نگاه

روزهای سخت آیت الله خوشوقت

گفتم حضرت آیت الله، خیلی سخت بود و حالا راحت شده‌اید که این‌طور شکر می‌گویید. با تبسم فرمودند الحق خیلی سخت بود و بر من که خیلی سخت گذشت، هرچند وظیفه بود و به‌حمدالله با موفقیت هم به پایان آمد اما به راستی خیلی سخت بود.
دکتر اسدالله بادامچیان - با مرحوم آیت‌الله خوشوقت در سال 86 در مجموعه 6+5 در انتخابات مجلس هشتم حدود یک سال هرهفته جلسه داشتیم.

الحق که در این یک سال ایشان با تقوا و رعایت همه ضوابط، در پی انجام وظیفه‌الهی و ولایی بود. با اینکه در آغاز برخی تصور داشتند که ایشان دارای ذهنیت جناحی است و خواسته‌های جناح آنها را بر رعایت ضوابط در صحنه سیاست کشور ترجیح می‌دهد، در حالی که مرحوم آیت‌الله خوشوقت، با حفظ مدارا با این و آن، می‌کوشید به آنچه تکلیف یک عالم بزرگوار اسلام است عمل نماید و نمود.

در آن مجموعه کسانی بودند که در جمع اصولگرایان به‌شمار می‌آمدند اما در پی ترجیح مقاصد جناحی و جریانی و گاه تشکل خود بودند.

هنگامی که قرار بود که 5 چهره مرضی‌الاطراف را انتخاب نماییم، تمام تلاش آنها این بود که عناصر و چهره‌هایی را مطرح نمایند که به‌ اصطلاح در خط و جریان سیاسی آنها باشند و چون تمام جریان‌های اینگونه می‌دانند که روحانیت اسلام، اکثراً خود را محدود و منحصر به یک جریان و سلیقه نمی‌کنند، مایل بودند که روحانی انتخاب نشود و اگر هم روحانی انتخاب شود، روحانی‌ای باشد که به اصطلاح ظاهراً در جناح آنها باشد. امثال بنده در آن جمع که اعتقادمان این است که روحانی متقی و در خط امام(ره) و رهبری و دارای بینش قوی و بصیرت سیاسی و متعهد به مبانی اسلام خالص و ناب نبوی وعلوی و عاشورایی می‌تواند خط اصیل انقلاب اسلامی و منافع مردم را حفظ نماید، در پی انتخاب دارندگان ویژگی‌های برتر بودیم. وقتی قرار شد روحانی انتخاب شود بعضی نام از آیت‌الله خوشوقت  بردند، در حالی که با چهره‌های مشابه ایشان، به‌شدت مخالفت کردند. آنها تصور داشتند که با ارتباطاتی که با مرحوم آیت‌الله خوشوقت دارند ایشان در این جمع به میل آنها رأی‌خواهد داد و مجموعه ما با اعتماد کاملی که به ایشان داشتیم از صمیم دل به آن مرحوم رأی دادیم.

در طول جلسات برخی کوشیدند با عرض ارادت افراطی به آیت‌الله خوشوقت ایشان را به خودشان متمایل سازند. رفتاری جالب بود؛ از دستبوسی تا پذیرایی ویژه و بقیه موارد. اما در طول این یک سال کاملاً متوجه شدند که مرحوم آیت‌الله خوشوقت، فقط در پی انجام وظایف شرعی و سیاسی یک عالم اسلامی در هر مورد و شرایط است.

موارد جالبی پیش آمد مثلاً در مورد قرار گرفتن خواهران در فهرست نامزدهای مجلس، نام دو بانوی متدینه و محجبه و دارای سوابق خدماتی فراوان مطرح گردید که در جریان جناحی و گروهی این افراد نبودند. برخی علماء آنها را تأیید جدی کردند.

آیت‌الله خوشوقت با خوشحالی از اینکه چنین خواهرانی با حفظ حجاب کامل و عفاف اینگونه خدماتی داشته‌اند، فرمودند موضوع روشن است، در فهرست بگذاریم اما برخی که تمایل داشتند خواهرانی که با آنها همراهی جناحی و گروهی دارند، باشند به مخالفت برخاستند و گفتند ما قبول نداریم.

من گفتم شما ارادت ویژه به آیت‌الله خوشوقت دارید، ایشان که نظر موافق دارند آن هم طبق ضوابط، شما به تبعیت از این روحانی بزرگوار قبول کنید ولی در میان تعجب آیت‌الله خوشوقت، آنها به مخالفت ادامه دادند و من به شوخی گفتم‌: هرکس نظر آقایان علماء را قبول ندارد باید علیه او شعار بدهیم! یا موارد دیگری که خیلی آیت‌الله خوشوقت را آزرده کرد به نحوی که در پایان وظیفه در انتخابات مجلس هشتم، آن شب که آخرین جلسه بود وقتی اعلام شد که به‌حمدالله جهاد و سعی همه آن مجموعه – ولو با سلیقه‌های متفاوت – تحت اشراف علمای حاضر از جمله آیت‌الله خوشوقت به تشکیل مجلسی و‌لایی و مردمی انجامیده و این آخرین جلسه 6+5 است، آیت‌الله خوشوقت با خوشحالی خاصی دست‌ها را بلند کردند و گفتند الهی شکر، الحمدلله کار تمام شد. من روبه‌روی ایشان نشسته بودم. گفتم حضرت آیت الله، خیلی سخت بود و حالا راحت شده‌اید که این‌طور شکر می‌گویید.

با تبسم فرمودند الحق خیلی سخت بود و بر من که خیلی سخت گذشت، هرچند وظیفه بود و به‌حمدالله با موفقیت هم به پایان آمد اما به راستی خیلی سخت بود.

***

آن بزرگوار در طول این یک‌سال رعایت ضوابط و مبانی اسلامی و حتی اخلاق اسلامی را عملاً به امثال بنده نشان داد.

آنچه برای او مطرح بود رضای خدای متعال، عمل خالصانه به خط اصیل اسلام ناب و اصل اصیل ولایت و رهبری بود و اینکه بار امانت نمایندگی ملت، در میان همه هیاهوی سیاسی و قدرت طلبی و جریانهای غیرخالص سیاسی و باندها و جناح‌بندی‌های غیرضابطه‌ای، بر‌عهده نمایندگانی متدین و در خدمت نظام اسلامی و مردم پاک و خوب ایران اسلامی قرار گیرد و وحدت کلان اصولگرایی و پایبندی به ارزش‌ها حفظ گردد.

***

هنوز هم برخی از جریانات سیاسی وجناحی، تصور داشتند که امثال مرحوم آیت‌الله خوشوقت در جناح آنهاست و با آنهاست و بقیه ماجراها؛  در حالی که امثال این علمای وارسته در پی تحصیل رضای خدا وامام زمان (عج) و نایب امام زمان و عمل به تکلیف در هر شرایط و در هر موردی بوده و هستند و خواهند بود.

***

روح ملکوتی ایشان در ضیافت الهی، هر لحظه شادتر، دعای او برای خوبان و خوبترین خوبان مستجاب‌تر و صبر واجر بر بازماندگان محترم وی مستدام‌تر باد.

با تسلیت به محضر ولی‌امر مسلمین و همه مراجع و روحانیت اسلام و به خانواده ایشان و بازماندگان و منسوبین این عالم جلیل‌القدر مخصوصاً به داماد بزرگوارشان حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا مصطفی.

رحمه‌الله و برکاته علیه

 

 

https://shoma-weekly.ir/OXMbng