نگاه

روزنامه شرق در منتهی الیه حرکت منفی و در لبه پرتگاه سقوط نهایی

در هفته گذشته در شماره ۴۲۷۷ یک تیتر مثبت در این نشریه یافت نمی شود و همه مطالب منفی و سیاه نمایی است از سرمقاله توسط احمد غلامی در تحلیل کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ رضاخان انگلیسی با نگرش الهام گرفته از حزب توده که مورد علاقه این سردبیر سابق شرق است و او با روشهای خاص و گوناگون در دوران سردبیری حزب توده و ۵۳ نفر آرانی و بزرگ علوی و دیدگاههای چپ حزب توده ای را مطرح کرده بود و حالا این سرمقاله را با استفاده از کتاب فرقه کمونیست ایران و سید ضیاءالدین طباطبایی نوشته است.
باقر اسداللهی- از سال ۱۴۰۱روزنامه شرق با تحلیل مدیر مسئول آن روش تازه ای را در پیش گرفته است. بررسی این روزنامه اصلاح طلبان که به بخش افراطی اصلاحات! غربگرای جریان اصلاحات دوم خردادی وابسته است در این هفته ها حکایت از آن دارد که این بخش افراطی با کینه خاصی همه مسائل و امور را در کشور به شکل سیاه نمایی و ایجاد روح یاس و ناامیدی و پیدایش نگرانی و ترسیم آینده پر از ابهام و..... مطرح می کند. به گونه ای که گویا در امتداد رسانههای بیگانه عمل دارد.

در هفته گذشته در شماره ۴۲۷۷ یک تیتر مثبت در این نشریه یافت نمی شود و همه مطالب منفی و سیاه نمایی است از سرمقاله توسط احمد غلامی در تحلیل کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ رضاخان انگلیسی با نگرش الهام گرفته از حزب توده که مورد علاقه این سردبیر سابق شرق است و او با روشهای خاص و گوناگون در دوران سردبیری حزب توده و ۵۳ نفر آرانی و بزرگ علوی و دیدگاههای چپ حزب توده ای را مطرح کرده بود و حالا این سرمقاله را با استفاده از کتاب فرقه کمونیست ایران و سید ضیاءالدین طباطبایی نوشته است.

بعد نقد بر سیاست های دولت رئیسی که نوشته شوک بزرگی به مردم وارد شد و منفی گویی کرده است و آن را به شکست مذاکرات برجام وصل کرده است!

در چپ مقاله صفحه اول حمله تندی به دولت با عنوان خودرو و هواپیما ملی دارد. تیترهای بعدی صفحه اول، تغذیه سالم در خطر- بلاتکلیفی اتباع دارای مجوز سکونت ادامه دارد- تفاوت جنسیتی در دیه جنین- آل سعود! مسی را آورد ما پویول را راه ندادیم، در صفحات بعد حمله به نیروی انتظامی با بهانه یک کلیپ در فضای مجازی! آن هم درباره خودرویی که در محل ایست بازرسی پلیس به فرمان ایست پلیس تمکین نکرده و فرار می کند پلیس آن را توقیف می کند، زن متهم را به خودرو پلیس می برد در ماشین مذکور مواد مخدر به دست می آید، زن هیاهو می کند و مقاله نویس شرق به جای دفاع از پلیس و مذمت حمل کننده مواد مخدر و نافرمانی علیه نظم راهنمایی به پلیس مظلوم حمله می کند.

رقابت در خاورمیانه و ماهیت روابط ایران و عربستان با نگرش مثبت به رفتار سعودی های جنایتکار در یمن و نوکر آمریکا و منفی بافی برای ایران و نتیجه گیری که متاسفانه ایران روی اسب بازنده شرط بندی می کند. در تحلیل شهادت ابو عاقله به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی از منبع هاآرتص (روزنامه اسرائیلی) می نویسد اگر قرار است که فلسطینیان بی گناه به دست سربازان اسرائیلی کشته شوند به نفعشان است که مثل ابو عاقله مشهور باشند و پاسپورت آمریکایی داشته باشند! درباره اوکراین یک تحلیل کاملا آمریکایی پسند دارد که تیتر آن این است که «نظامیان قربانی شکست پوتین در اوکراین» درباره توسعه اقتصادی علت درجا زدن را نبود نقشه راه می داند که در همه تعاریف توسعه شکست خورده اند!

ضمن آنکه در مقاله دیگر به اندیشه و باور مسئولان در امور اقتصاد به شدت حمله می کند. درباره تفریحات مردم بدون اشاره به ۴۵ میلیون مسافر نوروزی آن را با مقاله اخم در چهره شادی منفی سازی می کند و در برابر برنامه جوان سازی جمعیت در کشور از روزنامه آرکانزاس دموکرات می نویسد چرا دیر مادر شدن در زنان آمریکایی محبوب شده است! در صفحه آخر حمله به یارانه ها به بهانه ملاک های نامعلوم در طبقه بندی دهک ها و واریز ها و بعد هم حمایت از ترنس ها! و حمایت از استاندار زمان رضاخان در گیلان و حمله بسیار به سریال خاتون و عکسی بسیار نامناسب از یک قنات! این فشرده ای از بخشی از روزنامه شرق در آغاز هفته آخر اردیبهشت بود. در میان هفته هم دسته گل های جالب به آب داده این روزنامه، قابل توجه است.

تحلیل کیسینجر (سیاستمدار آمریکایی صهیونیستی) از روابط چین و روسیه در رابطه با منافع آمریکا بدون توضیحات لازم و تحلیل جنگ سرد جدید میان روسیه و آمریکا و آغاز آن با هشدار بایدن به پوتین، و یک مطلب در صفحه اول دوشنبه این روزنامه در نفی ارزشهای انقلاب و مردم و نظام در چهار دهه گذشته، و یک مطلب تحریک کننده درباره معترضین به عدم دریافت هزینه معیشتی و بالاخره در شماره پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت یعنی آخرین شماره شرق در یک هفته، سرمقاله با عنوان کلاف سردرگم برای کلان کشور، شوک روسی به فولاد ایران که روسیه بعد از نفت بازار صادراتی فولاد ایران را تصرف کرد (در جهت به هم زدن روابط ایران و روسیه به نفع آمریکا در اوضاع فعلی جنگ با اوکراین)، تیتر منفی برای مصاحبه گزارشگر سازمان ملل در ایران، یک مصاحبه در تحلیل رزمایش رژیم صهیونیستی به نام ارابه های آتشین به عنوان حمله گسترده به ایران به گونه ای که اسرائیل در صدد حمله به تاسیسات هستهای و نظامی ایران است در سایه سکون و رکود در مذاکرات وین و با کمک هواپیماهای سوخت رسانی آمریکا که در واقع نوعی ایجاد نگرانی در جامعه تلقی میشود، و بعد حمایت از دستگیرشدگان توسط قوه قضاییه به عنوان فعالان مدنی و صنفی آن هم در حالی که افتضاح فعالان مدنی صنفی فرهنگیان با دو جاسوس فرانسوی آشکار شده است. در حمایت از دو تبعه فرانسوی که آنها را افراد شناخته شده در امور آموزش کارگران مینامد و مینویسند خانم سیسیل کوهلر از فدراسیون ملی آموزش و فرهنگ فرانسه و همسر ایشان از معلمان بازنشسته و فعالان شناخته شده کارگری هستند.

البته درباره انتخابات لبنان آن را ناکامی حزب الله و متحدان تحلیل میکند که از بالای ۱۲۰ نفر نماینده ۶۲ نماینده متحدان حزب است و ۱۳ نماینده مستقل یا اصلاح طلب!! که در ایران با توجه به این تفاوت این نوع تحلیل یعنی آب به آسیاب ائتلاف سعودی آمریکایی صهیونیستی در لبنان ریختن است و بعد هم حمایت کامل و همه جانبه از سگ داری در خانه های مسکونی و توصیه به نگهداری موجود زنده در خانه تا حالتان بهتر شود!! با این نگاه تحلیلی باید پرسید چرا شرق به این مسیر منجر به سقوط همه جانبه رفته است؟ تحلیل ها متفاوت اند:

1- عصبانیت و ناامیدی کامل از وضعیت جریان اصلاح طلبی و اصلاحات دوم خردادی در ایران مانند وضعیت حزب توده در سال ۱۳۶۱ که آنها را به اقدامات حاد و ضد نظام در جهت کودتای نظامی سوق داد و برای همیشه پرونده آنان به دست خودشان بسته شد.

۲ - تلاش برای حمایت های خارجی در جهت ایجاد امید برای غرب که از نتایج و امکانات این حمایت برخوردار شود.

۳ - تلاش برای اینکه دستگاههای امنیتی نظام شرق را تعطیل کنند تا اصلاح طلبان مظلومنمایی کنند.

۴ - سردرگمی حاصله از شکست های سنگین جریان اصلاحطلب و کلاف سردرگمی که در آن دچار شده اند و نمی دانند چه می کنند و چه باید بکنند و مانند مشت زنی که دچار ضربه های هولناک رقیب شده و از سرش میرود و خشمناک از شکست است و دائم حمله به رقیب میکند و هر بار ضربه ای سنگین تر از همین حملات ناشیانه و سیاست غلط دریافت مینماید و کارش به سقوط نهایی و شکست مفتضحانه می رسد.

تنها امید این است که عقلای اطلاح طلب عواقب این روش و سیاست و مسیر خطرناک را به گردانندگان شرق گوشزد کنند و نگذارند آنها از لبه پرتگاه به سقوط مرگبار بیافتند.

https://shoma-weekly.ir/1abmav