نگاه

رکن اساسی مراسم حج

در مراسم عبادی حج، برائت از مشرکان رکنی اساسی به شمار می‌آید؛ در کشور اسلامی و در جوار حرمین شریفین شرایط، مهیای اظهار عقیده مسلمانان است، در واقع اگر نتوان در آن مکان به ابراز عقیده پرداخت و حجی که سیاسی نباشد و به امور مسلمین اهتمام نداشته باشد قطعاً جامعه مسلمانان بر اثر گزند دشمنان محکوم به زوال می‌شود.
احمدعلی مقدم- فریضه مهم حج به‌مثابه کنگره‌ای متشکل از مسلمانان سرتاسر جهان اسلام از کشورهای گوناگون است که حول محور وحدت در انجام فرایض عبادی حج اهتمام می‌ورزند؛ از همین رو است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، حج را دارای ظرفیت بی‌نظیر معنوی، اجتماعی و بهترین موقعیت برای ابراز عقیده و بیان مواضع امت اسلامی می‌دانند.

در این اجتماع بزرگ، ظرفیت عظیمی برای تعامل مسلمانان در به اشتراک‌گذاری مسائل مهم جهان اسلام فراهم می‌شود و عظمت وحدت مسلمانان به رخ دشمنان اسلام کشیده می‌شود؛ همانطور که رهبر انقلاب بر استفاده از ظرفیت بی‌نظیر اجتماعی حج تاکید کردند، می‌توان از آن در راستای ایجاد وحدت، یکپارچگی و هم افزایی مسلمانان نهایت بهره را برد و توطئه دشمنان اسلام را هویدا و خنثی کرد؛ مسائل دسته اول جهان اسلام را برای همگان تشریح کرد و وفاق دسته‌جمعی مسلمانان را برای مطالبات جهان اسلام فرآهم آورد.

کنگره عظیم حج، بهترین موقعیت برای بیان موضوع فلسطین به‌عنوان مسئله اول جهان اسلام برای مسلمانان است که فارغ از ملیت و نژاد همه‌گی در انجام یک سری اعمال عبادی مشترک هستند و همین موضوع دل‌های آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند می‌توان از ظرفیت ایجاد شده برای روشنگری و تبادل نظر در زمینه موضوعات روز جهان اسلام به‌ویژه موضوع فلسطین و مسجد الاقصی نهایت بهره را برد.

اگر خشم و انزجار مسلمانان یکپارچه علیه اقدامات خباثت‌آلود رژیم صهیونیستی و ستمی که این رژیم در حق مردم مظلوم فلسطین روا می‌دارد برانگیخته شود با اتحاد دل‌ها و فکرها می‌توان دولت‌ها را نیز وادار به اعلام موضع شفاف در برابر این دولت جعلی کرد و این رژیم در مواجهه با خشم و نفرت افکار عمومی جهان اسلام، قطعاً ناچار به عقب‌نشینی می‌شود.

در بهره‌گیری مسلمانان از ظرفیت‌های معنوی حج، رمزی نهفته است؛ اگر مسلمانان بدانند تک تک اعمال عبادی حج آنچنان در خودسازی مؤثر و تمرین بندگی است که در حالت عادی و در سرزمین خود امکان بهره گیری از این ظرفیت معنوی وجود ندارد، حداکثر توان خود را برای بهره‌بردن از این ظرفیت به کار می‌گیرند و با حضور قلب بیشتری در اعمال عبادی حج حاضر شده و این فرصت را به راحتی از دست نمی‌دهند.

در مراسم عبادی حج، برائت از مشرکان رکنی اساسی به شمار می‌آید؛ در کشور اسلامی و در جوار حرمین شریفین شرایط، مهیای اظهار عقیده مسلمانان است، در واقع اگر نتوان در آن مکان به ابراز عقیده پرداخت و حجی که سیاسی نباشد و به امور مسلمین اهتمام نداشته باشد قطعاً جامعه مسلمانان بر اثر گزند دشمنان محکوم به زوال می‌شود.

در حج باید مسلمانان را متوجه این کرد که آمریکای جنایتکار سر منشاء همه گروه‌های تروریستی در دنیا است و این کشور تا زدودن چهره اسلام از دنیا از پای نخواهند نشست و هر کجا با دولت‌های اسلامی از در دوستی وارد شده صرفاً به دلیل منافع خود بوده و در نهان در حال شیطنت برای سرنگونی دولت‌های مستقل اسلامی است.

همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند حوادث تلخ حج سال 94 هرگز از ذهن و دل مردم ایران پاک‌شدنی نیست و مقامات عربستانی، مسؤل تأمین امنیت حجاج هستند زیرا در صورت قصور آنان هیچ توجیه‌ای پذیرفته نیست به دلیل آنکه برنامه‌ریزی جنبه‌های گوناگون این مراسم در دستان آنان است، انتظار می‌رود با اندیشیدن تمهیدات مورد نیاز، پیش‌بینی‌های لازم را اتخاذ کنند تا شاهد تکرار حوادث تلخ سال 94 نباشیم.

اهمیت حیاتی وحدت برای حفظ موجودیت جهان اسلام بر کسی پوشیده نیست؛ دشمنان از خلال ایجاد تفرقه در صفوف مسلمانان است که معبری برای نفوذ و از هم پاشیدن اجتماع مسلمین می‌یابند و مسلمانان باید نسبت به افرادی که بر آتش تفرقه بین مسلمانان می‌دمند هشیار باشند.

در حالی که شاهد دسیسه‌های گوناگون و ظلم علیه جامعه مسلمانان در یمن، میانمار، فلسطین اشغالی و... هستیم، ضرورت حفظ یکپارچگی جهان اسلام بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود زیرا از خلال تفرقه است که دشمن، اجتماع مسلمانان را متفرق کرده و از توان آنان می‌کاهد.

https://shoma-weekly.ir/dfXLuK