نگاه

ریل گذاری انحرافی سینمای ایران

در برنامه هفت و تحلیل جانانه و روشن بینانه ی ایشان نسبت به مسائل سینمایی چه از حیث محتوا و چه ساختار، این امید را در دل اهالی سینما بوجود آورد که در دوره جدید مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی، کسانی حضور دارند که می توانند با احاطه و شناخت جامع و درستی که از سینما دارند، باعث رشد آن و جلوگیری از کج سلیقگی بعضی مدیران در این عرصه گردند.
محمد دیندار- در حالی که پیش از این بعضأ حضور یا گفتگوی تلفنی بعضی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با برنامه سینمایی هفت، نشان از فقدان احاطه و شناخت آنها نسبت به سینما داشت و واکنش های منفی متعددی را از سوی اصحاب سینما و رسانه نسبت به بعضی اظهارات سست آنها شاهد بودیم، اما این بار حضور نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه هفت  و تحلیل جانانه و روشن بینانه ی ایشان نسبت به مسائل سینمایی چه از حیث محتوا و چه ساختار، این امید را در دل اهالی سینما بوجود آورد که در دوره جدید مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی، کسانی حضور دارند که می توانند با احاطه و شناخت جامع و درستی که از سینما دارند، باعث رشد آن و جلوگیری از کج سلیقگی بعضی مدیران در این عرصه گردند.
سخنان سنجیده و درست نوباوه در مورد مبحث اخلاق در سینما و اشارات مصداقی ایشان به بعضی نمونه های مطلوب و غیر مطلوب سینمایی، نشان می دهد که کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی چشم انداز صحیحی را برای سینما و اهداف و رسالت آن ترسیم نموده و دیگر هر مدیر سینمایی یا فیلمساز غیر اخلاقی ساز! نمی تواند به سادگی این کمیسیون  و اعضای آن را دور زده و از آنها بهره برداری ابزاری و بودجه ای! نماید.
در این برنامه از هفت، در حالی که یک تهیه کننده سعی داشت با اداهای روشنفکری یک فیلم ضداخلاقی را که نمونه آن را از حیث بی حیایی کمتر در سینمای ایران شاهد بوده ایم، به عنوان فیلمی اجتماعی که سعی دارد، طرح مشکل نماید و از این  بابت باید مورد حمایت واقع گردد، به مخاطبان معرفی نماید؛ اما ادله ی منطقی نوباوه که مبتنی بر اصول مذهبی و اخلاقی بود، باعث شد تا این تهیه کننده تا حدودی از مواضع خود کوتاه بیاید و دیگر بی مهابا از مردم و منتقدان چنین فیلم ضد اخلاقی طلبکار نباشد.
همچنین اننقاد صریح و صحیح نوباوه از تصمیم معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تهیه فیلم " لاله" که با هیچکدام از اولویت های فرهنگی و سینمایی کشور سازگار و منطبق نیست، از دیگر جهت گیری های صحیح کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نائب رئیس آن می باشد. متأسفانه در حالی که وضعیت سینمای ایران به طرز وحشتناکی رو به افول و بلکه سقوط می نهد، مدیران سینمایی کشور بجای رسیدگی به این وضعیت و تلاش برای رفع مشکلاتی که خود باعث و بانی بخش مهمی از آن بوده و می باشند، وقت و انرژی و هزینه خود را مصروف پیگیری فیلمی ساخته اند که هرگز نمی تواند به یک اثر روشنگر برای انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی به جهان تبدیل گردد و شعارهایی که مدیران سینمایی در این باب سر می دهند، همچون شعارهای پیشین، نقش بر آب خواهد بود.صحبت ها و گلایه های بیژن نوباوه که خود یکی از اهالی قدیمی و با تجربه عرصه رسانه می باشد، در خصوص عدم تعامل اداره کل نظارت و ارزشیابی با کمیسیون فرهنگی مجلس و خلف وعده های این مجموعه در موارد مختلف، نشان می دهد که بیماری " ناسازگاری" در تشکیلات معاونت سینمایی روز به روز در حال گسترش است تا جایی که این معاونت حتی با نمایندگان منتخب مردم و اعضای مجلسی که به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی در رأس امور است نیز سر سازگاری ندارد. به هر حال باید اذعان داشت  در حالی که معاونت سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریل گذاری کجی را در سینمای ایران آغاز نموده، خود نیز سوار بر واگنی معیوب به سمت سرابی بی حاصل در حرکت است، بی آنکه نصیحت و مشاوره و راهنمایی دلسوزان و صاحب نظران را پذیرا باشد. در این شرایط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با توجه به نقش نظارتی و هدایتی که به عهده دارد و با عنایت به ابرازهای قانونی، باید سد راه ادامه این ریل گذاری کج توسط معاونت سینمایی شده و در کشیدن ترمز این واگن فراری(اصطلاحی برای واگن هایی که از بقیه واگن ها جدا شده و به شکل خطرناکی به بیراهه می روند) تدابیر سریعی بیاندیشند تا اوضاع فرهنگی و سینمایی کشور دوباره شاهد روزهایی آفتابی و گذر از این گردنه انحرافی باشد.


https://shoma-weekly.ir/C9MjKz