نگاه

روز پاداش

عید فطر بنابر روایت جایزه و هدیه‌ای است از سوی خداوند برای روزه‌داران و بر اساس برداشتی که هر کس از این سفره پربرکت داشته در آخر ماه پاداش و جایزه‌ای به او تعلق می‌گیرد.
حجت الاسلام محمود ریاضت- عید فطر بنابر روایت جایزه و هدیه‌ای است از سوی خداوند برای روزه‌داران و بر اساس برداشتی که هر کس از این سفره پربرکت داشته در آخر ماه پاداش و جایزه‌ای به او تعلق می‌گیرد.
واژه عید از ماده عُد به معنای بازگشت و کلمه فطر از فطرت به معنای سرشت و ذات می‌آید، یعنی در واقع مؤمنین زمانی که روزه می‌گیرند باید در پایان ماه مبارک رمضان به اصل خود بازگشت کنند. در همین زمینه فلاسفه قاعده‌ای دارند تحت عنوان «الشیء یرجع الی اصله» کمال یک چیز است آن است که به اصل خود برگردد.
اصل ما انسانها نیز بنا بر آیه قرآن کریم که فرمود «نفخت فیه من روحی» از خداوند متعال است. «انالله و اناالیه راجعون» حالا ما باید در عید فطر به اصل خود بازگشت ‌کنیم یعنی به سوی خدا و به فطرت ما که خدائی است بازگشت می‌کنیم. در واقع همان پاداش اعلائی که برای مهمانان اخص خداوند قرار دارد که فرمود: «الصوم لی وانا اجزابه»  روزه مال من است و پاداش آن هم خودم هستم. بر این اساس بهترین عیدی در عید فطر این است که انسان در روز عید فطر خدا را عیدی بگیرد. البته این عیدی متعلق به کسانی است که به اندازه بزرگی این سفره برداشت کرده‌اند، منتها الان هر کدام ما به اندازه ظرفیت خود و اندازه ای که توانستیم از این سفره برداشت کنیم، عیدی می‌گیریم. خیلی‌ها در عید فطر پاداش از خداوند حاجات دنیوی خود را می‌گیرند، خیلی‌ها نیز حاجات اخروی خود را پاداش می‌گیرند. برخی نیز خود خدا را عیدی می‌گیرند که فرمود: محب صادق از جانان بجزجانان نمی‌خواهد که حیف است از خدا چیزی تمنا جز خدا کردن. بسته به اینکه ما در این سفره الهی چه چیز یاد گرفته‌ایم و چه درک کرده‌ایم و افق دید ما تا کجا تغییر پیدا کرده است. لذا بر اساس همان افق دید به ما در این روز عیدی خواهند داد. در ادعیه نیز آن افق بالا را عنوان کرده‌اند، شما در قنوت نماز عید فطر می‌گویید: «اللهم انی اسئلک خیر ما سئلک به عبادک الصالحون» بهترین چیزی را که بندگان صالح تو یعنی اهل بیت در این عید از تو درخواست می‌کنند ما از تو درخواست می‌کنیم.
«ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمداً و آل محمد» خدایا همانی را که به پیامبر و اهل بیتش عطا کرده‌ای به ما هم به عنوان عیدی بده.
در واقع عید فطر، هدیه است. خداوند در پایان ماه ضیافت الهی‌اش می‌خواهد به مهمانانش هدیه بدهد.
البته یک نکته مهم را نیز باید تذکر داد. در روایات ما آمده است که اگر کسی از این سفره پربرکت در این ماه محروم باشد، شقی است اما با این حال گفته‌اند که راه بسته نیست چرا که در رحمت الهی هیچگاه بسته نیست، خوب ماه مبارک رمضان یک فرصت ویژه برای بازگشت است، اگر کسی برگشت خدا را در پایان ماه عیدی خواهد گرفت اما اگر کسی نتوانست از این سفره خوشه چینی کند، صبر کند تا عرفه را درک نماید چرا که پتانسیل روز عرفه در روایات ما بسیار بالا است. به عبارتی یک روز عرفه برابر است با 30 روز رمضان. همانطورکه می‌دانید ماه رمضان دو مقدمه دارد یعنی رجب و شعبان، به عبارتی پتانسیل عرفه برابر است با 90 روز.
البته در روایات داریم که در عید فطر مهمانی خدا برای برخی تمام نمی‌شود، یک عده را امام زمان(عج) به عنوان مهماندار سفره خدا نگه می‌دارد تا یک مهمانی خاص. خدا در ماه مبارک رمضان یک مهمانی عام گرفت اما یک مهمانی خاص هم دارد و آن عرفه است و جایزه این افراد درک عرفه است.

https://shoma-weekly.ir/XeYkJY