیل خواهد کرد.

وی در ادامه نوشته خود آورده اسـت :حامیان توافقنامه هسته ای ایران معتقدند نیازهای اقتصادی، ایران را وادار به پذیرش این توافقنامه کرد، اما در واقع ضرورت های علمی برای ساخت سلاح هسته ای از انگیزه های ایران برای امضای توافقنامه هسته ای بود. با توجه به جنبه های نگران کننده متعدد برجام، رئیس جمهور آینده آمریکا باید آن را بازنگری کند.

در حالی که بنا بر اعلام دولت اوباما، هر گونه تلاش برای بازنگری در فرایند برجام موجب خشم بین المللی و منزوی شدن آمریکا از متحدانش خواهد شد.

حامیان برجام می گویند ایران هرگز با چنین بازنگری هایی موافقت نخواهد کرد اما در واقع کشورها معمولا در نهایت حاضر به مذاکره برای دستیابی به توافقنامه هایی می شوند که زمانی غیرممکن به نظر می رسید.

آنها میگویند :آمریکاعلاوه بر بازنگری در توافقنامه هسته ای، باید ایران را به خاطر اقدامات منطقه ای مجازات کند. بدین منظور آمریکا باید از طریق احیای ساختار تحریم ها تا حد ممکن، ایران را از اقتصاد جهان جدا سازد.

آمریکا باید برای تشدید فشارها بر ایران، تحریم هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال و در عین حال تحریم ها را علیه نهادهای مالی ایران حفظ کند.

در ادامه این مقاله با اشاره به طراحی توطئه علیه ایران مانند آنچه درباره شوروی انجام شد آمده است آمریکا باید همزمان با فشار بر اقتصاد و ایجاد دودستگی در جامعهایران، نفوذ این کشور را در منطقه خاورمیانه تضعیف کند.مقامات آمریکایی باید به صراحت اعلام کنند که متحدان عربی باید در ازای قیمومیت آمریکا روابط تجاری خود را با ایران محدود کنند و حضور دیپلماتیک خود را در تهران کاهش دهند.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید توانایی ایران را برای ایجاد اخلال در صادرات نفت از طریق بستن تنگه هرمز کاهش دهند.

آنچه در بالا مشاهده کردید همان نقشه و طرحی است که عربستان از جانب اربابش آمریکا شروع و دنبال میکند و طرحهایی که آمریکا و کنگره علیه ایران درحال تصویب دارد و بعضی عوامل داخلی دشمن خواسته و آگاهانه در حال انجام آن هستند « دودستگی ایجاد کردن در داخل.»

بنابر این همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و غربی ها با صراحت اعلام کرده اند دوران بعد از مذاکرات و توافق برخلاف ادعای دولت که دوران گشایش و بهبود اقتصادی است , دوران سخت اقتصادی کشور خواهد بود که علاوه بر تمدید تحریم ها به بهانه های غیر هسته ای، تحریم صنایع دفاعی را هم در بر خواهد گرفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تشریح برنامه آینده استکبار علیه ملت ایران تاکید فرمودند: این سختگیریها بیشتر از سختگیریهای گذشته نیست و جوانان ایرانی و مسئولان کشور بایستی آگاهانه ، هوشیارانه امیدوارانه ،با شهامت ، با توکل به خدای متعال ، با تکیه بر نقاط قوت متعدد و فراوانی که داریم در مقابل دشمنان بایستند.

بنابر آنچه در گزارش فوق آمده 8 برنامه در دوران سخت گیری پس از برجام توسط غرب با هدف تضعیف نفوذ ایران در منطقه طراحی شده:

1-احیای ساختار تحریم ها بهدلایل دیگر

2-جداسازی اقتصاد ایران از جهان

3-اعمال تحریم علیه سپاه پاسداران

4-تداوم تحریم علیه نهادهای مالی ایران

5-قطع روابط تجاری متحدان عربی آمریکا باایران

6-کاهش تاثیر ایران بر ایجاد اختلال در صادرات نفت از تنگه هرمز

7-کاهش حضور دیپلماتیک کشور های عربی متحد آمریکا در ایران

8-ایجاد دو دستگی و دوقطبی سازی در جامعه ایران

با نگاهی به طرحهای فوق می بینید که اکثر آنها تا این تاریخ عملی شده و حق وتوی اوباما در مواردی از آنها بر فرض اقدام کوتاه مدت خواهد بود.

اینک باید دید دولت و مجلس و احزاب و مردم در برابر این طرحهای در حال اجرای دشمن چه واکنشی نشان خواهند داد؟

مقام معظم رهبری در تاریخ 17/10/93 فرمودند:ملت ایران حالا حالاها باید منتظر باشد که دشمنان به کارها و فتنه ها و خباثتهای خودشان ادامه دهند.

همچنین فرمودند: آن وقتی که شما دچار غفلت باشید و به دشمن اعتماد کنید, آنوقت دشمن فرصت پیدا خواهد کرد که مقاصد خود و هدفهای خود را در کشور بوجود بیاورد ، فشاری که امروز از ناحیه استکبار بر ملت ایران وارد می شود ، ناشی از همان دشمنی عظیم و تمام نشدنی است

معظم له بارها در سخنانشان تاکید کردند اگر بهانه هسته ای در دشمنی غرب علیه ایران گرفته شود خواهید دید که بهانه های دیگر مثل حقوق بشر و تروریسم را برای اعمال دشمنی خود روی میز خواهد گذاشت .

https://shoma-weekly.ir/i8iX4Z