نگاه

ریشه تمدنی عقب نشینی غرب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار 26/6/92 فرماندهان سپاه پاسداران به وضع طرف مقابل نظام جمهوری اسلامی اشاره کرده فرمودند، طرف مقابل ما دچار ضعفهای روزافزون و تناقضهای درونی است به خاطر غلط فاحش بودن ساخت درونی آن تمدن، آنها دارند عقب‌نشینی می‌کنند. البته لازم نیست به ا‌ین عقب‌نشینی اعتراف کرده باشند یا به طور محسوس و واضحی در حرفهای آنها دیده بشود. واقع قضیه این است
حمیدرضا ترقی - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار 26/6/92 فرماندهان سپاه پاسداران به وضع طرف مقابل نظام جمهوری اسلامی اشاره کرده فرمودند، طرف مقابل ما دچار ضعفهای روزافزون و تناقضهای درونی است به خاطر غلط فاحش بودن ساخت درونی آن تمدن، آنها دارند عقب‌نشینی می‌کنند. البته لازم نیست به ا‌ین عقب‌نشینی اعتراف کرده باشند یا به طور محسوس و واضحی در حرفهای آنها دیده بشود. واقع قضیه این است.

عوامل درونی تمدن غربی
عوامل انحطاط تمدن غربی که دیر یا زود این تمدن به سقوط خواهند کشاند عبارتند از:
-     چالشهای فرهنگی، انسانی و اخلاقی و اجتماعی و خانوادگی و سیاسی
-    اگر چه از نظر علمی و فنی و تکنولوژی پیشرفت قابل توجهی داشت‍ه‌اند ولی وامدار محققان و پژوهشگران و اندیشمندانی هستند که سالها پژوهش و تجربه و مطالعه داشتند و سرمایه اصلی آنها تمدن و فرهنگ اسلامی بوده است.
گوستاولوبون فرانسوی در کتاب تاریخ تمدن اسلام به این سرمایه اسلامی و کتب و مراکز اسلامی مسلمانان اشاره دارد.
ولی پیشرفت علمی غرب به این معنی نیست که فقر فرهنگی و انسانی آن را نادیده بگیریم.  
شورای جهانی متشکل از 300 فرقه مسیحی به جز کلیسای کاتولیک در نشست سالانه خود با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد چهره آمریکا به دلیل جهانی شدن و جنگ به طور قابل ملاحظه‌ای به تیرگی گراییده است. این شورا می‌افزاید مردم سالاری و آزادی و پیشرفتهای اقتصادی و بی‌عدالتی، تکبر، اقدامات یکجانبه بین‌المللی در هم آمیخته است. هزینه گزاف نظامی آمریکا سالانه 500 میلیارد دلار است. بدهی خارجی آمریکا بالغ بر 1/17 تریلیون دلار شده است. 500 دانشمند آمریکایی اعلام کرده‌اند که مسبب اصلی یازده سپتامبر دولت بوش بوده است.
-    آمریکا بیشترین آمار جرم و جنایت را در جهان دارد و رتبه اول است.
-    چهارده کشور اروپایی با آمریکا در قاچاق انسان همکاری دارند.
-    سالانه 1500 کودک بر اثر تجاوزات جنسی در آمریکا جان می‌سپارند.
امام خمینی(ره) در سخنانی نسبت به آمریکا می‌گوید: چه شیرینی بالاتر از اینکه ملت بزرگ ایران مثل یک صاعقه بر سر آمریکا فرود آمده است، چه شیرینی بالاتر از اینکه ملت ایران شیشه حیات آمریکا در این کشور را شکسته است.
این نگاه امام خمینی به همراه دهها مطلب و سخن دیگر به ما می‌آموزد که فریب چهره آشتی منافقانه دشمن زخم خورده به ویژه آمریکا را به عنوان مذاکره نخوریم که آنان درصدد کم رنگ کردن خطوط راهبردی نظام و تدریجاً استحاله فرهنگ انقلابند.
اسوالداشپنگلر مورخ و فیلسوف آلمانی فرهنگ غرب را در فاز پایانی خود یعنی در مرحله پیری و زوال می‌پندارد  و معتقد است اولین نشانه های تهی شدن درونی یک تمدن، تهی شدن از هسته اولیه و پایدار اجتماعی و کانون خانواده است که در آمریکا و غرب بوجود آمده. این نظریه که تمدن غرب در حال فروپاشی و اضمحلال است را دانشمندان دیگری مثل کارل یاسپرس، پیزیم سورکین و ادوارد هالت کار پیش‌بینی کرده‌اند.
رهبر معظم انقلاب در سخنان مهم خود در مراسم دانشجویان ارتش فرمودند دولت آمریکا را غیرقابل اعتماد، خودبرتر بین، غیرمنطقی و عهد شکن می‌دانیم. دولت آمریکا را دولتی در پنجه صهیونیستها و در جهت منافع صهیونیستها می‌دانیم. این دولت از دنیا باج می‌گیرد و به رژیم صهیونیستی باج می‌دهد.
تعطیلی یک هفته ای دولت آمریکا در اثر اختلاف دو حزب حاکم جمهوریخواه و دموکرات در این کشور از جمله نشانه های غلط فاحش در ساخت درونی قدرت آمریکاست که ضربه سنگینی به متلاشی شدن این ابر قدرت خواهد زد.
در چنین شرایطی به کدام قول و وعده سران آمریکا می‌توان اعتماد داشت.
در چنین شرایطی چه تضمینی برای حرفها و مواضع و وعده‌های آمریکا می‌توان قائل شد.

دقت و ملاحظه همه جوانب در برخورد با آمریکا
رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن حمایت از تحرک دیپلماسی دولت یازدهم در سفر به نیویورک بر بی اعتمادی خود نسبت به دولت آمریکا تاکید و مسئولان کشور را به دقت و ملاحظه همه جوانب در گام برداشتن بر اساس منافع ملی در مسیر دیپلماسی با آمریکا فرا خواندند.
اشکال معظم له به بجا نبودن برخی از اقدامات انجام شده در این سفر حاکی از این است که رهبر معظم انقلاب ایراداتی به بعضی از اقدامات داشته و نقد دلسوزان نظام در رابطه با بعضی از افعال در دیپلماسی دولت را قبول دارند و چون به دولت و مسئولین اعتماد دارند بر مراقبت و دقت در گامهای بعدی تاکید نمودند.
امیدواریم نرمش قهرمانانه مورد تاکید رهبری در چهارچوب رعایت خط قرمزها و سیاستها و راهبردهای نظام و حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی بتواند با درایت و تدبیر مورد استفاده دیپلماسی دولت قرار گرفته و بعضی از گره‌ها را بگشاید. بدون اینکه به انفعال و وادادگی تبدیل شود.

https://shoma-weekly.ir/9bOIUt