ادب و هنر

روایت داعشی‌ها از نزدیک

کُشتن» یک شناسنامه جدید است؛ یک برگِ هویت تازه. پیش از آنکه کسی را از روی زمین محو کنی، یک آدم معمولی و متداول هستی میان آن میلیارد آدمی که دستشان به خون کسی آغشته نیست. آدم‌هایی که شاید بزرگ‌ترین جرم زندگیشان لگد‌کردن مورچه‌ها و سنگ‌زدن به گربه‌ها و شکار غیر‌قانونی پرندگان و تصادفات غیر‌ارادی است؛ اما وقتی این اتفاق غریب را تجربه کنی، آن وقت دیگر آن آدم سابق نیستی...
تصور اینکه بخواهیم داستانی از داعشیها و اعمالشان بخوانیم حس ناخوشایندی دارد؛ اما از طرفی اگر قرار باشد روایت مستند باشد، قطعا دلمان میخواهد به کتاب ناخونکی بزنیم. همزمان با نمایشگاه کتاب امسال رمان «پسران دوزخ فرزندان قابیل» به مخاطبان رسید. در واقع این رمان مستند، سعی دارد ابعاد کمتر دیده شده از زندگی و تفکر قابیلیان را نمایش دهد و مخاطب را تا انتهای داستان همراه کند تا برسد.

در بخشی از این رمان آمده است:

.. «کُشتن» یک شناسنامه جدید است؛ یک برگِ هویت تازه. پیش از آنکه کسی را از روی زمین محو کنی، یک آدم معمولی و متداول هستی میان آن میلیارد آدمی که دستشان به خون کسی آغشته نیست. آدمهایی که شاید بزرگترین جرم زندگیشان لگدکردن مورچهها و سنگزدن به گربهها و شکار غیرقانونی پرندگان و تصادفات غیرارادی است؛ اما وقتی این اتفاق غریب را تجربه کنی، آن وقت دیگر آن آدم سابق نیستی...

هنوز تا اولین قتلی که قرار است مرتکب شوم چند ساعتی باقیمانده است. خبرش خیلی کوتاه و گویا بود. ... قرار است او را اعدامش کنیم.

و حالا او اینجاست. درست برابر چشمهای من؛ در این کیسه رنگ باخته کنفی. کیسهای که خالد درش را با طنابی سیاه بسته است و انداخته گوشه اتاقک. میتوانم چَشمهایم را ببندم و تصور کنم او را... زنی میانهسال با پاهایی بسته و دهانی چَسبخورده و مچاله. زنی که وحشت تمام زندگیاش را فرا گرفته، زیرا میداند تا چند ساعت دیگر سرش با چاقو از بدنش جدا خواهد شد و خانوادهاش میتوانند فیلم سر بریدنش را از بیشتر شبکههای اجتماعی تماشا کنند!...» رمان «پسران دوزخ فرزندان قابیل» نوشته مجید پورولی کلشتری عنوان رمانی است که تصویری صحیح از داعش را نشان داده از سوی انتشارات «عماد فردا» در نمایشگاه کتاب به مخاطبان عرضه شد. کتاب «پسران دوزخ فرزندان قابیل» از جمله معدود آثاری است که به نقد و بازشناسی مبانی اعتقادی و اصول ذهنی گروههای موسوم به تکفیری، علی الخصوص گروهک داعش پرداخته است. این کتاب که در قالب رمان به رشته تحریر در آمده، سعی کرده است با حفظ و رعایت قاعدههای نگارش رمان، مخاطب را همراه با خود به آستانه شناخت ببرد و با ارائه مستندات تاریخی و دینی، اعتماد وی را جلب نموده و عمق نگاهش را نسبتبه مسائل اینچنین افزایش دهد.

https://shoma-weekly.ir/waEzLa