ادب و هنر

رویکرد فرهنگی یک مراسم عبادی سیاسی

این کتاب با نگاهی به اندیشه‌ها و رفتارهای سیاسی رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، به آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی در برابر تهدیدات و توطئه‌های دشمنان خارجی و داخلی ایران پرداخته و سپس خواننده خود را با نظر بر فرایند تحقق اهداف انقلاب و بررسی سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی، به تماشای افق آینده انقلاب اسلامی ایران می‌نشاند.
سید حسین قائمی- چندی قبل رهبر معظم انقلاب در بیاناتی در مورد نماز جمعه و اهمیت آن به موضوعات مهمی اشاره نمودند. ادبیات مورد استفاده ایشان در مورد جایگاه نماز جمعه نشان دهنده اهمیت برگزاری نماز جمعه است. برای نمونه بهکار بردن تعبیر قرارگاه فرهنگی برای نماز جمعه را میتوان به این علت دانست که ما در حال یک مقابله معنوی، دینی، ایمانی و سیاسی هستیم که همانند دوران دفاع مقدس، به ما تحمیل شده و بنابراین دفاع لازم و ضروری است.

از طرف دیگر ایشان مهمترین وظیفه ائمه جمعه را تبیین حقایق برشمردند و گفتند: ائمه جمعه بهعنوان علمای شهرها و میراثداران انبیاء، باید با استفاده از فرصت اجتماعِ نمازجمعه، حقایق را تبیین و روشن کنند. معظم له صحبت رو در رو و چهره به چهره در نماز جمعه را بسیار تأثیرگذارتر و مهمتر از ارتباطهای غیرحضوری و از طریق وسایل ارتباطی جدید دانستند و تأکید کردند: ائمه جمعه باید با استفاده از این فرصت مغتنم، در نمازجمعه که قلب فرهنگی هر شهر است، هدایتگری سیاسی و فرهنگی انجام دهند. ایشان، عادات و روشهای خوب زندگی همچون کتابخوانی را یکی دیگر از ابعاد بسیار مهم سبک زندگی اسلامی دانستند و گفتند: باید مردم و جوانها را تشویق به کتابخوانی و نخبگان را تشویق به تولید کتاب کرد و شاید بتوان در محلهای نماز جمعه در هر شهر، مرکز ارائه و نمایش کتابهای خوب و به روز و مطلوب ایجاد کرد. وقتی تکههای صحبتهای رهبری در کنار هم قرار بگیرند میتوان توقع داشت که یکی از مصداقهای صحبت ایشان معرفی کتاب حضوری در خطبههای نماز جمعه باشد. میتوان گفت بعد از این صحبتهای رهبری و تأکید ایشان در مورد موضوع کتاب اتفاقهای خوبی در حوزه مشترک بین نماز جمعه و کتاب اتفاق افتاده است. چند وقتی است که بخش معرفی کتاب جزء برنامههای نماز جمعههای کشور شده است. بخشی که امید میرود با افزودهشدن آن فرایند مطالعه در کشور تغییر محسوسی پیدا کند. بازه زمانی مطالعه در ایران وضعیت ناخوشایندی دارد که امید میرود با این روند تغییر مثبتی پیدا کند.

اینکه برگزارکنندگان این برنامه با توجه به نیاز موجود در بین مخاطبان اقدام به انتخاب کتابها بکند یکی از مواردی است که باید به آن توجه کرد. در چند هفتهای که گذشت با توجه به فرار رسیدن زمانهای خاص کتب مناسب با زمان برگزاری نمازها معرفی گردید و این روند تاکنون با استقبال نماز گزاران مواجه شده است،

برای نمونه در آستانه سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، «ایران؛ امروز، دیروز، فردا»، نوشته محسن نصری، در نماز جمعههای سراسر کشور معرفی شد. این کتاب به تحلیل فرایند تحولات سیاسی-اجتماعی ایران اسلامی که از حدود صد سال پیش آغاز شد و پس از فراز و فرودهای گوناگون به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد، پرداخته است. محسن نصری در «ایران؛ امروز، دیروز، فردا» کوشیده است تحلیلی مستدل و مستند از انقلاب ایران را به نسل جوان امروز ارائه دهد تا با آگاهی بیش از پیش نسبت به گذشته و حال کشور خود، گامهایی استوارتر در مسیر ساختن آیندهای باشکوه برای ایران اسلامی بردارند.

این کتاب با نگاهی به اندیشهها و رفتارهای سیاسی رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) و
خلف صالح ایشان، حضرت آیت
الله خامنهای، رهبر معظم انقلاب، به آسیبشناسی انقلاب اسلامی در برابر تهدیدات و توطئههای دشمنان خارجی و داخلی ایران پرداخته و سپس خواننده خود را با نظر بر فرایند تحقق اهداف انقلاب و بررسی سند چشمانداز بیست ساله جمهوری اسلامی، به تماشای افق آینده انقلاب اسلامی ایران مینشاند. کتاب «ایران؛ امروز، دیروز، فردا»، از انتشارات دفتر نشر معارف است.

https://shoma-weekly.ir/iLz8wU