ادب و هنر

روایت انقلاب از زبان یک انقلابی

ازآنجاکه این اثر درواقع سخنرانی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دوران ریاست جمهوری ایشان است و هم‌زمان برای حاضران خارجی ترجمه‌شده، متن کتاب، منقطع به نظر می‎رسد که ناشر برای کمک به خواننده، نموداری از سخنان معظم له را در انتهای کتاب جای‌داده است. در این بخش به‌خوبی می‌توان فهمید که نام کتاب از بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب گرفته‌شده است که می‌فرمایند: «انقلاب اسلامی یک حادثه تاریخی است که «عصر انقلاب اسلامی» را به دنبال دارد.»
فهیمه اسماعیلی- انقلاب اسلامی بهعنوان یکی از بزرگترین رویدادهای سیاسی عصر حاضر مورد اتفاق صاحبنظران سیاسی و تاریخی است، به همین منظور از زمان وقوع آن تا امروز تحلیل­های بسیاری پیرامون این انقلاب از سوی تحلیل­گران سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارائهشده و زوایای این انقلاب را موردبررسی قرار داده­اند؛ اما در میان این تحلیل­ها کمتر دیدهشده که تمام این موارد در کنار هم قرار بگیرد و جامعیت درخور توجهی داشته باشد و آنکسی که در بطن مبارزات و فعالیت­های انقلاب بوده بیشک می ­تواند تحلیل جامع­ تری ارائه کند.

ازاینرو در دهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حضرت آیت­ الله خامنه­ ای که در آن زمان رئیسجمهوری اسلامی ایران بودند در سخنرانی به همین مناسبت به تحلیل انقلاب و زمینه آن پرداختند و زوایای مختلف این انقلاب مردمی را موردبررسی قرار داده ­اند. در این سخنرانی ایشان به عناصر پایداری یک انقلاب اشاره می­ کنند و با مثال­هایی که بیان کرده ­اند بهنوعی این عناصر را برمیشمارند.

کتاب «عصر انقلاب اسلامی» که درواقع گفتاری از مجموعه گفتارهای موسسه جهادی (صهبا) است دربردارنده سخنرانی است که در سال 67 ایرادشده است. در این کتاب که در قطع جیبی منتشرشده و حجم کمی دارد خواننده با زبانی روان که حاصل همان سخنرانی است در یک سیر تاریخی با انقلاب­ های جهان آشنا می­شود و در ادامه به عوامل موفقیت انقلاب اسلامی پی می ­برد.

در این کتاب خواننده با اهدافی که انقلاب اسلامی به دنبال آن است و برای آن دست به مبارزه زده، آشنا می­ شود. همچنین تفاوتی که انقلاب اسلامی ایران با انقلاب­هایی چون انقلاب فرانسه، انقلاب اکتبر، انقلاب الجزایر و ... در این کتاب از زبان آیت ­الله خامنه­ ای به خواننده معرفی می­شود. ازآنجاکه حجم کتاب چشم گیر نیست و در یک نشست می ­توان خواند توصیه می­ شود که در کنار مطالعه کتاب، یکقلم برای نشاندار کردن بخش­هایی از متن همراه داشته باشید تا بتوانید از آنها برای مطالعات بعدی بهتر استفاده کنید.

ازآنجاکه این اثر درواقع سخنرانی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در دوران ریاست جمهوری ایشان است و همزمان برای حاضران خارجی ترجمهشده، متن کتاب، منقطع به نظر میرسد که ناشر برای کمک به خواننده، نموداری از سخنان معظم له را در انتهای کتاب جایداده است. در این بخش بهخوبی میتوان فهمید که نام کتاب از بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب گرفتهشده است که میفرمایند: «انقلاب اسلامی یک حادثه تاریخی است که «عصر انقلاب اسلامی» را به دنبال دارد.»

کتاب «عصر انقلاب اسلامی» حاوی سخنرانی تاریخی آیت­ الله خامنه ­ای رئیسجمهوری اسلامی ایران در سالگرد اولین دهه پیروزی انقلاب است از سوی موسسه جهادی (صهبا) روانه بازار کتاب شده است.

https://shoma-weekly.ir/YG44Cu